Sida 2 av 2

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: ons 29 apr 2020, 10:51
av GandhiMK2
hajar...men vad är "lagen", really? Ingen verkar kunna svara på det med ngn större säkerhet.
Hur laddar ni upp?

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: ons 29 apr 2020, 17:50
av AlbinH
saft skrev: sön 26 apr 2020, 23:32
Tyvärr är det inte ett punkband från Falun, vi har lagt ner, utan ett ännu obskyrare proggrockband från Uppsala:P
Den resan kan då inte många ha gjort! :) :mrgreen: :vinkar:

*newsflash*
"Johnny Rotten börjar i Lasse Stefanz!"

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: ons 29 apr 2020, 18:04
av AlbinH
Nu kan man ju inte alls dra några paralleller mellan VCPS och Sex Pistols.

Sex Pistols var aldrig bra. För övrigt är Johnny en gammal göbbe... ♪♪♪♪

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 00:34
av saft
AlbinH skrev: ons 29 apr 2020, 17:50
saft skrev: sön 26 apr 2020, 23:32
Tyvärr är det inte ett punkband från Falun, vi har lagt ner, utan ett ännu obskyrare proggrockband från Uppsala:P
Den resan kan då inte många ha gjort! :) :mrgreen: :vinkar:

*newsflash*
"Johnny Rotten börjar i Lasse Stefanz!"
Haha nej tyvärr, vi la ner VCPS. Jag spelar med ett nytt band nu, som spelar proggrock och bor i Uppsala:P

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 00:55
av saft
GandhiMK2 skrev: ons 29 apr 2020, 10:51 hajar...men vad är "lagen", really? Ingen verkar kunna svara på det med ngn större säkerhet.
Hur laddar ni upp?
Jag tycker lagen känns rätt tydlig, detta får du och detta får du inte. Men sen är det en jävla gråzon däremellan. Och det finns ingen som kan svara på var gränser går:/

Ett annat exempel är att det finns miljarder olika organisationer som arbetar för rättighetshavaren intressen, och krånglar till det. Har exempelvis fått mer stim-pengar från Mexico, än från Tyskland, trotts 100 gig i Tyskland och 0 i Mexico. Ifyllda långa papir från GEMA och arrangörer som svurit över att det är skitdyrt Med pengar till GEMA för liveband.
Jag hade gärna haft en standard, som tas fram och följs upp av rättighetsorganisationerna, där jag som upphovsman får upphovsrättsersättning för livegig direkt av arrangören, istället för en omväg/bort-trollning via tysk byrokrati. MEN NU BLEV DET OFFTOPIC!:)



Tidigare har jag laddat upp det mesta via Phonofile. Så det lär nog blir via The Orchard nu.

Klickar runt där just nu och försöker fatta mej på det. Spontant så känns det lite opedagogiskt, jämfört med phonofiles gränssnitt. Får se om jag lyckas göra bort mej eller lära mej något.

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 08:37
av GandhiMK2
saft skrev: tor 30 apr 2020, 00:55
GandhiMK2 skrev: ons 29 apr 2020, 10:51 hajar...men vad är "lagen", really? Ingen verkar kunna svara på det med ngn större säkerhet.
Hur laddar ni upp?
Jag tycker lagen känns rätt tydlig, detta får du och detta får du inte. Men sen är det en jävla gråzon däremellan. Och det finns ingen som kan svara på var gränser går:/

Ett annat exempel är att det finns miljarder olika organisationer som arbetar för rättighetshavaren intressen, och krånglar till det. Har exempelvis fått mer stim-pengar från Mexico, än från Tyskland, trotts 100 gig i Tyskland och 0 i Mexico. Ifyllda långa papir från GEMA och arrangörer som svurit över att det är skitdyrt Med pengar till GEMA för liveband.
Jag hade gärna haft en standard, som tas fram och följs upp av rättighetsorganisationerna, där jag som upphovsman får upphovsrättsersättning för livegig direkt av arrangören, istället för en omväg/bort-trollning via tysk byrokrati. MEN NU BLEV DET OFFTOPIC!:)



Tidigare har jag laddat upp det mesta via Phonofile. Så det lär nog blir via The Orchard nu.

