I år fyller midi 30 år.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

I år fyller midi 30 år.....

Inlägg av Jan Hellman »

Eller åtminstone offentliggörandet av utvecklingen av standarden, vilket skedde i tidningen Keyboard Player i oktober 1982 för lite drygt 30 år och en månad sedan. Första gången två syntar "pratade" med varandra offentligt via midi var under Namm-mässan i januari 1983 och det var en Prophet 600 och en Roland JP-6 som hade fått midi inbyggt. Något halvår senare publicerades standarden så att tillverkarna kunde bygga in midi i sina produkter. Han som kan ta åt sig äran av att ha uppfunnit midi åtminstone till en övervägande del var syntpionjären Dave Smith. Han är även pappa till den första microprocessorstyrda synten någonsin. En legend på sitt eget sätt. Prophet V:an. Han är även mannen bakom den första multitimbrala synten. Dave Smith är tung. Han drog igång Sequential Circuits, uppfann Prophet 1:an och har i stort jobbat för alla stora synttillverkare genom åren. Han håller fortfarande på för övrigt. Hans senaste företag heter Dave Smith Instruments (DSI) och han är upphovsman till en av mina (lite mer moderna) favoritsyntar. Mopho.

På 80-talet åkte jag runt omkring i landet och undervisade i midi på studieförbunden en hel del. Höll cirkelledarutbildningar och seminarier. Bl.a. var vi en liten trio där vi gjorde precis allt via midi. En trummis, en keyboardist, en Atari dator och jag som höll på med lite allt möjligt konstigt. Ingen sjöng i bandet men vi triggade av sångsamplingar från en sampler och spelade hela låtar med sång och det var hitech jävlar i pappa. Vart hyffsat haj på det där. Vilket ledde till att jag körde synbas och samplad körsång med ett hårdrockband på turne´ helt plötsligt. Jag fick sitta bakom scenen och hålla på för dom ville inte att folk skulle få reda på att dom fuskade. Tänker inte nämna några namn ens nu..... :lol: Dom seminarier vi gjorde vart riktigt välbesökta och tekniken i sig var så pass ny att till och med vanliga icke musikinriktade tidningar tyckte att det var spännande och kom och gjorde intervjuer. Och ibland blev det väl inte RIKTIGT helt rätt tror jag va.....?

Bild

Jag till höger. Vart ung då. Det gick ju över..... :evil:

"-Bara det här med midi. Har man tillgång till en sådan kan man spela på vad som helst".

Vart väl inte RIKTIGT vad vi sa va......? Det vart inte mycket som vart rätt i den artikeln. Journalisten blev helt bortkollrad bland allt det tekniska. Skojjigt.... :lol: Och sen rubriken på det..... :lol:

Hur som, stort grattis till Midi på 30-årsdagen!

//J