Sida 1 av 1

Bestrida faktura

Postat: tis 22 apr 2008, 20:06
av Diesel
Hur lång tid har man på sig att bestrida en faktura?

Postat: tis 22 apr 2008, 20:10
av Geddan
Det är aldrig för sent att hota ngns familj!












:wink:

Postat: tis 22 apr 2008, 20:11
av Makten
Det är nog läge att betala i tid och SEN bestrida, och då borde man ha riktigt gott om tid. Fast du ska ju inte betala om det är en bluff-räkning eller så. Men en betalningsanmärkning är det inte värt om det är en riktig faktura där något gått snett.

Postat: tis 22 apr 2008, 20:44
av Diesel
Det är ja som skickat fakturan :P

Postat: tis 22 apr 2008, 21:35
av Jeff
Geddy_Lee skrev:Det är aldrig för sent att hota ngns familj!

:wink:
+1 :)

Postat: tis 22 apr 2008, 22:09
av TDHP
Diesel skrev:Det är ja som skickat fakturan :P
Då får du nog förklara lite närmare för att få ett adekvat svar!

Postat: tis 22 apr 2008, 22:39
av funkys**t
TDHP skrev:
Diesel skrev:Det är ja som skickat fakturan :P
Då får du nog förklara lite närmare för att få ett adekvat svar!
Precis.. Verkar ju skumt om du skickar en faktura och sen ska bestrida den.. :?

Postat: tis 22 apr 2008, 23:10
av Gäst
JAg antar att kunden vill bestrida den och att den inte skickades ut igår.

Men precis...förklara närmare så kan vi kanske hjälpa till.

Postat: tis 22 apr 2008, 23:41
av Diesel
Skickade ut en faktura för jag tror det var typ 3 veckor sen om det inte är ännu längre sen. Fick veta idag att den blivit bestriden med hänvisning till en hel rad osanningar som inte ägt rum.

Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?

Postat: tis 22 apr 2008, 23:49
av Makten
Diesel skrev:Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
Antagligen inte om man inte betalat. Tyvärr (?) ligger firman nere, men annars kan man ju kontakta liknande: http://www.balticinkasso.com/

Postat: ons 23 apr 2008, 00:06
av Diesel
Makten skrev:
Diesel skrev:Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
Antagligen inte om man inte betalat. Tyvärr (?) ligger firman nere, men annars kan man ju kontakta liknande: http://www.balticinkasso.com/
Baltic Inkasso finns inte längre :(

Nej aldrig mer spela för den arrangören

Postat: ons 23 apr 2008, 07:59
av TDHP
Jag hade samma problem en gång. Efter tre veckor utan pröjs så ringde jag apisen, notoriskt dålig betalare, och berättade att jag var på väg in på hans ställe för att hämta lite kylar, tavlor och möbler istället för gage. Plötsligt hade han pengar.

Varför vill dom inte betala? Är allt som det ska och ert företag är ok så är det ju bara att skicka på inkasso. Kostar väl typ hela förtjänsten, men det kan det väl vara värt.

Postat: ons 23 apr 2008, 08:38
av Gäst
Skicka till Kronofogden kostar en trehundring.
Det kan eventuellt stressa honom.

Häng ut aset i Forumet...

Postat: ons 23 apr 2008, 09:23
av basmartin
Diesel skrev:Skickade ut en faktura för jag tror det var typ 3 veckor sen om det inte är ännu längre sen. Fick veta idag att den blivit bestriden med hänvisning till en hel rad osanningar som inte ägt rum.

Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
Man har en månad på sig att bestrida fakturan, från det fakturan är skickad, har jag för mig. Om datumet på fakturan har gått ut, så skicka en påminnelse. Skicka även ett brev där du skriver att du inte går med på bestridan och om de inte betalar så går ärendet vidare till inkasso/kronofogden. Om de har några invändningar mot det så får de det ta upp det i tingsrätten, men där blir det nog ord mot ord såvida ni inte har några kontrakt skrivna. Och onödigt dyrt också. Spara även all kommunikation om det går.

Postat: ons 23 apr 2008, 10:36
av Punkster
basmartin skrev:
Diesel skrev:Skickade ut en faktura för jag tror det var typ 3 veckor sen om det inte är ännu längre sen. Fick veta idag att den blivit bestriden med hänvisning till en hel rad osanningar som inte ägt rum.

Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
Man har en månad på sig att bestrida fakturan, från det fakturan är skickad, har jag för mig. Om datumet på fakturan har gått ut, så skicka en påminnelse. Skicka även ett brev där du skriver att du inte går med på bestridan och om de inte betalar så går ärendet vidare till inkasso/kronofogden. Om de har några invändningar mot det så får de det ta upp det i tingsrätten, men där blir det nog ord mot ord såvida ni inte har några kontrakt skrivna. Och onödigt dyrt också. Spara även all kommunikation om det går.
1+

Om förfallodatumet på den första fakturan gått ut, skicka en påminnelse. Betalas inte den, så sälj till inkassoföretag. Kostar ca 10% av fakturans värde tror jag.
Såvida kunden inte bestridit fakturan skriftligen så har han inte bestridit den alls. Isf behöver du inte bry dig.

Eller så gör du så här:
http://www.prioritet.se/fakturakop.html

Postat: ons 23 apr 2008, 10:41
av TDHP
För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.

Postat: ons 23 apr 2008, 12:08
av dexter
Jag har också varit i ungefär samma situation, och sensmoralen är väl att ALLTID skriva kontrakt med arrangören, på så sätt kan det aldrig bli ord mot ord, det är bara att hänvisa till kontraktet.

Postat: ons 23 apr 2008, 12:27
av Diesel
TDHP skrev:För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.
överenskommelse finns på papper.

Konflikten ligger i att vi spelade på ett ställe där vår musik inte uppskattades och där vi tydligen inte fick till ljudet klockrent (dyngsvår lokal att ställa ljud i då det fanns plattor i taket som vibrerade). Vi blev bemötta skitkasst, fick ingen som helst feedback på det vi spelade. Kunde fråga när vi skulle spela och få till svar "om en stund" hur länge ska vi spela? "ett tag". Helgen skulle innehålla 2 afterski och 2 pubkvällar. Men arrangören ställde in 1 pubkväll 10 min innan vi skulle kliva på och skulle då bara betala mindre än 50% av gaget. fick tillslut ut strax mer än 50% kontant och skickade då en faktura på resterande beloppet.

Nu har fakturan bestridits där det hävdas att:
- Det var flertalet klagomål på oss i receptionen (de har vi iof ingen aning om)
- Att vi vid flera tillfällen blivit tillsagda av barpersonal, barchef och en "ljudtekniker" som fanns på plats att det lät kasst.
- Att de ska ha informerat om det i tid

Det är på punkt 2 och 3 som de har skarvat. För vi har inte fått någon form av feedback eller feedback. Det ända vi fick veta var att vi var tvungen att höja volymen till after-skin. Någon ljudtekniker har vi absolut inte pratat med.

Postat: ons 23 apr 2008, 13:09
av TDHP
Skicka ett formellt brev till stället och informera om att eftersom er faktura förfallit till betalning kommer ärendet att skickas vidare till inkasso och ange namnet på den inkassofirma ni kollat med innan. Har ni uppfyllt er del av avtalet så är det bara att köra hårt!
Att apisen inte tyckte bandet var bra är inte ert problem, det är upp till honom att ta reda på innan. Så länge ni har gjort det ni bokats för så har ni rätten på er sida. Vägrar han ändå så blir det väl så småningom tingsrätten av det, men så långt är det väl ingen större vits att dra ett ärende av mindre (?) ekonomisk natur.

Postat: ons 23 apr 2008, 13:14
av Punkster
Diesel skrev:
TDHP skrev:För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.
överenskommelse finns på papper.

Konflikten ligger i att vi spelade på ett ställe där vår musik inte uppskattades och där vi tydligen inte fick till ljudet klockrent (dyngsvår lokal att ställa ljud i då det fanns plattor i taket som vibrerade). Vi blev bemötta skitkasst, fick ingen som helst feedback på det vi spelade. Kunde fråga när vi skulle spela och få till svar "om en stund" hur länge ska vi spela? "ett tag". Helgen skulle innehålla 2 afterski och 2 pubkvällar. Men arrangören ställde in 1 pubkväll 10 min innan vi skulle kliva på och skulle då bara betala mindre än 50% av gaget. fick tillslut ut strax mer än 50% kontant och skickade då en faktura på resterande beloppet.

Nu har fakturan bestridits där det hävdas att:
- Det var flertalet klagomål på oss i receptionen (de har vi iof ingen aning om)
- Att vi vid flera tillfällen blivit tillsagda av barpersonal, barchef och en "ljudtekniker" som fanns på plats att det lät kasst.
- Att de ska ha informerat om det i tid

Det är på punkt 2 och 3 som de har skarvat. För vi har inte fått någon form av feedback eller feedback. Det ända vi fick veta var att vi var tvungen att höja volymen till after-skin. Någon ljudtekniker har vi absolut inte pratat med.
Har ni på papper att ni skulle spela och hur mycket betalt ni skulle fått så är det det som gäller, oavsett om folk har klagat osv.
Betalar dom inte inom utsatt datum, så gå till inkasso och gör upp i efterhand i stället. Dom går säkerligen inte till tingsrätten, eftersom chansen är stor att dom skulle förlora eftersom det finns ett kontrakt.

