blackparkas skrev: ↑fre 04 feb 2022, 11:27
Jag gillar debatten.
Framförallt pga att man som musiktjänst håller på och kladdar med podcasts osv.
Jag tycker det finns en skillnad i att streama musik med åsikter om ditt och datt och sitta och snacka.
Musik kommer aldrig (av en normal människa) räknas som information, det används för att understryka åsikter möjligtvis.
En podcast skiljer sig iom att sådant som sägs lätt tas för sanning, och hur seriösa Rogans gäster än må vara ibland (antar jag) så kommer jag alltid ha svårt för dylika poddar, har svårt för poddar överlag när det diskuteras foliehatteri och övrigt....
Jag gillar debatten mest för att oavsett om Neil inte tappar pengar på det personligen, så är det någon som gör nåt utifrån sin övertygelse.
Alla behöver inte hålla med, men att några av historiens största artister bryter pga något dylikt är ändå en rätt stor grej, tycker jag.
Jag gillar också debatten eftersom den gjort att Spotifys girighet och konstiga investeringar kommer upp på bordet.
Man lägger en miljard på en pod, hur mycket pengar som helst på ett fotbollslag och AI-teknik, men pröjsar skit och ingenting till artisterna, vars alster är deras produkt...
Dags att återinföra det gamla multiquotandet! =)
blackparkas skrev: ↑fre 04 feb 2022, 11:27
En podcast skiljer sig iom att sådant som sägs lätt tas för sanning, och hur seriösa Rogans gäster än må vara ibland (antar jag) så kommer jag alltid ha svårt för dylika poddar, har svårt för poddar överlag när det diskuteras foliehatteri och övrigt....
Om det är som du säger, att lyssnare tar saker som sägs just i en podcast för sanning, hur ska de goda skydda oss människor ifrån det?
At du skriver "hur seriösa Rogans gäster än må vara ibland (antar jag) " får mej att ana att du inte lyssnat så mycket?
Låt mej göra en kort recap av lite gäster , eftersom jag nu lyssnat en del: Elon Musk, Bernie Sanders, Andrew Yang , Edward Norton, Quentin Tarantino, Jack Dorsey( Twitters VD), Mike Tyson, Lance Armstrong, Dr Phil, Anthony Bordain, Dave Chapelle, Sanjay Gupta (CNN's Medicinske expert), Nordkoreaexperter, Psykologer, AI-forskare,Evolutionsbiologer, Navy Seals, neuroforskare, Näringsexperter, Virologer, Astronomer, komiker och Stridspiloter.
Potentiellt Rätt_Bra_skit, no?
Ngt specifikt i listan som andas foliehatteri, generellt? Absolut, han intervjuade tex kanye West ang hans presidentkampanj och det var ibland det märkligaste jag hört, helt klart. Han har också intervjuat Alex Jones som ju DEFINITIVT är fringe'ig så att det skriker om det men hur är det ett problem? Jag har lyssnat, garvat, skakat på huvudet och inte tänkt mer på det. Knappast så att Joe Rogan har validifierat Alex Jones som ngt sanningssägande orakel, även om han absolut ger honom rätt i att han haft rätt i skrämmande många av sina galna påståenden.
blackparkas skrev: ↑fre 04 feb 2022, 11:27Jag gillar också debatten eftersom den gjort att Spotifys girighet och konstiga investeringar kommer upp på bordet.
Man lägger en miljard på en pod, hur mycket pengar som helst på ett fotbollslag och AI-teknik, men pröjsar s
kit och ingenting till artisterna, vars alster är deras produkt...
Ok, det här är den sak som kanske gör mej mest irriterad av alla missuppfattningar som florerar. Det är verkligen helt sjukt att ingen förklarar hur marknaden fungerar.
Ja, det ÄR komplext och jag håller på att jobba på en djuplodande förklaring som jag kanske kommer att publicera ngnstsans ngn gång, eller om jag bara håller käft;-)) men jag ska försöka mej på en enkel förklaring....
Först: JA, en artist anno 2022 får MINDRE I FICKAN än den fick för en hit av motsvarande dignitet anno 1990. detta då TROTS att branschen som helhet omsätter mer deg.
NEJ, det är INTE pga Spotify's girighet.
Hääääng me'....
Hur det var:
(Jag rundar av sifffror för enkelhets skull)
Skivaffären : tog 200 sek för en cd och skickade ca 100 (vilket var PPD- Price Per dealer) kr till -
Skivbolaget : som för varje pressad cd betalade 10% av PPD , dvs 10 sek , till NCB som sedan fördelade dessa över antalet låtar på cd'n till låtens låtskrivare. 10 låtar = 1 sek per låt. 4 låtskrivare på en låt= 25 öre. Om den låten sålts i 100 000 ex (MYCKET!) så fick jag alltså 25 000 kr som en av 4 låtskkrivare.