Klickar runt där just nu och försöker fatta mej på det. Spontant så känns det lite opedagogiskt, jämfört med phonofiles gränssnitt. Får se om jag lyckas göra bort mej eller lära mej något.
Alltså.... Phonofile var som en blöt dröm av rimlighet och snabbhet i jämförelse med Orchard. Hölll på att gå i taket i början av sidans horribla väntetider. Kom sen på att ha 5 el fler sidor uppe samtidigt så att jag slipper vänta så mycket.
That said så blev jag till slut tvungen att leja bort uppladdningen pga att jag blev helt galen! Fick puls och tryck över bröstet... så HA SÅ KUL. ;-)

Jag ska slå en lov på sidan, vill minnas att man kan se till så att The Orchard fixar med rättigheterna i såna här fall. Återkommer...

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 17:27
av GandhiMK2
Och en sak till, till er alla som tror att ni fått för lite deg fr Stim:
Lyft på locket. Undersök. Det_funkar_så_jävla_dåligt att det är ett under att man får deg öht!
Stim slår sej flr bröstet om ICE som är en koppling mellan stim, gema och prs (?) i england. Dom har enats om ngn sorts metadata-standard.
Inom eu är det generellt typ ok men har du ngt som spelats i USA så finns ALLA anledningar att lusläsa excel-arken och kräva in detaljrapporter.
Mitt sista gräv resulterade i en HERRANS massa deg. (Oj, det var visst på ett av våra konton med pengar "in limbo...typ..."!?!?!?!?!?!)
Sen visar det sej, när jag inte ger mej , att det fanns 25 låtar med rejält antal speln som inte ens var matchade hos ASCAP, vilket rimligen innebär att dom , av en eller annan obegriplig anl, inte fattat att det är jag som ska ha degen. Ascap skiter i mej så det är helt upp till mej, enär stim inte heller gör några kollar, så det var ren tur...igen...sen visar det sej att Om du haft fysisk försäljning /(vilket ju är vad hälften av dina spotify intäkter räknas som) i USA så är det Harry Fox som ska samla in och vidarebefordra degen till STIM el upphovsmännen.
När jag tar upp saken med stim så säger dom vagt" nja...vi brukar liksom inte få ngn direkt deg fr Harry Fox....dom är svåra att få att betala ut nåt..."
Det visar sej att man helst ska ha ett amerikanskt förlag i ryggen för DOM får ut deg fr harry Fox....men alltså typ inte stim...
men vaffan..vänta nu?!

INGA collection societies (stim, Gema, Ascap) har gemensamma system för metadata. Alls.
Det sjukaste är att nu fdör tiden när så mycket försäljning sker digitalt så vore det ju precis HUR lätt som helst.
För varje låt finns en isrc-kod, helt individuell för din låt, och troligen också en EAN- eller UPC-kod, också individuell för din låt.
HUR kan det inte finnas fält i stims registreringsverktyg för att föra in varken isrc eller ean?
Förut fanns en ruta för "övrig info" där jag brukade fylla alla koder jag kunde.
För ngt år sen byggde dom om sidan till ngt som mer liknar en ipad app för barn och plötsligt finns ingenstans att fylla i infon...jag rnger stim som svarar "Men den där infon HAR VI ÄNDÅ ALDRIG SPARAT!!!"...
Jag går ju i taket och får då "jo jo men isrc eller ean är ju inte så viktigt om man inte tänker på den digitala marknaden"...Jag, mer eller mindre skrikandes: MEN VAFFAN ÄR KLOCKAN!?!?!? KLART SOM FAN ATT DET HANDLAR OM DEN DIGITALA MARKNADEN!!!!
"ok...men du får skicka in ett excel med alla koder...
FÖR 300 VERK JAG REDAN SKICKAT IN KODER FÖR?!?!?!....

