Sida 1 av 3

Uppkörning

Postat: ons 09 apr 2008, 16:01
av Masayo
Jag ska köra upp på fredag morgon och beöver lite taktiska tips, förutsatt att de fungerar. ;)

Postat: ons 09 apr 2008, 16:03
av Geddan
Taktiska tips består i att inte köra rakt fram i rondellerna.
Det brukar innebära problem. :?


Skämt åsido handlar det mycket om att bevara lugnet och försöka behärska sin nervositet.
Om du inte har några problem att köra på körlektionerna så är det inte svårare att köra upp.
Det är bara mer press.

Postat: ons 09 apr 2008, 16:20
av Masayo
Jag brukar vara lugn under körlektionerna, bara lite nervös... :wink:

Postat: ons 09 apr 2008, 16:24
av obbe
En sak som jag inte var beredd på under uppkörningen var att inspektören började småprata med mig om dittan och dattan. Jag var inte så van att prata och köra samtidigt på den tiden. Så ta en tjöt-runda med en polare dagen innan uppkörningen vettja =).

Postat: ons 09 apr 2008, 16:26
av Masayo
Jag är själv en sån där pratkvarn så jag ser gärna att kontrollanten från vägverket för lite dialog så att situationen känns lite mer normal.

Postat: ons 09 apr 2008, 16:28
av Geddan
Jag var inte särskilt nervös under lektionerna,men uppkörningen var ngt annat.
Det var inte tal om chit-chat med honom. Han var superstel och formell.
Kanske det som fick mig nervös.

Postat: ons 09 apr 2008, 17:14
av Diesel
Jag satt och pratade skotrar med min uppkörningsman.

plugga så du kan inre och yttre kontroll, behåll lugnet även om någon annan gör fel eller du får motorstopp (jag fick 5 motorstopp på min uppkörning). Om du ska backa ut där du står mellan parkerade bilar, tänk på att bilen har en front. Var uppmärksam på hastighetsbegränsingen och andra skyltar. Använd det sunda förnuftet :)

Jag var så nervös att jag nästan skakade när jag skulle sätta mig i bilen och ännu värre efter

Postat: ons 09 apr 2008, 17:22
av Liten
Tips inför uppkörning:
Om kontrollanten är stel.. se till att prata med den som du skulle med vem som helst..
Min kontrollant var pratsam.. om allt möjligt.. det hjälpte mycket till att ta ner nervositeten.. (minus va att hon va ganska good looking.. det hjälpte inte till.. )
ha koll på yttre och inre kontrollen som sagt.

Tips till teoriprovet: (som du säkert redan klarat)
Sätt dig i körskolans datasal och plöj alla datafrågor..
Jag satt 4 timmar/dag i 3 dagar.. sen skrev jag upp 2 fel..

Postat: ons 09 apr 2008, 17:47
av Masayo
säkerhetskontrollen är jag inte orolig inför, inte så väldigt iaf... ;)

Postat: ons 09 apr 2008, 17:48
av the_great_alfonzo
Körkort är töntigt! Skaffa cykel istället :P!

Postat: ons 09 apr 2008, 17:51
av Geddan
Liten skrev: Tips till teoriprovet: (som du säkert redan klarat)
Sätt dig i körskolans datasal och plöj alla datafrågor..
Jag satt 4 timmar/dag i 3 dagar.. sen skrev jag upp 2 fel..
Jag skrev 0 fel!
Fast det hade ju att göra med att Aftonbladet publicerat ett av 5 eller 7 prov
som de hade på den tiden.
Jag gjorde det på bussen på väg till uppkörningen. Sen fick jag exakt just det provet. :P
Fast jag hade 2 fel på det jag gjorde först så det var inget revolutionerande.

Postat: ons 09 apr 2008, 17:52
av Masayo
the_great_alfonzo skrev:Körkort är töntigt! Skaffa cykel istället :P!
Ahh... du kommer ihåg mina grinigheter med ditt plektrumskumskydd + kåpor...? Ta det inte så hårt... :wink:

Postat: ons 09 apr 2008, 18:30
av Ahab
Min körskolelärare var med och satt i baksätet på uppkörningen. Han skötte dialogen med mannen från vägverket så trycket släppte en del.

Postat: ons 09 apr 2008, 18:50
av Hellish
Vrid på huvet som en uggla, överdriv gärna lite. Du får bara plus i kanten på att ha god uppsikt över trafiken. =)

Postat: ons 09 apr 2008, 19:48
av Jensa
Min körskollärare sa till mig under sista övningskörningen innan uppkörningen "Ja, de har ju kuggat sånna som kört bättre än dig". :lol:

Så jag vet inte hur vida mitt råd är att lyda (dock klarade jag uppkörningen på första försöket).

Mitt råd är i alla fall, utöver det som redan sagts, att använda backspeglarna mycket och verkligen hålla koll på "döda vinkeln" vid filbyten etc. Det är de petiga med vet jag!

Lycka till!

Postat: ons 09 apr 2008, 20:13
av Masayo
Hellre kolla döda vinkeln och blinka en gång för mkt så grejar jag det nog...

Postat: ons 09 apr 2008, 20:15
av Kim S
Geddy_Lee skrev: Skämt åsido handlar det mycket om att bevara lugnet och försöka behärska sin nervositet.
Om du inte har några problem att köra på körlektionerna så är det inte svårare att köra upp.
Det är bara mer press.
+1 på den.

Ett konkret tips är att ha lite extra, kanske överdriven, koll i back och sidospeglarna. Och att du alltid kollar döda vinkeln. Det är dumt att kugga för sådana skitsaker antar jag.

Postat: ons 09 apr 2008, 20:15
av mikkejohansson
+1 på allt med uppsikt framåt o bakåt och backspeglar.

Jag tog körkort vid 23 års ålder på en intensivkurs i ett litet samhälla i Västerbotten (inte Vilhelmina). Var tre grabbar som gick kursen, skrev teori ihop o en vecka senare gjorde vi uppkörning samtidigt. Första killen körde sin vända medan vi andra två väntade (uppkörningen gjordes också i samma lilla samhälle) och han klarade det fint. Sen min tur, jag körde omkring ett bra tag, fick göra allt sånt som de som kör upp i storstad aldrig får ("uppställning vid landsväg" och sådär) och klarade det med kommentaren "du ligger lite nära mitten i korsningarna, men det funkar".

Sen sista killen. Vi såg honom komma tillbaks mot körskolan där vi startade efter ett tag men köra förbi och ta en extra sväng genom samhället...och en till....och en till, hela tiden samma sväng. Efter nån runda till kom han tillbaks och satt med sänkt huvud i bilen. Han hade kuggat på att ha missat uppmärksamma en cykelväg snett bakifrån i en korsning. Extrarundorna var för att ge honom en chans att "ta igen" det, de körde samma väg varje gång. Men han missade det varje gång. Snacka deppigt.

Postat: ons 09 apr 2008, 20:20
av Diesel
mikkejohansson skrev:+1 på allt med uppsikt framåt o bakåt och backspeglar.

Jag tog körkort vid 23 års ålder på en intensivkurs i ett litet samhälla i Västerbotten (inte Vilhelmina). Var tre grabbar som gick kursen, skrev teori ihop o en vecka senare gjorde vi uppkörning samtidigt. Första killen körde sin vända medan vi andra två väntade (uppkörningen gjordes också i samma lilla samhälle) och han klarade det fint. Sen min tur, jag körde omkring ett bra tag, fick göra allt sånt som de som kör upp i storstad aldrig får ("uppställning vid landsväg" och sådär) och klarade det med kommentaren "du ligger lite nära mitten i korsningarna, men det funkar".

Sen sista killen. Vi såg honom komma tillbaks mot körskolan där vi startade efter ett tag men köra förbi och ta en extra sväng genom samhället...och en till....och en till, hela tiden samma sväng. Efter nån runda till kom han tillbaks och satt med sänkt huvud i bilen. Han hade kuggat på att ha missat uppmärksamma en cykelväg snett bakifrån i en korsning. Extrarundorna var för att ge honom en chans att "ta igen" det, de körde samma väg varje gång. Men han missade det varje gång. Snacka deppigt.
det finns nackdelar att ta körtkort på små ställen.. som att för första gången komma till en rondell och inte ha en aning om hur det funkar :P

Postat: ons 09 apr 2008, 20:41
av Masayo
Ok, så för att sammanfatta läget lite. För allt i världen, glöm inte döda vinkeln! :shock:

Postat: ons 09 apr 2008, 20:50
av peppe
Har jobbat 19år som trafiklärare (inte nu längre) och vill med bestämdhet påstå att alla är skitnervösa för uppkörningen, dom som säger annat försöker bara hålla upp sig å verka 8)
Bli kompis med nervositeten å gör nånting positivt av den!
Det sista jag brukade säga till mina elever innan uppkörningen var att se sig för och att en uppkörning är alltid svart eller vit dvs. man kuggar eller klarar sig! Enkelt eller hur? Övriga tips ska man redan kunna annars har man blivit dåligt utbildad/förberedd eller så har man fel inställning till provet/körkortet.
Till sist: gör som du tror det ska vara, det blir oftast rätt :wink:
Lycka till!

Postat: ons 09 apr 2008, 20:57
av appan
Jag tog min lapp i torsdags och fick en enda kommentar -Du överdrev fartanpassningen i början, men körde upp dig.

Killen menade att jag hållit en bit under 50 på ganska trafikerade vägar och fått kö bakom mig. Så mitt tips blir: fega inte med farten :)

/Per

Postat: ons 09 apr 2008, 21:02
av the_great_alfonzo
Ok säg såhär då, köp cykel, busskort(till vintern) och en eller annan tågbiljett till längre resor. Fatta vafan man sparar på det då?! Miljövänligare också! Du slipper busskort, trängselskatt om du nu bor där, du slipper köpa en bil, slipper lämna in bilen på rep och slipper köpa ny bil när den gamla rullat ner för ett vattenfall! Ja ska tamefasen INTE skaffa bil, jag köper hellre basar och en cykel...

EDIT: Och glöm inte bensinen! Den kostar också!

Postat: ons 09 apr 2008, 21:22
av fieldflower
the_great_alfonzo skrev:Ok säg såhär då, köp cykel, busskort(till vintern) och en eller annan tågbiljett till längre resor. Fatta vafan man sparar på det då?! Miljövänligare också! Du slipper busskort, trängselskatt om du nu bor där, du slipper köpa en bil, slipper lämna in bilen på rep och slipper köpa ny bil när den gamla rullat ner för ett vattenfall! Ja ska tamefasen INTE skaffa bil, jag köper hellre basar och en cykel...

EDIT: Och glöm inte bensinen! Den kostar också!
Jag har ett ord för dig: Basrigg
Icke kompatibelt med ovan nämnda transportmedel.

Postat: ons 09 apr 2008, 21:37
av Masayo
Jag kommer att hålla huvudet kallt och vrida som fan på det för att se ut som om jag har koll på läget med den döda vinkeln fast det har jag. Det är en rutin numera att vända sig lite försiktigt om för att kolla läget bakåt.