Dagens mikrofonkap.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av Jan Hellman »

Fick tag i två rackarns coola mikrofoner idag.

Bild

Bild

Bild

Bild

AKG D30. I stort två D12: or i samma hölje och det är den första dynamiska micken som tillverkats med ställbar karakteristik och den är även internt stötdämpad. 8:a, två njurar, rundupptagande + basskär. Väldigt ovanlig mikrofon och vi TROR att dom är tillverkade 1966 (lika gamla som mig. :) ) men dom kan vara äldre också. Efter att ha forskat lite har jag fått reda på att dom i stort specialtillverkades mellan -58 och -62 (eller tidigt 60-tal som det ofta står) och dom såldes bara i Europa men det KAN vara så att dom kan ha tillverkats även efter 1962. Lite osäker här dock. Det som är lite extra kul med just dessa två är att dom är i serienummerföljd och helt oanvända! Splirrans nya fast 46 + år gamla. Sveriges Radio köpte in dom nya 1966 (vilket får oss att tro att dom även byggdes då), testade dom, la dom i ett beredskapslager och där har dom legat i alla dessa år. Tanken var väl att om Radiohuset blev bombat i krigstid så samlade man på sig mixerbord, mikrofoner, sändare och allt annat som kunde behövas under krig och förvarade dessa i ett bombsäkert bergrum för att användas i krigstid. Nu hamnade ju som bekant aldrig Sverige i krig vilket gjort att dom aldrig brukats. Dom är verkligen i nyskick! Coolt som satan!

Dom D30 som tillverkades vart flitigt nyttjade i studios och på radiostationer runt om i Europa och det är i hög grad en klassisk mick trots att den är så ovanlig. Den är väldigt karakteristisk och är en stor del av Led Zeppelin´s berömda baskaggeljud men även använd som baskaggemick och annat på Jimi Hendrix-/The Who-/Beatles-/Rolling Stones-inspelningar och många, många fler klassiska inspelningar. Det är även en strålande mikrofon på sång, akustisk gitarr och till blås.

Jag är lite glad. Inte ofta man får tag i en AKG D30 och att få tag på två helt oanvända i serienummerföljd är nog hyffsat osannolikt tror jag. Tjo! :)

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 26 okt 2012, 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av Nick »

Grattis! Kul med historien bakom mickarna också!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av Seaweed »

Häftigt! Vackra skapelser också.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av BBQV »

Låter som ett kap! Konst, antikvitet och bruksföremål i ett och samma skal!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Kul , många saker va ju bättre förr ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av bootsy »

Salta!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av TDHP »

Kool!
Törs man fråga vad dom kostade, eller iaf beräknas vara värda?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Kool!
Törs man fråga vad dom kostade, eller iaf beräknas vara värda?
Marknadsvärdet bör nog ligga någonstans mellan 50.000 och 60.000:-. Det har inte jag betalat för dom. ;)

Just att dom aldrig varit använda, är i nyskick och serienummerföljd är ju helt klart speciellt. Abbey Road-studion bör nog vara den studio på jorden som har flest vintagemickar och dom har bl.a. 13 st Neumann U47: or, 19 st Coles 4038: or, 14 st Bruel & Kjaer (DPA) 4011: or, 15 st Sennheiser MD421: or, 39 st Neumann U 87: or och en otrolig mängd andra mickar men dom har bara en enda AKG D30:a. Dom har en av många andra mickar också men det beror nog inte på att dom är ovanliga. Konstigt nog har dom bara två Beyerdynamic M-160. Väldigt bra mikrofon. Till och med jag har två sådana. Och EN U47:a (Telefunken). Jag har egentligen bara fem vintagemickar. U47:an, dom två D30: orna, en U89:a och en Electrovoice 635A. Den sistnämnda och U47:an är det dags att renovera. D30:an är verkligen en stor del av t.ex. Led Zeppelin´s klassiska baskaggeljud. Givetvis i kombination med bra mickpreampar och bra (eller "rätt" akustik). Men det här känns lite skojjigt. Dom är verkligen fina. Och i UTMÄRKT skick. Dom ska användas! :)
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 26 okt 2012, 20:49, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av a-row »

Grymt coola mikrofoner. Stort grattis! Hade varit kul med några ljudklipp med dom :)
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av anthax »

Grattis till fynden! :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av gabrieldahl »

grattis!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av joachime »

Kul, grattis!

Jag spelade in med en kille i Finspång för drygt tio år sedan och han satt på två D30'or. Använde dom till bastrumma och gitarrstärkare. Lät riktigt bra. Jag tjatade i flera år på honom att sälja den ena till mig. Vad jag vet sitter han på dom än.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av joachime »

Och för den som vill få en smak av D30 kan jag rekommendera dess lillasyskon AKG D12. I rätt sammanhang är det inte många mickar som slår den på bastrumma, eller trombon för den delen.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av Jan Hellman »

D12:an är kanon. Pinsamt nog har jag ingen. Men jag har två D30: or. ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Dagens mikrofonkap.....

Inlägg av basmartin »

Grattis, fina prylar!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar