Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

GandhiMK2 skrev: sön 21 feb 2021, 02:04
Eagle Hazze skrev: lör 20 feb 2021, 22:25
GandhiMK2 skrev: lör 20 feb 2021, 22:03
Eagle Hazze skrev: lör 20 feb 2021, 21:00 Jag var med som försökskanin på sjukhuset så vaccinerare får träna på stora volymer att vaccinera, vilket snart drar igång, 4 minuter per person + 15 minuter efter för att häva eventuella anafylaktiska chocktillstånd. Ett dygn senare så har jag 38 graders feber och ont i kroppen. Det var en förväntad biverkning som nog håller i sig två-tre dygn. Biontech-Pfizer fick vi.
Hoppsan. Hur vanlig är den biverkningen? 1/100, 1/10?
Jag har hört snackas om Moderna’s vaccin som ska vara ngn ny teori som vissa har uttalat sej om att dom INTE vill utsätta sej för men who knows... man kan dessutom inte välja, huh?
Vi hade 10 av 50 st på vår avdelning alltså 20% sedan vet jag inte hur många % baserat på all personal som vaccinerades den dagen. Vår procentsats kan vara både högre eller lägre för alla som vaccinerades. Tyvärr tror jag att denna helg så har många avdelningar haft personalbrist. Så 1-3 dygn med symtom, sedan så har man en stigande värk i vaccinationsarmen (det verkar vara värre för de med starkare symtom) Jag hade efter ett dygn som ett väl utfört batongslag på överarmen dagen efter
Aj fan, värre än ett par av mina nära som haft själva viruset då. Låter ju.... trist...
Idag är jag frisk igen, inga biverkningar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jisses, jag som trodde att restriktionerna var svaret...
https://www.expressen.se/nyheter/corona ... joner-liv/

Här gick man och trodde att det här var ett enkelt problem som vilken lekman med ”sunt förnuft” som helst kunde lösa...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

1100 nya fall i Norge igår. Tror de får svårt att stoppa det. De får nog sin släng av sleven också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: ons 17 mar 2021, 18:25 1100 nya fall i Norge igår. Tror de får svårt att stoppa det. De får nog sin släng av sleven också.
.....Who'd 'a thunk it??.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

De ligger bra långt efter, tror inte det kommer bli någon "explosion" på av nya fall där den här gången heller.

Norge: 119 döda per en miljon innevånare.
Sverige: 1300 döda per en miljon innevånare.

Norge: 1150 nya smittade senaste dygnet.
Sverige: 6754 nya smittade senaste dygnet.

Norge: Toppnotering antal smittade på ett dygn 1150 st
Sverige: Toppnotering antal smittade på ett dygn 11376 st


Skit på er rövhattar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: ons 17 mar 2021, 23:00 De ligger bra långt efter, tror inte det kommer bli någon "explosion" på av nya fall där den här gången heller.

Norge: 119 döda per en miljon innevånare.
Sverige: 1300 döda per en miljon innevånare.

Norge: 1150 nya smittade senaste dygnet.
Sverige: 6754 nya smittade senaste dygnet.

Norge: Toppnotering antal smittade på ett dygn 1150 st
Sverige: Toppnotering antal smittade på ett dygn 11376 st


Skit på er rövhattar!
Har du någon länk till din statistik.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: ons 17 mar 2021, 23:00 De ligger bra långt efter, tror inte det kommer bli någon "explosion" på av nya fall där den här gången heller.

Norge: 119 döda per en miljon innevånare.
Sverige: 1300 döda per en miljon innevånare.

Norge: 1150 nya smittade senaste dygnet.
Sverige: 6754 nya smittade senaste dygnet.

Norge: Toppnotering antal smittade på ett dygn 1150 st
Sverige: Toppnotering antal smittade på ett dygn 11376 st


Skit på er rövhattar!
Inte så sannolikt att de kommer upp i Sveriges siffror, men jag tror de har passerat gränsen för hur mycket de kan trycka ner siffran, också med tanke på att det är den brittiska varianten som sprider sig. Sverige kommer o puttra på ungefär likadant som hittills fram tills alla varit sjuka. Eller iaf 60-70% av befolkningen. Tror mer på det än på att vaccinet kommer stoppa det. Kommer ta ett år innan alla är vaccinerade, ifall inte leveranserna ökar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev: ons 17 mar 2021, 23:30 Har du någon länk till din statistik.
Det går bra att titta på valfri sida med statistik.
Just den här gången kollade jag på worldometers coronasiffror, vilka hämtar från WHO bl.a. har jag för mig.
Har följt Worldometers från början och siffrorna är desamma som på andra ställen, ibland har jag sett att de varit lägre dock där än vad som presenterats i pressen. Men totalen har alltid varit densamma som på presskonferenserna osv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev: tor 18 mar 2021, 00:59
Inte så sannolikt att de kommer upp i Sveriges siffror, men jag tror de har passerat gränsen för hur mycket de kan trycka ner siffran, också med tanke på att det är den brittiska varianten som sprider sig. Sverige kommer o puttra på ungefär likadant som hittills fram tills alla varit sjuka. Eller iaf 60-70% av befolkningen. Tror mer på det än på att vaccinet kommer stoppa det. Kommer ta ett år innan alla är vaccinerade, ifall inte leveranserna ökar.

Nej, varken i siffror eller per capita lär de komma ikapp.
Jag tror det blir som tidigare toppar de haft, de har lyckats dämpa dem varje gång genom smarta nedstängningar på lokal nivå.
Det är ju korkat att stänga Drammen t.ex. om de inte har någon smitta att tala om, bara för att Tromsö har stor spridning.
Det är väl där många länder har fuckat upp sin ekonomi totalt, genom att stänga hela länderna istället för där smittan härjat rejält.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: tor 18 mar 2021, 11:15
Eagle Hazze skrev: ons 17 mar 2021, 23:30 Har du någon länk till din statistik.
Det går bra att titta på valfri sida med statistik.
Just den här gången kollade jag på worldometers coronasiffror, vilka hämtar från WHO bl.a. har jag för mig.
Har följt Worldometers från början och siffrorna är desamma som på andra ställen, ibland har jag sett att de varit lägre dock där än vad som presenterats i pressen. Men totalen har alltid varit densamma som på presskonferenserna osv.
Tack
Det var ett vettigt svar, bra statistiksida.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

En ny nivå av perverst företagande och korkade slappa chefer inom regioner är upphandlingen av Mittvaccin. De ska sköta om registreringen av enskilda personers vaccineringar, mot ett abonnemang på deras app :D . Så de anslutna regionerna har sålt kan man säga patientinformation till detta företag som sedan kräver ett abonnemang för att jag ska se mina vaccineringar. I dagsläget kan jag inte se i min journal 1177 att jag är vaccinerad. Jag vet inte hur det ser ut i era regioner, om man där har upphandlat mittvaccin, men jag tycker det är ett lågvattenmärke. Att regioner använder sig av privata företag är inget nytt, tex så köps journalsystem in som används på sjukhusen, det är inget märkligt.

Det som registreras där hamnar i min patientjournal som sedan kan läsas av mig på 1177. Dessa system finansieras genom skattekollektivet och kräver ingen extra avgift för att kunna ta del av sina utförda behandlingar. Det man som enskild betalar är genom lag beslutade uttag av patientavgifter. Nu är förvisso covid vaccinering gratis men i normala fall så betalar man en patientavgift för en vaccination. Sedan så får man inte ta ut andra avgifter för att tillhandahålla provsvar eller information om utförda behandlingar. Detta försöker mittvaccin att göra. Appen mittvaccin äör förövrigt anmäld till KO för att företaget inte upplyser om innan nedladdning att appen kräver ett köp inuti appen för att kunna fungera.

Jag kan även meddela att efter två veckor efter vaccinering så kan ej heller vårdpersonal se om en person som tex kommer in med allvarliga cirkulationsrubbningar har blivit vaccinerad, av tex Astra Zenecas vaccin. Alla behandlingar ska registreras skyndsamt i journal och senast 24 timmar efter behandling.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

Eagle Hazze skrev: fre 19 mar 2021, 12:15 Jag kan även meddela att efter två veckor efter vaccinering så kan ej heller vårdpersonal se om en person som tex kommer in med allvarliga cirkulationsrubbningar har blivit vaccinerad, av tex Astra Zenecas vaccin. Alla behandlingar ska registreras skyndsamt i journal och senast 24 timmar efter behandling.
Hatten av till den! :mrgreen:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Börjar bli rätt segt ändå, över ett år har det hållit på...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Danne skrev: fre 19 mar 2021, 22:59
Eagle Hazze skrev: fre 19 mar 2021, 12:15 Jag kan även meddela att efter två veckor efter vaccinering så kan ej heller vårdpersonal se om en person som tex kommer in med allvarliga cirkulationsrubbningar har blivit vaccinerad, av tex Astra Zenecas vaccin. Alla behandlingar ska registreras skyndsamt i journal och senast 24 timmar efter behandling.
Hatten av till den! :mrgreen:
Uppdatering : smittskyddsläkaren som jag mailväxlar med säger att nu kan behandlande sjukvårdspersonal se att jag är vaccinerad. Men uppgiften finns fortfarande inte i 1177. Det är visst ett problem mellan jurister. Jag trodde detta från början då jag hela tiden har hävdat att mittvaccin.se genom ett luddigt avtal med skr har lyckats köpa uppgifterna om att man har blivit vaccinerad.

Det strider givetvis mot hsl och kanske tom grundlagsstiftning att privata företag hindrar att medborgare kan se sina behandlingar.

Problemet är också att 1177 idag är med ett privat företag. Jag antar att mittvaccin hävdar att det är skyddade uppgifter enligt aktiebolagslagstiftning. Det börjar gå åt helvete när företag köper upp människors behandlingar i syfte att tjäna på dessa upogifter genom att tvinga fram abonnemang på app som visar dessa uppgifter. Givetvis så slår det tillbaks på politiker och tjänstemän som genom klumpiga avtal bäddar för detta. Då och då framkommer även att viss bestickning har förekommit
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev: mån 22 mar 2021, 23:07 Börjar bli rätt segt ändå, över ett år har det hållit på...
Ja, sjukt segt...
Vetisjutton vad man ska hitta på framöver eftersom det inte verkar mattas av heller...

Hörde på nyheterna att i något län (kommer inte ihåg vilket) så var 20% av de med positiva provsvar barn/ungdomar..
Brittiska varianten som ställer till det rejält och kurvorna för smittade är snarlika oberoende ålder.

Att vaccinet endast gör att man inte får symtom gör ju inte saken bättre.
Man kan fortfarande bli smittad och fortfarande smitta andra.
Förhoppningen var ju att man som vaccinerad (när man nu blir det) skulle kunna få göra saker igen, för min del är det utlandsresa som hägrar mest.... Tänk att få knata runt i London eller Rom igen....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: tis 23 mar 2021, 12:08
Att vaccinet endast gör att man inte får symtom gör ju inte saken bättre.
Man kan fortfarande bli smittad och fortfarande smitta andra.
Menas det att man inte får antikroppar på samma sätt som om man haft sjukdomen? Har man haft sjukdomen gäller ju tex inte rådet att stanna hemma från arbetet (om man inte kan arbeta hemifrån) om man är sammanboende med en Covid 19-sjuk person då man inte anses kunna föra smittan vidare, detsamma gäller skolelever.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: tis 23 mar 2021, 12:08
basmartin skrev: mån 22 mar 2021, 23:07 Börjar bli rätt segt ändå, över ett år har det hållit på...
Ja, sjukt segt...
Vetisjutton vad man ska hitta på framöver eftersom det inte verkar mattas av heller...

Hörde på nyheterna att i något län (kommer inte ihåg vilket) så var 20% av de med positiva provsvar barn/ungdomar..
Brittiska varianten som ställer till det rejält och kurvorna för smittade är snarlika oberoende ålder.

