Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Inlägg av motorman »

Hej
Ska skicka en laddning CDs och Vinyl till försäljare i USA. Mottagaren säger de tar hand om tullavgift. Har jämfört massa olika fraktalternativ och kommit fram till att PostNord är billigast för detta paket på knappa 20 kilo. Måste dock fylla i en tulldeklaration och då dyker det upp fråga om EXPORTKOD i formuläret. Googlar som en tok men lyckas inte hitta en kod som överensstämmer med produkt musik CD och LP. Hjälp någon?
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Inlägg av Basare »

8523.49.3000

Edit: Kanske denna hjälper för export? http://tulltaxan.tullverket.se/#!/taric ... easure.mcc
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Inlägg av motorman »

Yes!
Tack som tusan. Jag blev helt snurrig av tulltaxans sökfunktion. Det är ju liksom inte för att man gillar att hålla på med byråkrati som man pysslar med musik.
Nu kan jag skicka vår nya platta med Hooffoot till Wayside i USA.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Inlägg av GandhiMK2 »

Ang cd's...Jag får ut en hel del låtar på den Japanska marknaden och då skickar mitt Japanska förlag ett ex av skivan eller dvd'n men nu har tullverket börjat jävlas och ska ha 170 spänn för varje paket. Spelar ingen roll att det inte har att göra med en monetär transaktion, jag ska BETALA SKATT! Heja detta f**tland. Så Svenskt att man kräks.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Inlägg av motorman »

Du menar att du får ett gratisex/referensex skickat till dig från Japan? Då måste de ju kunna skicka det som ett enkelt brev alternativ deklarera det som gåva eller promo? Det måste ju vara ett missförstånd från Tullens sida eller att de tar ut en hög edministrationsavgift när inte korrekt papper fyllts i.
Har du pratat med Tullen? Jag tycker att mycket ofta så skiter det sig för mig när jag skall läsa in mig på myndighetershemsidor, skaffa inloggningsuppgifter o.s.v men när jag väl har genomlidit en telefonkö brukar jag få vänligt bemötande och bra hjälp. Det är svenskt att betala skatt och jag gör det gladeligen men givetvis inte för ett promoex av min egen skiva.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Exportkod för CDs (tulldeklaration)

Inlägg av GandhiMK2 »

Har snackat med tullen och det äR HELT omöjligt. ”Den har ju ett värde om det är en skiva , eller hur? JA DÅ SKA DU BETALA TULL!!”...
Den sista personen jag snackade med hävdade till slut att om ngn skickade ett papper till mej så har det också ett vörde och DÅ SKA DET BETALAS TULL!”...

Det kom till stånd iom att folk beställde så mycket skräp fr Wish...:-/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar