ensam projekt - tips mottages

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Sådär! 16 kanals porta på gång in! Kort en adk med preamp, schyssta trummor har jag, basrigg ampeg helrör! Fender Musicmaster och en squier Classic vibe, en Gibson lp, en Washburn j28 som låter bra som satan! Här ska spelas in massa olika! Ska börja med lite hederlig crust/käng! Tips på att lyckas när man spelar och sättas själv?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Re: ensam projekt - tips mottages

Inlägg av slarvid »

Rattar själv ska det va!!!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Låt andra lyssna ibland under projektets gång. Man blir lätt "blind och döv" på det man gör själv. Bra med ett par andra öron då och då...
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Tackar! Det hade jag nog redan funderat på! Tänkte kanske mer i tekniska banor! Tillvägagångssätt! Ställa allt rakt och köra bara och sen mixa tro?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

slarvid skrev:Tackar! Det hade jag nog redan funderat på! Tänkte kanske mer i tekniska banor! Tillvägagångssätt! Ställa allt rakt och köra bara och sen mixa tro?
Det finns några olika skolor vad det gäller arbetssätt och nu för tiden har man så stora möjligheter att rätta till fel och brister i efterhand men jag brukar personligen försöka få det att låta så bra det går redan innan det hamnar på hårddisk. Jag meckar ganska mycket med mikrofonplaceringar och provar mig fram tills jag är nöjd. Det kan spara tid senare i processen. Och om du spelar in prylar i stereo så kontrolllyssna i mono så att du inte får obehagliga överraskningar senare vad det gäller fasfel. Om du har något favoritsound som du vill försöka närma dig så referenslyssna på skivor i den genren. Man blir snabbt döv när man sitter för länge och det händer lätt att man börjar gasa för mycket topp. Det är där hörseln försvinner först. Pilla inte FÖR mycket med detaljer. Små felspel hörs sällan i en ljudbild och man lär sig hyffsat snabbt vart man ska sätta ribban. Fokusera mer på tagningar med känsla/attityd/stämning eller vad man nu är ute efter. Perfektionism är tråkigt. Känslor/attityd/stämningar är INTE tråkigt.

Några tankar. Återkommer i ärendet. Nu ska jag sova snart. :)
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Lite som Jan redan skrivit, prova åtminstone två olika mickplaceringar för varje instrument. Så du kan säga "Det var nog bättre nu/innan.". Annars är risken för mig själv att jag hamnar i en oändlig loop av placeringar och inte hinner spela in. Men två val är hanterbart. Försök få till ljudet redan vid inspelning vilket underlättar betydligt vid mixning istället för att "fixa det i mixen".

Sen kan jag tipsa om att spela in hela processen på video för då kan man göra roliga VideoSongs om det skulle falla en in. Dessutom blir det lite roligare att sätta en tagning när man vet att det dessutom hamnar på Youtube, kan jag tycka.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lBUUOJpFg9Y[/youtube]
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

cub skrev:Lite som Jan redan skrivit, prova åtminstone två olika mickplaceringar för varje instrument. Så du kan säga "Det var nog bättre nu/innan.". Annars är risken för mig själv att jag hamnar i en oändlig loop av placeringar och inte hinner spela in. Men två val är hanterbart. Försök få till ljudet redan vid inspelning vilket underlättar betydligt vid mixning istället för att "fixa det i mixen".

Sen kan jag tipsa om att spela in hela processen på video för då kan man göra roliga VideoSongs om det skulle falla en in. Dessutom blir det lite roligare att sätta en tagning när man vet att det dessutom hamnar på Youtube, kan jag tycka.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lBUUOJpFg9Y[/youtube]
schysst som satan!
VA använder du för prylar? Bord och mic? samt medie (dator, rullbandare (som väl är helt ute nu för tiden) eller nått)?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Grunden till inspelningarna jag själv gör (som inte mäter sig med Jack Contes ovan direkt) är min Sony Vaio laptop bootad i Windows7 med Reaper installerat. Mestadels varierar jag med två mickar, en Shure SM58 och en TSM MT87 MkII. Till det har jag en ART Tube MP preamp som går till ett Edirol UA-25EX ljudkort (med två ingångar på). Sedan har jag en uppsjö med gitarrer, basar och pedaler. Jag kan inte spela trummor så jag lägger istället olika rytm-instrument och framförallt Cajon som ersättare. Det blir inte samma sak, men det blir annorlunda och bra om man hade kunnat spela bättre än jag. Sen köpte jag en Shadow Stompin Bass av engson som jag labbat med på sistone: [soundcloud]http://soundcloud.com/jimmysjolund/one- ... my-sjolund[/soundcloud]
(Det statiska knastret är från min tre-strängade Kawai som farsan köpte från Hobbex nån gång på 60-talet)

Jag har spelat in gitarr hemma med både Fender Bassman, Vox AC50 med en Weber Mini Mass (för att få ner volymen) och min Vox Valvetronix AD30VT.
Basen lägger jag med en Dave Hall Amps VT1-EQ-Bass-Drive (tidigare körde jag Sansamp) men jag har även kopplat upp både Bassman och Ashdown Little Giant när jag behöver högtalarljud.

Sedan är jag väldigt DIY med framtida video-inspelning, min iPhone4 med ett GorillaMobile stativ till. Video har jag redigerat i Sony Vegas under Windows vilket var helt okej. Nu försöker jag lära mig KDEnlive i Ubuntu Studio istället.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Sådär! Ett stycke porta hemma! Väntar på en adk a51 och en behringer preamp som tydligen ska va något som det fabrikatet tillverkat som funkar!
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

sådär.. en studio project B1 på ingång!
2 stormembranare plus att ja kan låna köttyxa och en schysst virvel.mic borde räcka till att micka upp setet när jag smiskar D-takt i 300 BPM!!!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

slarvid skrev:sådär.. en studio project B1 på ingång!
2 stormembranare plus att ja kan låna köttyxa och en schysst virvel.mic borde räcka till att micka upp setet när jag smiskar D-takt i 300 BPM!!!
Man kan klara sig långt med bara en stormembransmick för trummor också. Flytta runt lite i rummet för bästa placering. Annars är jag nyfiken på den här varianten om/när jag ska micka trummor nästa gång:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8X_kMItRI2s[/youtube]
Skriv svar