Att vaccinet endast gör att man inte får symtom gör ju inte saken bättre.
Man kan fortfarande bli smittad och fortfarande smitta andra.
Förhoppningen var ju att man som vaccinerad (när man nu blir det) skulle kunna få göra saker igen, för min del är det utlandsresa som hägrar mest.... Tänk att få knata runt i London eller Rom igen....
Det där är inte helt fastställt än, man "kan" vara smittsam är vad experterna säger nu. Men livet blir nog inte som vanligt förrän tillräckligt många blivit vaccinerade. Allt ståhej kring Astra bidrar inte till att det går fortare precis.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Varför alla historiskt stora pandemier till slut avtog och försvann berodde på att mänskligheten skapade immunitet, för länge sedan innan vi hade vacciner (virus) och antibiotika (bakterier) så uppkom denna immunitet av att folk överlevde. En person som har haft en sjukdom eller är vaccinerad/åt antibiotika senare i historien smittas inte och kan således inte smitta andra. Det är själva grundpelaren i mikrobiologi och varför vi inte idag tex i norden fortfarande har böldpest mm härjande, eller att vi är mottagliga i någon högre grad för TBC, även att vi får in fall ibland inom sjukvården mestadels från baltikum. Så tesen att man fortfarande smittar även med aktiva Tceller och eller inga antikroppar är en omöjlighet.

Då skulle med andra ord vi fortfarande ha härjande böldpest med några fall per år. Böldpesten dog ut när större delen av befolkningen hade immunitet. Man pratar för lite om kroppens Tceller, alltså en typ av vita blodkroppar som bildas i benmärg och ingår i kroppens immunförsvar som snabbt ställer om mot nya angrepp genom luftvägar, slemhinnor. Tcellerna kodar om sig att angripa covid på en vecka ungefär, hade inte de funnits så hade vi dött allihop omgående, ja långt innan covid. Tcellerna gör sedan att när man har blivit frisk inte kan smittas igen och inte föra smitta vidare. Vid vaccinering så tror kroppen att den är angripen, immunflörsvaret aktiveras och Tcellerna förjar att koda sig för det nya angreppet, efter en vecka är man färdigkodad.

Och nej detta virus är ingen ny företeelse som har en ny struktur, utan även detta virus består av en DNA sträng utan egen metabolism, har låg överlevnad i torra miljöer, kan vara intakt en längre tid i fuktiga utrymmen och i syrebubblor bildade i miljöer med hög syremättnad tex IVA avdelningar där man vårdar med syrgasbehandling med extremt många liter per minut, och vanlig utandningsluft som inehåller små fuktbubblor. Virus förstörs av vissa typer av spriter och av fettlösliga ämnen (tvål) dessa två medel bryter mer DNA strukturen och då fungerar inte viruset längre. Ja virus är så otroligt små att de kan färdas i luftströmmar utan luftbubblor, men deras överlevnad i en sådan miljö är mycket kort. Virus kan bara reproducera sig i levande celler, människor och/eller djur beroende på vilket virus.

De enda fungerande systemen för att inte andas in virus är Nanotextilfiltermasker med en filtreringseffektivitet på 99,9% av yttre föroreningar som virus, radioaktiva ämnen och asbest och FFP3 masker med 99% filtrering av yttre föroreningar som virus, radioaktiva ämnen och asbest då virus är i storlek 0.02-0.25 upp till 1 mikrometer i diameter. Därför måste andningsskyddens tekniska filtrering klara partiklar ner till 0.02 mikrometer. Om man även ska skydda sin omgivning vid aktiv egen smitta så fungerar bara ovanstående nanotextilmasker och FFP3 masker utan ventil.

Nu hoppas jag att så många som möjligt vaccinerar sig när tillfälle ges så blir vi av med skiten snart.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BB3000S »

Hänger inte helt med i resonemanget, men böldpest finns kvar och kommer sannolikt aldrig att försvinna. Samma gäller SARS Cov-2. Det beror på att hur väl vi än lyckas utplåna dem från mänskligheten finns de kvar hos olika djur, och kan smitta oss igen.