Sorry...nu måste jag avbryta innan jag får en stroke men FY FAN vilket jävla samhall....

Ni som har intresse av att få era rättigheter insamlade på riktigt, gå till en utländsk society som är ett VINSTDRIVANDE BOLAG...Dom TJÄNAR nämligen på att hitta mer deg till dej...det är incitament. Stims enda incitament är att slippa ha jobbiga jävlar som jag springandes upp i deras rectum med en bågfil i jaktr efter min rättmätiga ersättning...;-)

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 23:09
av saft
GandhiMK2 skrev: tor 30 apr 2020, 17:27 Och en sak till, till er alla som tror att ni fått för lite deg fr Stim:
Lyft på locket. Undersök. Det_funkar_så_jävla_dåligt att det är ett under att man får deg öht!
Stim slår sej flr bröstet om ICE som är en koppling mellan stim, gema och prs (?) i england. Dom har enats om ngn sorts metadata-standard.
Inom eu är det generellt typ ok men har du ngt som spelats i USA så finns ALLA anledningar att lusläsa excel-arken och kräva in detaljrapporter.
Mitt sista gräv resulterade i en HERRANS massa deg. (Oj, det var visst på ett av våra konton med pengar "in limbo...typ..."!?!?!?!?!?!)
Sen visar det sej, när jag inte ger mej , att det fanns 25 låtar med rejält antal speln som inte ens var matchade hos ASCAP, vilket rimligen innebär att dom , av en eller annan obegriplig anl, inte fattat att det är jag som ska ha degen. Ascap skiter i mej så det är helt upp till mej, enär stim inte heller gör några kollar, så det var ren tur...igen...sen visar det sej att Om du haft fysisk försäljning /(vilket ju är vad hälften av dina spotify intäkter räknas som) i USA så är det Harry Fox som ska samla in och vidarebefordra degen till STIM el upphovsmännen.
När jag tar upp saken med stim så säger dom vagt" nja...vi brukar liksom inte få ngn direkt deg fr Harry Fox....dom är svåra att få att betala ut nåt..."
Det visar sej att man helst ska ha ett amerikanskt förlag i ryggen för DOM får ut deg fr harry Fox....men alltså typ inte stim...
men vaffan..vänta nu?!

INGA collection societies (stim, Gema, Ascap) har gemensamma system för metadata. Alls.
Det sjukaste är att nu fdör tiden när så mycket försäljning sker digitalt så vore det ju precis HUR lätt som helst.
För varje låt finns en isrc-kod, helt individuell för din låt, och troligen också en EAN- eller UPC-kod, också individuell för din låt.
HUR kan det inte finnas fält i stims registreringsverktyg för att föra in varken isrc eller ean?
Förut fanns en ruta för "övrig info" där jag brukade fylla alla koder jag kunde.
För ngt år sen byggde dom om sidan till ngt som mer liknar en ipad app för barn och plötsligt finns ingenstans att fylla i infon...jag rnger stim som svarar "Men den där infon HAR VI ÄNDÅ ALDRIG SPARAT!!!"...
Jag går ju i taket och får då "jo jo men isrc eller ean är ju inte så viktigt om man inte tänker på den digitala marknaden"...Jag, mer eller mindre skrikandes: MEN VAFFAN ÄR KLOCKAN!?!?!? KLART SOM FAN ATT DET HANDLAR OM DEN DIGITALA MARKNADEN!!!!
"ok...men du får skicka in ett excel med alla koder...
FÖR 300 VERK JAG REDAN SKICKAT IN KODER FÖR?!?!?!....

Sorry...nu måste jag avbryta innan jag får en stroke men FY FAN vilket jävla samhall....

