Bestrida faktura
Postat: tis 22 apr 2008, 20:06
Hur lång tid har man på sig att bestrida en faktura?
+1Geddy_Lee skrev:Det är aldrig för sent att hota ngns familj!
Då får du nog förklara lite närmare för att få ett adekvat svar!Diesel skrev:Det är ja som skickat fakturan
Precis.. Verkar ju skumt om du skickar en faktura och sen ska bestrida den..TDHP skrev:Då får du nog förklara lite närmare för att få ett adekvat svar!Diesel skrev:Det är ja som skickat fakturan
Antagligen inte om man inte betalat. Tyvärr (?) ligger firman nere, men annars kan man ju kontakta liknande: http://www.balticinkasso.com/Diesel skrev:Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
Baltic Inkasso finns inte längreMakten skrev:Antagligen inte om man inte betalat. Tyvärr (?) ligger firman nere, men annars kan man ju kontakta liknande: http://www.balticinkasso.com/Diesel skrev:Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
Man har en månad på sig att bestrida fakturan, från det fakturan är skickad, har jag för mig. Om datumet på fakturan har gått ut, så skicka en påminnelse. Skicka även ett brev där du skriver att du inte går med på bestridan och om de inte betalar så går ärendet vidare till inkasso/kronofogden. Om de har några invändningar mot det så får de det ta upp det i tingsrätten, men där blir det nog ord mot ord såvida ni inte har några kontrakt skrivna. Och onödigt dyrt också. Spara även all kommunikation om det går.Diesel skrev:Skickade ut en faktura för jag tror det var typ 3 veckor sen om det inte är ännu längre sen. Fick veta idag att den blivit bestriden med hänvisning till en hel rad osanningar som inte ägt rum.
Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
1+basmartin skrev:Man har en månad på sig att bestrida fakturan, från det fakturan är skickad, har jag för mig. Om datumet på fakturan har gått ut, så skicka en påminnelse. Skicka även ett brev där du skriver att du inte går med på bestridan och om de inte betalar så går ärendet vidare till inkasso/kronofogden. Om de har några invändningar mot det så får de det ta upp det i tingsrätten, men där blir det nog ord mot ord såvida ni inte har några kontrakt skrivna. Och onödigt dyrt också. Spara även all kommunikation om det går.Diesel skrev:Skickade ut en faktura för jag tror det var typ 3 veckor sen om det inte är ännu längre sen. Fick veta idag att den blivit bestriden med hänvisning till en hel rad osanningar som inte ägt rum.
Kan man verkligen vänta hur länge som helst med att bestrida en faktura?
överenskommelse finns på papper.TDHP skrev:För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.
Har ni på papper att ni skulle spela och hur mycket betalt ni skulle fått så är det det som gäller, oavsett om folk har klagat osv.Diesel skrev:överenskommelse finns på papper.TDHP skrev:För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.
Konflikten ligger i att vi spelade på ett ställe där vår musik inte uppskattades och där vi tydligen inte fick till ljudet klockrent (dyngsvår lokal att ställa ljud i då det fanns plattor i taket som vibrerade). Vi blev bemötta skitkasst, fick ingen som helst feedback på det vi spelade. Kunde fråga när vi skulle spela och få till svar "om en stund" hur länge ska vi spela? "ett tag". Helgen skulle innehålla 2 afterski och 2 pubkvällar. Men arrangören ställde in 1 pubkväll 10 min innan vi skulle kliva på och skulle då bara betala mindre än 50% av gaget. fick tillslut ut strax mer än 50% kontant och skickade då en faktura på resterande beloppet.
Nu har fakturan bestridits där det hävdas att:
- Det var flertalet klagomål på oss i receptionen (de har vi iof ingen aning om)
- Att vi vid flera tillfällen blivit tillsagda av barpersonal, barchef och en "ljudtekniker" som fanns på plats att det lät kasst.
- Att de ska ha informerat om det i tid
Det är på punkt 2 och 3 som de har skarvat. För vi har inte fått någon form av feedback eller feedback. Det ända vi fick veta var att vi var tvungen att höja volymen till after-skin. Någon ljudtekniker har vi absolut inte pratat med.
Precis.Punkster skrev:Har ni på papper att ni skulle spela och hur mycket betalt ni skulle fått så är det det som gäller, oavsett om folk har klagat osv.Diesel skrev:överenskommelse finns på papper.TDHP skrev:För det är väl inte så att fakturan är bestriden på goda grunder?
Finns inte överenskommelsen på papper kan det ju vara svårt att gå vidare.
Konflikten ligger i att vi spelade på ett ställe där vår musik inte uppskattades och där vi tydligen inte fick till ljudet klockrent (dyngsvår lokal att ställa ljud i då det fanns plattor i taket som vibrerade). Vi blev bemötta skitkasst, fick ingen som helst feedback på det vi spelade. Kunde fråga när vi skulle spela och få till svar "om en stund" hur länge ska vi spela? "ett tag". Helgen skulle innehålla 2 afterski och 2 pubkvällar. Men arrangören ställde in 1 pubkväll 10 min innan vi skulle kliva på och skulle då bara betala mindre än 50% av gaget. fick tillslut ut strax mer än 50% kontant och skickade då en faktura på resterande beloppet.
Nu har fakturan bestridits där det hävdas att:
- Det var flertalet klagomål på oss i receptionen (de har vi iof ingen aning om)
- Att vi vid flera tillfällen blivit tillsagda av barpersonal, barchef och en "ljudtekniker" som fanns på plats att det lät kasst.
- Att de ska ha informerat om det i tid
Det är på punkt 2 och 3 som de har skarvat. För vi har inte fått någon form av feedback eller feedback. Det ända vi fick veta var att vi var tvungen att höja volymen till after-skin. Någon ljudtekniker har vi absolut inte pratat med.
Betalar dom inte inom utsatt datum, så gå till inkasso och gör upp i efterhand i stället. Dom går säkerligen inte till tingsrätten, eftersom chansen är stor att dom skulle förlora eftersom det finns ett kontrakt.
Vet inte vad PUL säger om detta, men jag tycker du gör helt rätt.Diesel skrev:Efter ett resonemang med vår ekonomi-gubbe så bestämmde vi att inte driva det vidare utan att sprida det dåliga ryktet istället..
Det handlar alltså om Hotell Kittelfjäll med hotellägare Patrik Berg som vägrar betala.
De äger också båten sjöbris i Umeå, brukar ha pub-tält på pite dansar och ler samt har driften på norrbyskär(umeå)
(Har någon synpunkter på om man får lägga ut det såhär offentligt så tar jag självklart bort det)
Precis. Vem fan bryr sig, häng ut den jäveln.Vofflan skrev:
Vet inte vad PUL säger om detta, men jag tycker du gör helt rätt.
De kom lindrigt undan om det är som du säger.