4 frågor: Externt ljudkort, program, mic och pedaler

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Andreasov
Medlem

4 frågor: Externt ljudkort, program, mic och pedaler

Inlägg av Andreasov »

Hej!

Jag kör med en ny DELL XPS (USB 2, USB3) och skulle behöva något sorts externt ljudkort för inspelning av sång, bas (samt keyboard längre fram) som är bra i allmänhet, jag är relativt obrydd om pris. Jag skulle gärna vilja kunna köra in 2 kanaler så man kan via t.ex. lämplig pedal spela in ett spår med effekt simultant med ett torrt spår - såvida inte det är lika att spela in en torr kanal och sedan kopiera den och lägga på effekter digitalt.....
Tanken är också att kunna jobba professionellt med midi, så även tips på program, alt. ljudkort som stöder något lämpligt program eller där det följer med eller där man kan köpa till något passande.

Även lämpligt mikrofonpaket / mikrofon för att kunna göra "hemma-radio" / inspelning / sång / chat etc. som man kan tänka sig i kombination med ovanstående.

Jag skulle ge mig in på detta för många år sedan, men sen hände det lite saker så jag fick lägga allt på hyllan och programmet jag jobbade mest med förr, är så gammalt och ute nu att det går inte ens att köra på min nya dator (det slutade fungera efter Windows Vista) Jag körde en kopia på cubase kan man säga, som heter midi orchestrator + och senare digital orchestrator + >> mycket svårt att få tag på i dag, men fantastiskt lätt att jobba med om man kör noterna grafiskt med pek & klick i pianorollen. Plankat mycket låtar genom den metoden (bra sätt att lära sig musikteori också) så program som fungerar bra med både pek & klick och keyboard vore bra, men utgångsläget är att jag inte har någon bra keyboard / synth idag men ämnar köpa en så småning om om något år eller så...

Vad gäller pedaler, så är det även där länge sedan jag hängde med och jag är främst intresserad av synthpedal, chorus och någon bra overdrive, ev. ersätta dessa 3 med någon bra multieffekt (tips på kopplingsschema för gärna hänga med också). Pris spelar mindre roll även här. Andra förslag på bra effekter och lösningar är också välkommet.

Alltid bra om kan få bra eller "rätt" grejer till bra pris, men jag hakar inte upp mig på det.

Så, alla proffs och sakkunniga, välkomna med tips och idéer, förslag osv. jag vet att just effektpedaler kanske inte hör hit, men eftersom det rör sig i första hand om "hemma studio" så tyckte jag att det passade bra att kasta ihop allt ändå.
Warwick Thumb NT 5-string '12, Warwick Thumb BO 6-string
Andreasov
Medlem

Re: 4 frågor: Externt ljudkort, program, mic och pedaler

Inlägg av Andreasov »

Jag har förresten sneglat lite på Komplete Audio 6 / Native Instruments och RME Babyface (och liknande alva nanoface) men har inte utrett riktigt vad som är lämpligast, är inte helt borta men nästan ;)

Vad gäller mickar så funderade jag på Yeti / Yeti PRO från Fitzpatrick.se för att den verkar enkel eller något annat paket såsom brukar säljas via Luthman färdigt för "podcast" nybörjaren.
Så som sagt, kommentarer, tips, förslag - allt är välkommet!
Andreasov
Medlem

Inlägg av Andreasov »

En annan fråga att lägga till som kanske låter dum, men jag undrar om det även finns något kort såsom i tidigare fråga men som även hanterar midi och kan dubbla som ljudmodul eller om man helt enkelt måste köpa en synth / ljudmodul?

Ser att Steinberger verkar ha några lämpliga varianter på externa ljudkort också.
Senast redigerad av Andreasov den tor 20 sep 2012, 13:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Lättanvända och väl etablerade program är Cubase, Logic och Pro Tools. Om du har någon i din närhet som är kunnig i ett visst musikprogram är det ett starkt argument att välja det programmet. Det kan vara till stor hjälp att ha någon nära som kan hjälpa till när man kör fast eller letar efter funktioner man inte ens vet namnet på.

Det låter som att du klarar dig med ett ljudkort med två analoga audiokanaler som kan hantera mick-, linje- och högohmig signal. Här finns det en hel del att välja på. Jag trivs bra med kort från RME och MOTU. Men jag har hört andra som upplever att ljudkortens egen mjukvarumixer kan vara svår att få grepp om. Det är iofs inte säkert att du kommer att behöva den. Men det kan vara en grej att kolla in innan ev köp.

Sett flera tillverkare som försöker sälja in USB-mickar som färdiga för podcast. De är i själva verket inte mer färdiga för podcast än vilken annan stormembransmick som helst.
Har du ändå planerat skaffa en mick att sjunga i, skaffa då en stormembrans kondensatormick (gärna en som smickrar din sångröst) och använd den och ljudkortet till att spela in podcast med.
Komplettera med ett puffskydd (typ http://www.thomann.de/se/t-bone_ms180.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
och ett bordstativ (typ http://www.thomann.de/se/millenium_ma20 ... fonarm.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Det är ofta smidigare att använda interna ljud i musikprogrammet än en extern ljudmodul.
Dom styrs internt i programmet så det enda midi du behöver då är något att spela på. Dom flesta midiklaviatur idag går att ansluta via USB.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag promotar mitt blogginlägg igen: http://www.bandinfo.net/?p=1601" onclick="window.open(this.href);return false;
Andreasov
Medlem

Inlägg av Andreasov »

Tack för dem! Bra lästips!
Har någon några synpunkter på ljudkorten från Steinberger? Jag funderar på om inte de olika varianterna från emusic.se skulle kunna fungera. Sen har jag även börjat blicka mot Motif X serien och Roland's Fantom som tänkbara syntar... eftersom Yamaha verkar jobba mot Cubase så är det ju ett strålande alternativ tillsammans med steinberg ljudkort, dock vet jag inte hur bra rolands syntar funkar mot cubase, antagligen som de ska även om de nu verkar köra mot sitt egna cakewalk program. Jag gillade dock Fantom synten en hel del när jag han prova en i somras.
Senast redigerad av Andreasov den fre 21 sep 2012, 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Andreasov
Medlem

Inlägg av Andreasov »

joachime skrev:Lättanvända och väl etablerade program är Cubase, Logic och Pro Tools. Om du har någon i din närhet som är kunnig i ett visst musikprogram är det ett starkt argument att välja det programmet. Det kan vara till stor hjälp att ha någon nära som kan hjälpa till när man kör fast eller letar efter funktioner man inte ens vet namnet på.

Det låter som att du klarar dig med ett ljudkort med två analoga audiokanaler som kan hantera mick-, linje- och högohmig signal. Här finns det en hel del att välja på. Jag trivs bra med kort från RME och MOTU. Men jag har hört andra som upplever att ljudkortens egen mjukvarumixer kan vara svår att få grepp om. Det är iofs inte säkert att du kommer att behöva den. Men det kan vara en grej att kolla in innan ev köp.

Sett flera tillverkare som försöker sälja in USB-mickar som färdiga för podcast. De är i själva verket inte mer färdiga för podcast än vilken annan stormembransmick som helst.
Har du ändå planerat skaffa en mick att sjunga i, skaffa då en stormembrans kondensatormick (gärna en som smickrar din sångröst) och använd den och ljudkortet till att spela in podcast med.
Komplettera med ett puffskydd (typ http://www.thomann.de/se/t-bone_ms180.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
och ett bordstativ (typ http://www.thomann.de/se/millenium_ma20 ... fonarm.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
Med RME, tänkter du då på RME Babyface kortet / modulen? Jag har även sneglat på denna :)
Skriv svar