Presonus Talkback-channel hjälp

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Kapten Vendetta
Medlem

Presonus Talkback-channel hjälp

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej, har tagit på mig spenderarbyxorna och tänker (mest troligt) investera i en Presonus 16.0.2. Den har enligt egen utsago 12-xlr mic-preamp/mojänger som kan användas för inspelning, men jag har även läst att Talkback xlr'n kan användas som en till kanal.

Frågan är hur. I en recension (länk: http://www.absolutemusic.co.uk/communit ... -2-review/ Scrolla ned en bit) påstås det att den 13:e (Talkback kanalen) kan användas som en extra kanal, vid behov. Dock så rattade vi på demo-exet i butik (via Cubase) men fann ingen möjlighet att göra detta.

Frågan är alltså: Hur gör man? Alt. Går det att göra som recensenten påstår att man kan göra? Kan det vara så att Talkback inte identifierades som en egen kanal vid mjukvaruinstallation i butik alt. inte fick ett dedikerat spår i programmet och därför inte fanns med i listan när vi kikade? (Disclaimer: jag har ingen aning om vad jag pratar om...)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Re: Presonus Talkback-channel hjälp

Inlägg av joachime »

Inget svar på din fråga. Men om den trettonde kanalen är så pass viktig, varför inte leta efter ett ljudkort med fler ingångar? Många firewire-interface går att expandera via ADAT lightpipe (de optiska in- och utgångarna). En Behringer ADA8000 ger dig då åtta extra kanaler med mikrofonförstärkare för ett mycket bra pris.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Kapten Vendetta
Medlem

Re: Presonus Talkback-channel hjälp

Inlägg av Kapten Vendetta »

joachime skrev:Inget svar på din fråga. Men om den trettonde kanalen är så pass viktig, varför inte leta efter ett ljudkort med fler ingångar?
Viktigt och viktigt, jag undrade mest om eller hur det skulle gå att göra, utifall att det någon gång skulle behövs. Det finns ju inget som heter för många kanaler trots allt... :wink:
Skriv svar