Vidare betalade skivbolaget royalty till Producenten, oftast 4% . I samma exempel ska alltså 4 kr fördelas på producenterna på skivan. Om jag producerat ett spår så fick jag alltså 40 öre per sålt ex. 100 000 ex= 40 000 sek.
Skivbolaget betalade också Artsten som brukar ha mellan 8-12 % , mer om du är STOR osv. För 100 000 sålda ex alltså rätt bra , 1.2 miljoner.
Summering per sålt ex:
Affären: 100 sek (50% av totalen)
Artisten: 12 sek (6 % av totalen)
Låtskrivarna: 10 sek (5 % av totalen)
Skivbolaget: 78 sek (38% av totalen)
Hur det ÄR:
(givetvis liiite olika mellan de olika plattformarna och olika beroende på om du är majorbolag eller indie etc etc men en generalisering)
Streamingplattformen : Om vi tar samma intäkt som till skivaffären (vilket är den mest rimliga jämförelsen eftersom de precis på samma sätt får oss användare att göra aktiva val att spela låt x eller y) får in 200 sek som ska fördelas enl följande:
Skivbolaget ca: 108 sek (54% av totalen)
Artisten får sina 12 % av vad skivbolaget tar in , motsv 6,48% av totalen)
Låtskrivarna ca : 24 sek (12% av totalen)
Streamingplattformen kvarvarande 72 sek (36% av totalen)
Som vi ser har alltså förhållandena förskjutits rejält förutom för artisten som bara får LITE större del av kakan än förut.
Skivbolagen tjänar mer, eftersom dom inte behöver betala låtskrivarna för det har redan spotify gjort.
Låtskrivarna får mer än DUBBELT så stor del av kakan som förut.
Skivaffären/ Streamingplattformen har tappat en tredjedel av sin kakbit. Ändå så är det DE som är giriga....
är inte det märkligt?
Så varför får man mindre i fickan?
På grund av "modellen"... Alla som får en spelning ska få del av intäkten. Så var det inte förr i tiden. På den tid som alla vill ha tillbaka...
Elvis släppte Aloha from hawaii 1973 i februari. I augusti hade den sålt 5 x platina. Färskvara.
1974 sålde den säkert lite också...sen blev den Nice price och såldes för mindre än halva priset och iom det så förändras också alla royaltyförhållanden och bla fick producenterna plötsligt 0.8 % av den rerdan halverade ppd'n så det var aldrig ngn som tjänade pengar på en platta efter år 2. Punkt.
"Vi" , i bemärkelsen producenter och låtskrivare, var helt ok med det.
Nu tjänar elvis dödsbo återigen pengar på den skivan. 49 år senare. Suspicious minds har streamat 200 000 000 ggr.
Man kan tycka att det SKA dom väl för fan få. Musik är musik. Om en gammal låt streamas så ska den få samma betalt som en spriullans ny. Helt ok att ha den åsikten. Men HAR man det så får man fan inte klaga över att ens nya låt inte får så mycket betalt för OM man ska ha mer betalt så måste man strypa betalningen för den gamla musiken. Då får vi det som förut. Att ny musik betalar sej. Gammal musik är i bokhyllan och man kan spela den gåååång på gång utan att ngn vill ha betalt.
Är ni med?
Alla pengar som kommer in fr abonnemangen en månad ska fördelas på ALLA streams. På Spotify har folk en enda ide med sina konton : lyssna på musik (och podcasts mäjligen) så då lyssnas det på många låtar och då blir det många som ska dela på kakan.
På Amazon, där folk ibland har abonnemang för att dom får gratis paket hemskickade och skiter helt i musik, så blir det mer deg per stream pga att summan är den samma men streamantalet är lägre.
Är ni med?
"TIDAL ÄR JUSTE'ARE MOT SINA ARTISTER"...Troligen inte...dom har nog färre spelningar per abonnemang än Spotify. Det är så det funkar.
"Dumma spotify som betalar Rogan istället för musiken"...Degen till Rogan är sponsorpengar som inte har ett SKIT med musik att göra och hade inte ens uppstått om det inte var för att just Rogan kommit dit. Det är en separat företéelse.
Wallmart betalar P G A att Rogan är där. Pengarna tas inte fr musiken och ges till rogan.
Nu är jag fan utmattad...