Ni som har intresse av att få era rättigheter insamlade på riktigt, gå till en utländsk society som är ett VINSTDRIVANDE BOLAG...Dom TJÄNAR nämligen på att hitta mer deg till dej...det är incitament. Stims enda incitament är att slippa ha jobbiga jävlar som jag springandes upp i deras rectum med en bågfil i jaktr efter min rättmätiga ersättning...;-)
Haha. Då ska du prova att jobba med/mot STIM från andra sidan som arrangör eller studieförbund. Jäääääääääävlar vad snickra dom är, riktiga radiotjänst vibbar på arbetssättet. Hellre fälla än fria och en sjuk byrokrati med förseningsavgifter och betala först överklaga sen osv. Haha

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 23:10
av saft
GandhiMK2 skrev: tor 30 apr 2020, 08:37
saft skrev: tor 30 apr 2020, 00:55
GandhiMK2 skrev: ons 29 apr 2020, 10:51 hajar...men vad är "lagen", really? Ingen verkar kunna svara på det med ngn större säkerhet.
Hur laddar ni upp?
Jag tycker lagen känns rätt tydlig, detta får du och detta får du inte. Men sen är det en jävla gråzon däremellan. Och det finns ingen som kan svara på var gränser går:/

Ett annat exempel är att det finns miljarder olika organisationer som arbetar för rättighetshavaren intressen, och krånglar till det. Har exempelvis fått mer stim-pengar från Mexico, än från Tyskland, trotts 100 gig i Tyskland och 0 i Mexico. Ifyllda långa papir från GEMA och arrangörer som svurit över att det är skitdyrt Med pengar till GEMA för liveband.
Jag hade gärna haft en standard, som tas fram och följs upp av rättighetsorganisationerna, där jag som upphovsman får upphovsrättsersättning för livegig direkt av arrangören, istället för en omväg/bort-trollning via tysk byrokrati. MEN NU BLEV DET OFFTOPIC!:)



Tidigare har jag laddat upp det mesta via Phonofile. Så det lär nog blir via The Orchard nu.

Klickar runt där just nu och försöker fatta mej på det. Spontant så känns det lite opedagogiskt, jämfört med phonofiles gränssnitt. Får se om jag lyckas göra bort mej eller lära mej något.
Alltså.... Phonofile var som en blöt dröm av rimlighet och snabbhet i jämförelse med Orchard. Hölll på att gå i taket i början av sidans horribla väntetider. Kom sen på att ha 5 el fler sidor uppe samtidigt så att jag slipper vänta så mycket.
That said så blev jag till slut tvungen att leja bort uppladdningen pga att jag blev helt galen! Fick puls och tryck över bröstet... så HA SÅ KUL. ;-)

Jag ska slå en lov på sidan, vill minnas att man kan se till så att The Orchard fixar med rättigheterna i såna här fall. Återkommer...

Jo det finns en flock för att låta Orchard sköta och administrera utbetalningen av royaltys till upphovsrättsägarna, men dom fixar inte några licenser.

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 23:16
av saft
GandhiMK2 skrev: tor 30 apr 2020, 08:37 Alltså.... Phonofile var som en blöt dröm av rimlighet och snabbhet i jämförelse med Orchard. Hölll på att gå i taket i början av sidans horribla väntetider. Kom sen på att ha 5 el fler sidor uppe samtidigt så att jag slipper vänta så mycket.
That said så blev jag till slut tvungen att leja bort uppladdningen pga att jag blev helt galen! Fick puls och tryck över bröstet... så HA SÅ KUL. ;-)

Jag ska slå en lov på sidan, vill minnas att man kan se till så att The Orchard fixar med rättigheterna i såna här fall. Återkommer...
Blöt dröm ja!
The Orchard så står det en liten inforuta bredvid något jag inte förstår, klickar på rutan och den säger ”ask the manager in charge at your label for more info”... vad fan betyder det? Det är ju jag. Typ som Windows ”en felaktig åtgärd har utförts”, kontakta nätverksadministrationen” osv...