Smittkoppor har vi lyckats utplåna, men den återfinns/fanns också endast i människor. Eller utplåna och utplåna, viruset finns kvar på lab på några ställen.

Immunförsvaret är fantastiskt i hur det kan lära sig att känna igen nya patogener, och ibland tom ge ett livslångt skydd. Tyvärr ärver man dock inte det fullt utvecklade försvar ens föräldrar har, utan varje generation får börja om mer eller mindre från början. Därför kommer de virus som även återfinns i djur alltid att kunna återkomma.

Skillnaden med böldpest idag vs 1300-talet är att vi har långt mkt bättre vård och mediciner, oftast räcker det med antibiotika. Något vaccin har dock inte utvecklats, antagligen för att antalet dödsfall per år är relativt lågt och inte drabbar ”oss” utan ffa Afrika/delar av Asien.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

BB3000S skrev: ons 31 mar 2021, 11:21 Hänger inte helt med i resonemanget, men böldpest finns kvar och kommer sannolikt aldrig att försvinna. Samma gäller SARS Cov-2. Det beror på att hur väl vi än lyckas utplåna dem från mänskligheten finns de kvar hos olika djur, och kan smitta oss igen.

Smittkoppor har vi lyckats utplåna, men den återfinns/fanns också endast i människor. Eller utplåna och utplåna, viruset finns kvar på lab på några ställen.

Immunförsvaret är fantastiskt i hur det kan lära sig att känna igen nya patogener, och ibland tom ge ett livslångt skydd. Tyvärr ärver man dock inte det fullt utvecklade försvar ens föräldrar har, utan varje generation får börja om mer eller mindre från början. Därför kommer de virus som även återfinns i djur alltid att kunna återkomma.

Skillnaden med böldpest idag vs 1300-talet är att vi har långt mkt bättre vård och mediciner, oftast räcker det med antibiotika. Något vaccin har dock inte utvecklats, antagligen för att antalet dödsfall per år är relativt lågt och inte drabbar ”oss” utan ffa Afrika/delar av Asien.
Håller med i mycket vad du skriver och visst florerar ett antal sjukdomar fortfarande i världen, håller dock ej med om att nyfödda är blanka kort vad gäller immunförsvar.
Marie Arvolas avhandling visar att barnet ärver mammans antikroppar genom moderkakan.

//..Mamman måste ha ett effektivt immunsystem för att skydda sig mot sjukdomar och för att kunna transportera skyddande antikroppar till avkomman, utan att för den skull stöta bort eller skada fostret. Fostret kan alltså betraktas som "främmande" vävnad av mammans immunsystem på samma sätt som t ex en transplanterad njure. Moderkakan är det organ som skyddar fostret från skadliga attacker från mammans immunsystem samtidigt som den transporterar antikroppar för att fostret ska få ett initialt immunskydd med sig vid födseln. ..//
https://www.uu.se/press/pressmeddelande ... isputation
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Intressant att Göteborg och Oslo ligger rätt lika just nu när det gäller smittspridning. Också intressant att smittspridningen i Bollnäs är skithög. Har det varit trängsel på krogen där tro?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BBQV »

Bollnäs är väl mellanlandning för fjällresenärer? Äta/tanka/skita/köpa godis etc. Många obekanta som köar och byter baciller med varann...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Det finns inget som är öppet här, däremot som BBQ säger så är det en massa fjällmänniskor som passerar här.
Alla stannar och käkar på Max och Donken och handlar på mackarna och ICA, i klungor....

Räknade för kul takboxar jag mötte eller som stod parkerade mellan hemmet och stan en söndag, är väl typ 2km.
Slutade räkna vid 40 (då stod 20 av dem på Max-parkeringen) och sedan stod det 10 till på Donken...

Sedan vet jag inte om det är anledningen, stan är heldöd även dagtid och allt är stängt på kvällarna.
Olearys har gått i konken så det finns väl inte ens nån krog kvar förutom "Sista Chansen"-stället....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar