Vilken var din första bil?
-
- Medlem++
Vilken var din första bil?
Jag köpte min första bil igår! Kan vara bra att ha när det drar ihop sig än mer till körkortet... Det är en vw Jetta -87:a... 

Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
- cub
- Medlem++
- Svensson
- Forumvärd
Men inte hade väl Saab tvåtaktare -68? V4:an kom väl 66 eller 67?Jan Brodin skrev:En Saab från 1968 var min första. Rattväxel, frihjul samt oljeblandad bensin. Bodde i majorna i göteborg då och var nog lite hatad i kvarteret eftersom det alltid blev dimmigt när jag startat bilen.. Men förutom det var det en charmig bil
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Min första var en sådan här:

Fast en spygröngul.... Från -72.
Sen hade jag en sådan här:

Fast en brun och krockskadad. Från -74.
Sen hade jag ingen bil i nästan 15 år. Men sen hade jag en sådan här:

Fast en halvglasad. Från -00.
Och nu har jag en sådan här:

Skojjade bara. En sådan här:

Fast en halvglasad. Och grå. Och inte extended. Ford E-350. Diesel. Låter som en lastbil.
//Jan

Sen hade jag en sådan här:

Fast en brun och krockskadad. Från -74.
Sen hade jag ingen bil i nästan 15 år. Men sen hade jag en sådan här:

Fast en halvglasad. Från -00.
Och nu har jag en sådan här:

Skojjade bara. En sådan här:

Fast en halvglasad. Och grå. Och inte extended. Ford E-350. Diesel. Låter som en lastbil.
//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 15 maj 2008, 18:22, redigerad totalt 3 gång.
- mikkejohansson
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
Nej nej!Svensson skrev:Nu snackar vi gubb-bilGeddy_Lee skrev:En sån här, fast röd:
SAAB Lancía 600. -80:a har jag för mig.
Tätstegad låda och en doft av Italien!
Skitbil, möjligtvis, men inte gubbil! Min var röd med vita hjulsidor med röda detaljer på.
Den var läckeeeeeeer!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Tror det var en 68 jag hade, tvåtaktare var det defintivt. Tror att dom fortsatte tillverkas några år efter att v4:an kom, men jag är långt ifrån någon expert så vad vet jag. Kanske var en 66? Ljusblå var den i varje fallSvensson skrev:Men inte hade väl Saab tvåtaktare -68? V4:an kom väl 66 eller 67?Jan Brodin skrev:En Saab från 1968 var min första. Rattväxel, frihjul samt oljeblandad bensin. Bodde i majorna i göteborg då och var nog lite hatad i kvarteret eftersom det alltid blev dimmigt när jag startat bilen.. Men förutom det var det en charmig bil

-
- Medlem++
- fieldflower
- Hedersmedlem
- BBQV
- Forumvärd
- Klopper
- Hedersmedlem
68 var sista årsmodellen med tvåtaktare, ljusblå var en av färgerna på 68:orna.Jan Brodin skrev:Tror det var en 68 jag hade, tvåtaktare var det defintivt. Tror att dom fortsatte tillverkas några år efter att v4:an kom, men jag är långt ifrån någon expert så vad vet jag. Kanske var en 66? Ljusblå var den i varje fallSvensson skrev:Men inte hade väl Saab tvåtaktare -68? V4:an kom väl 66 eller 67?Jan Brodin skrev:En Saab från 1968 var min första. Rattväxel, frihjul samt oljeblandad bensin. Bodde i majorna i göteborg då och var nog lite hatad i kvarteret eftersom det alltid blev dimmigt när jag startat bilen.. Men förutom det var det en charmig bil
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Bean
- VIP medlem
- Svensson
- Forumvärd
Aha fel av mig. Jag hade iaf en 66:a. Nya karossen fast med tvåtaktare.Klopper skrev:68 var sista årsmodellen med tvåtaktare, ljusblå var en av färgerna på 68:orna.Jan Brodin skrev:Tror det var en 68 jag hade, tvåtaktare var det defintivt. Tror att dom fortsatte tillverkas några år efter att v4:an kom, men jag är långt ifrån någon expert så vad vet jag. Kanske var en 66? Ljusblå var den i varje fallSvensson skrev:Men inte hade väl Saab tvåtaktare -68? V4:an kom väl 66 eller 67?Jan Brodin skrev:En Saab från 1968 var min första. Rattväxel, frihjul samt oljeblandad bensin. Bodde i majorna i göteborg då och var nog lite hatad i kvarteret eftersom det alltid blev dimmigt när jag startat bilen.. Men förutom det var det en charmig bil
- Svensson
- Forumvärd
Dom e tuffa! Vi har haft en sån...Hellboy skrev:Min första var en sådan här:
Hittills har jag ägt alla märken utom Opel i den här tråden..!
Senast redigerad av Svensson den tor 15 maj 2008, 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
- Svensson
- Forumvärd
Jaja okej då...Geddy_Lee skrev:Nej nej!Svensson skrev:Nu snackar vi gubb-bilGeddy_Lee skrev:En sån här, fast röd:
SAAB Lancía 600. -80:a har jag för mig.
Tätstegad låda och en doft av Italien!
Skitbil, möjligtvis, men inte gubbil! Min var röd med vita hjulsidor med röda detaljer på.
Den var läckeeeeeeer!
Tack Klopper. Hur i jösse namn kan man såna saker?Klopper skrev:68 var sista årsmodellen med tvåtaktare, ljusblå var en av färgerna på 68:orna.Jan Brodin skrev:Tror det var en 68 jag hade, tvåtaktare var det defintivt. Tror att dom fortsatte tillverkas några år efter att v4:an kom, men jag är långt ifrån någon expert så vad vet jag. Kanske var en 66? Ljusblå var den i varje fallSvensson skrev:Men inte hade väl Saab tvåtaktare -68? V4:an kom väl 66 eller 67?Jan Brodin skrev:En Saab från 1968 var min första. Rattväxel, frihjul samt oljeblandad bensin. Bodde i majorna i göteborg då och var nog lite hatad i kvarteret eftersom det alltid blev dimmigt när jag startat bilen.. Men förutom det var det en charmig bil

Min lilla saab är förresten fortfarande i registret, står i en lada hos min svåger i hälsingland. Lite sugen på att fixa iordning den igen. Fast någon jäkla klant (jag) drog handbromsen av gammal vana när den ställdes där för 20 år sen.
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
- Klopper
- Hedersmedlem
Jag är uppväxt alt. uppskrämd i en SAAB tokig släkt.Jan Brodin skrev: Tack Klopper. Hur i jösse namn kan man såna saker?![]()
Min lilla saab är förresten fortfarande i registret, står i en lada hos min svåger i hälsingland. Lite sugen på att fixa iordning den igen. Fast någon jäkla klant (jag) drog handbromsen av gammal vana när den ställdes där för 20 år sen.
Har susat runt i de flesta av äldre SAAB modeller.
Samt vad gäller tvåtakt 68:an så stod det en dylik (inte min) utanför mitt sovrumsfönster innan den gick till skrot. Tyvärr kanske men den var i ett sånt embarmligt skick så det var bara taket som inte var sönderrostat.
Åsså hade jag en 93F från 60 som jag sålde i halvrenoverat skick för ett par år sedan.
Var rädd om din gamla SAAB.
Det finns inte så många kvar av dom.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.