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: tor 30 apr 2020, 23:28
av GandhiMK2
saft skrev: tor 30 apr 2020, 23:16
GandhiMK2 skrev: tor 30 apr 2020, 08:37 Alltså.... Phonofile var som en blöt dröm av rimlighet och snabbhet i jämförelse med Orchard. Hölll på att gå i taket i början av sidans horribla väntetider. Kom sen på att ha 5 el fler sidor uppe samtidigt så att jag slipper vänta så mycket.
That said så blev jag till slut tvungen att leja bort uppladdningen pga att jag blev helt galen! Fick puls och tryck över bröstet... så HA SÅ KUL. ;-)

Jag ska slå en lov på sidan, vill minnas att man kan se till så att The Orchard fixar med rättigheterna i såna här fall. Återkommer...
Blöt dröm ja!
The Orchard så står det en liten inforuta bredvid något jag inte förstår, klickar på rutan och den säger ”ask the manager in charge at your label for more info”... vad fan betyder det? Det är ju jag. Typ som Windows ”en felaktig åtgärd har utförts”, kontakta nätverksadministrationen” osv...
Sämst...Sämst...
Norrmännen fick massor av deg, hoppas jag, fäör att sälja sitt väl fungerande företag till The Orchmög.

Daggan , som var en av Svenskarna som jobbade på Phonofile, skulle starta ett NYTT och BÄTTRE phonofile...ska kolla med honom om det löste sej...Isf hojtar jag tillö dej. =)

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: lör 02 maj 2020, 00:36
av saft
GandhiMK2 skrev: tor 30 apr 2020, 23:28
saft skrev: tor 30 apr 2020, 23:16
GandhiMK2 skrev: tor 30 apr 2020, 08:37 Alltså.... Phonofile var som en blöt dröm av rimlighet och snabbhet i jämförelse med Orchard. Hölll på att gå i taket i början av sidans horribla väntetider. Kom sen på att ha 5 el fler sidor uppe samtidigt så att jag slipper vänta så mycket.
That said så blev jag till slut tvungen att leja bort uppladdningen pga att jag blev helt galen! Fick puls och tryck över bröstet... så HA SÅ KUL. ;-)

Jag ska slå en lov på sidan, vill minnas att man kan se till så att The Orchard fixar med rättigheterna i såna här fall. Återkommer...
Blöt dröm ja!
The Orchard så står det en liten inforuta bredvid något jag inte förstår, klickar på rutan och den säger ”ask the manager in charge at your label for more info”... vad fan betyder det? Det är ju jag. Typ som Windows ”en felaktig åtgärd har utförts”, kontakta nätverksadministrationen” osv...
Sämst...Sämst...
Norrmännen fick massor av deg, hoppas jag, fäör att sälja sitt väl fungerande företag till The Orchmög.

Daggan , som var en av Svenskarna som jobbade på Phonofile, skulle starta ett NYTT och BÄTTRE phonofile...ska kolla med honom om det löste sej...Isf hojtar jag tillö dej. =)
Stötte på ännu mer bök idag. Jag kan inte använda samma katalognummer, på en ny produkt, trots att jag tagit bort den gamla produkten (som för övrigt tog hundra år att lista ut hur man deletade). As irriterande.

Det går du jättegärna göra!

Re: Bearbeta verk, upphovsrätt, licens osv bös

Postat: fre 27 aug 2021, 23:47
av saft
Uppdatering på denna långkörare. Vi släppte albumet utan coverlåten. Men pga pandemi och uteblivna rep, låtskrivning och inspelning av uppföljare så har vi dammat av covern och sjungit in den igen. Med originaltext på originalspråk. Så att vi ska ha något att följa upp albumet med trots allt.

Förspara gärna och hjälp oss dopa algoritmerna å få miljarders med streams:)
https://orcd.co/b-sidor

Det blev helt ok. Fortfarande tråkigt då vår tolkning på svenska är typ miljoner gånger bättre än en vanlig sketen cover. Men men men. 70 år efter upphovsmannen gått bort har jag gör mej att det blir ett fritt verk? Jag kommer vara 103 år när vi kan släppa låten, om han dör i år vill säga. Undrans om jag kan förbereda ett postumt släpp och ladda upp på Orchard redan nu? Med releasedatum om 70 år:P