Postat: ons 23 apr 2008, 13:50
av basmartin
Punkster skrev:
Diesel skrev:
TDHP skrev:För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.
överenskommelse finns på papper.

Konflikten ligger i att vi spelade på ett ställe där vår musik inte uppskattades och där vi tydligen inte fick till ljudet klockrent (dyngsvår lokal att ställa ljud i då det fanns plattor i taket som vibrerade). Vi blev bemötta skitkasst, fick ingen som helst feedback på det vi spelade. Kunde fråga när vi skulle spela och få till svar "om en stund" hur länge ska vi spela? "ett tag". Helgen skulle innehålla 2 afterski och 2 pubkvällar. Men arrangören ställde in 1 pubkväll 10 min innan vi skulle kliva på och skulle då bara betala mindre än 50% av gaget. fick tillslut ut strax mer än 50% kontant och skickade då en faktura på resterande beloppet.

Nu har fakturan bestridits där det hävdas att:
- Det var flertalet klagomål på oss i receptionen (de har vi iof ingen aning om)
- Att vi vid flera tillfällen blivit tillsagda av barpersonal, barchef och en "ljudtekniker" som fanns på plats att det lät kasst.
- Att de ska ha informerat om det i tid

Det är på punkt 2 och 3 som de har skarvat. För vi har inte fått någon form av feedback eller feedback. Det ända vi fick veta var att vi var tvungen att höja volymen till after-skin. Någon ljudtekniker har vi absolut inte pratat med.
Har ni på papper att ni skulle spela och hur mycket betalt ni skulle fått så är det det som gäller, oavsett om folk har klagat osv.
Betalar dom inte inom utsatt datum, så gå till inkasso och gör upp i efterhand i stället. Dom går säkerligen inte till tingsrätten, eftersom chansen är stor att dom skulle förlora eftersom det finns ett kontrakt.
Precis.

De kan inte vägra er pengar för att de tycker att ni har gjort ett dåligt jobb. Det ligger på dem att kolla upp innan vad ni är för band och om eran musik passar stället och om ni har ett ljud som passar lokalen. Om de har anlitat er så är det ju för att de vill ha dit er och spela. Är de inte nöjda så får de skylla sig själva.

Står det skrivet i kontraktet vad som skulle hända ifall arrangören ställde in spelningen? En bra grej att skriva i kontraktet är att gage betalas ut till bandet ifall arrangören ställer in spelningen.

Postat: ons 23 apr 2008, 18:52
av Diesel
Efter ett resonemang med vår ekonomi-gubbe så bestämmde vi att inte driva det vidare utan att sprida det dåliga ryktet istället..

Det handlar alltså om Hotell Kittelfjäll med hotellägare Patrik Berg som vägrar betala.

De äger också båten sjöbris i Umeå, brukar ha pub-tält på pite dansar och ler samt har driften på norrbyskär(umeå)

(Har någon synpunkter på om man får lägga ut det såhär offentligt så tar jag självklart bort det)

Postat: ons 23 apr 2008, 19:37
av Jensa
Diesel skrev:Efter ett resonemang med vår ekonomi-gubbe så bestämmde vi att inte driva det vidare utan att sprida det dåliga ryktet istället..

Det handlar alltså om Hotell Kittelfjäll med hotellägare Patrik Berg som vägrar betala.

De äger också båten sjöbris i Umeå, brukar ha pub-tält på pite dansar och ler samt har driften på norrbyskär(umeå)

(Har någon synpunkter på om man får lägga ut det såhär offentligt så tar jag självklart bort det)
Vet inte vad PUL säger om detta, men jag tycker du gör helt rätt.
De kom lindrigt undan om det är som du säger.

Postat: ons 23 apr 2008, 20:17
av bootsy
Vofflan skrev:
Vet inte vad PUL säger om detta, men jag tycker du gör helt rätt.
De kom lindrigt undan om det är som du säger.
Precis. Vem fan bryr sig, häng ut den jäveln.

Postat: ons 23 apr 2008, 20:23
av Diesel
Längre text om hela förfarandet finns här

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6965&start=34