Vi har åkt på bilsemester i Europa säkert 8 somrar de senaste drygt 10 åren. Love it! (Mein Merzedessss mår sehr gut på autobahn!;.))
Favoritstopp:
Chamonix! Så sinnessjukt vackert, iofs som så många andra ställen i alperna. Supertrevligt att åka upp på Aguile de midi på 3000+ m och kasta snöbollar i kylan. Ärt det soligt så är det ju helt bananas, förstås.
Großglockner hochalpenstraße är magiskt vid bra väder. Att köra bil uppe på 2500 m på slingriga vägar är speciellt.
Går mellan Zell am See och Heiligenblut i Österrike. Gör! Heiligenbluth bodde vi i en natt en gång, på Hotel Glocknerhof. Mysigt.
Schwartzwald hochstraße kan man köra och bo längsmed om man ändå ska till Rust och det ska man ju för där ligger ju
Europapark som är som Disneyland fast bättre. Framför allt inte lika mycket folk. (Nu ska ni säkert till Eurodisney ändå men det här är fan så mycket skönare, tycker jag) Om det fortf gäller så kommer man in gratis om man har det enklaste Lisebergskortet (typ hundring) och slipper betala de 400 kr/man för att komma in och åka fritt som entren eg ligger på.
Innsbruck är ju nice.
Garmisch Partenkirchen var vi i 2015 och det var så daaaamn nice. Vi bodde på Riessersee Hotel och hade bokat en natt, tyckte att det var så nice så vi bokade en natt till...sen tre nätter till...
Det ligger en liten bit upp ifrån byn och ifrån hotellet går det allehanda vandringsleder och dom har pool och en jävla frukost.
I garmish hittar man också Zugspitze som är Tysklands enda glaciär. Inte lika fantastiskt som Chamonix/mont blanc men ändå nice. Man kan , om man pallar, klättra upp till Tysklands högsta punkt.
När vi ändå är inne på höjder och ni ska röra er i trakten kring Saltzburg så ska ni ju besöka
Kehlsteinhaus vid Berchtesgaden. Hitlers sommarställe som ngn dåre byggde högt uppe på en topp. Sjukt vackert men stackars stackars lille Adolf hade höjdskräck så han fick ångest av att vara där..
När man åker upp så måste man ge en tid för närt man vill ned igen och vi tog för lite tid...hade varit najs att knata omkring mer...Om man har tur så ser man långt som fanoch det är allmänt vackert och obegripligt.
Om du inte har ngn bra anledning till ngt annat så skulle jag rekommendera att åka söderöver på östra sidan och sen väst genom alperna och upp genom frankrike etc. Tycker att det är en fantastisk start att åka färja på natten mellan trelleborg och Rostock. Avgår ca 22.30 och man rullar av strax efter 06 vilket gör att man kan komma mer eller mindre halvvägs till alperna till lunch.Ungarna sover och man slipper värsta trafiken under de första timmarna. Vi var framme i Munchen kl 14.30 en gång och fick en lång kväll där efter att ha sträckkört med bara lunch och korta fika.
Eller också är man i Berlin efter typ 2 timmar och får en lång dag där.
När du väl är nere i Munchen så är det typ 5 timmar ned till Kroatien och adriatiska havet. Norra Kroatien är typ Italien med annat språk. Supernajs.2 h fr Kroatien så är man plötsligt i Venedig, som ju också är en upplevelse. Helt sjukt oich många hatar det och tycker att det är turistäckligt...jag tycker mest att det känns som att man är med i Asterix..

Fr Munchen är det 17 mil till Zell am See och Großglockner. Typ 10 mil till Garmisch. Typ 12 till Innsbruck. Osv...glädjen är total och jag längtar!
Håll inte på och boka i förväg! Åk dit ni får feeling för dagen. Med hotellbokningen i mobilen så löser det sej ju ALLTID!
Jag får väl sluta nu innan internet kommer och tar mej men jag ska tänka till lite mer...det där var väl ett axplock...