Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Inlägg av caulev »

Tjena!
Vill koppla min Line6 POD Xt till datorn genom USB och spela genom den samt höra musik i bakrunden så man kan öva på de sättet eller kanske spela in sig själv o fatta hur kass man är.... jag får in ljud till datorn men kan inte höra.... jag kan alltså spela in ljud men inte höra det.
Har inget vettigt program men jag har soundforge som ja kan spela in inkommande ljud.
Någon som kan detta ?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Inlägg av Jan Hellman »

Har nu några högtalare kopplade till datorn? ;)

Berätta lite mer om din setup och hur prylarna är kopplade så blir det lite lättare att hjälpa till.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Inlägg av caulev »

Jaaa nu verkar jag ha fått liv i de hela.
Har alltså endast en laptop, Bas Pod XT och en bas med alla kablar till detta.
Kör på DT250 hörlurar.
Laddade ner ett program som heter Reaper någon typ av inspelningsprogram av billigare variant.
Nu har jag lurarna kopplade i poden, poden är kopplad genom USB i datorn.
Tvungen att göra inställning i ljud delen där det jag spelar upp i media player skickas till poden och då kan jag höra allt som spelas upp i datorn samt min bas direkt från poden.
Låter rätt bra.
Skulle jag välja att koppla lurarna till datorn då blir det en massa latency och funkar inte.
Det jag egentligen vill är att spela till någon typ av trumlopp som jag ev ska ordna fram eller om någon vet var man kan få tag på det utan att det kostar en massa.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Inlägg av Jan Hellman »

caulev skrev:Jaaa nu verkar jag ha fått liv i de hela.
Har alltså endast en laptop, Bas Pod XT och en bas med alla kablar till detta.
Kör på DT250 hörlurar.
Laddade ner ett program som heter Reaper någon typ av inspelningsprogram av billigare variant.
Nu har jag lurarna kopplade i poden, poden är kopplad genom USB i datorn.
Tvungen att göra inställning i ljud delen där det jag spelar upp i media player skickas till poden och då kan jag höra allt som spelas upp i datorn samt min bas direkt från poden.
Låter rätt bra.
Skulle jag välja att koppla lurarna till datorn då blir det en massa latency och funkar inte.
Det jag egentligen vill är att spela till någon typ av trumlopp som jag ev ska ordna fram eller om någon vet var man kan få tag på det utan att det kostar en massa.
Bra att det löste sig! Latency´n beror på inställningar, vilken upplösning du spelar in på och vad datorn har för prestanda.

//J
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Inlägg av caulev »

Tror du latency'n försvinner med annat ljudkort?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hjälp, Line6 Pod i datorn!

Inlägg av Jan Hellman »

caulev skrev:Tror du latency'n försvinner med annat ljudkort?
Vad har du för ljudkort? Olika ad/da konvertrar brukar vara olika snabba och där skiljer det en del mellan dyrare och billiga kort. Jag skulle kolla inställningarna först faktiskt. Som sagt, beror lite på prestandan på datorn. Kör du Mac eller PC? I stort kan man halvera latency´n bara genom att spela in på 96 istället för 44,1 kHz men ljudfilerna blir rejält mycket större. Och sen köra på så låg buffer som möjligt. Jag själv spelar in på 24 bitar, 44,1 kHz och har satt bufferten på 64 samplingar och då har jag en latency på ett par millisekunder med mitt Apogee kort. Så lågt är är nog nästan omöjligt att få utan ett riktigt bra kort och en burk med lite krut men du borde få ner latency´n så att det åtminstone funkar för dig kan jag tycka. Om man inte är väldigt petig och ska göra skarpa produktioner så brukar dom flesta få det att funka med en latency på runt 10 millisekunder för hemmabruk. Och i viss fall ännu mer men helst inte. Jag själv skulle inte vilja jobba med en sådan latency men för "hemmabruk" så verkar många tycka att det funkar...... Även en lite slöare dator brukar funka med en buffer på 128 eller 256 samples. 256 brukar vara någon form av gräns för att det över huvudet taget ska vara acceptabelt. Gott om internminne brukar vara att föredra för att kunna ställa ner buffert värdet.

Vad har du för ljudkort och prestanda på datorn? Tror att det är bra att börja med att kolla inställningarna på datorn. Och om det inte blir tillräckligt bra så är nog mer internminne och ett snabbare ljudkort nästa steg. Vissa ljudkort bl.a. RME, MOTU och Apogee kan man köra mer eller mindre på noll latency genom att lyssna genom det mixerprogram som tillverkaren skickar med korten. Gör i stort att man plockar lyssningen direkt från kortets ingångar istället för efter inspelning/programmet. Lite en digital motsvarighet till att lyssna på en gammal rullbandspelares inspelningshuvud vid inspelning istället för via uppspelningshuvudet som man lyssnar på i vanliga fall när man inte spelar in...... Eller hur faan man nu ska säga.... Dålig liknelse kanske..... :lol:

Sov gott.

//J
Skriv svar