Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej, har en fråga, och jag har ej testat så jag vet inte om det går.
Men: går det att använda EBS toppens egna XLR direkt i bordet utan att ha volym på lådan, dvs. spela in "tyst"? Får den signal alls? Eller jobbar toppar mot lådor för ett visst motstånd och annat sånt som man hör talas om, dvs. är det skadligt för toppen?

Det här är alltså direkt från topp till bord, utan DI- eller annat på vägen.

Jag vet att det går att spela in direkt från topp med lådan igång (som var uppmickad) men går det att spela in utan låda? Enbart line signalen med tyst låda. Vill göra det för att eliminera ev. läckage från basen till trummor/gitarr mickar.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av Lex »

Jag vill minnas att Gain påverkar volymen på line-signalen medan Master inte gör någon skillnad. Om jag minns rätt så ska du kunna skruva ner Master helt men ändå få ut signal till mixerbordet. :)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av BB3000S »

Lex skrev:Jag vill minnas att Gain påverkar volymen på line-signalen medan Master inte gör någon skillnad. Om jag minns rätt så ska du kunna skruva ner Master helt men ändå få ut signal till mixerbordet. :)
Exakt så funkar det på min EBS HD350, det är väl också nån slags standard att DI-signalen plockas före slutsteget/mastern.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:
Lex skrev:Jag vill minnas att Gain påverkar volymen på line-signalen medan Master inte gör någon skillnad. Om jag minns rätt så ska du kunna skruva ner Master helt men ändå få ut signal till mixerbordet. :)
Exakt så funkar det på min EBS HD350, det är väl också nån slags standard att DI-signalen plockas före slutsteget/mastern.
+1. Man plockar line-signalen efter gain och man kan ofta välja om man vill tappa signalen före eller efter eq. Så även på en CL450. Jag blev lite förbryllad dock först när jag kollade sprängskissen på stärkaren då det ju faktiskt finns två fullrange utgångar på en CL450.....

http://www.bass.se/2009/manuals/Classic450.pdf

Och på pappret har dom valt att kalla Line Out för "Balanced Output". Line Out är en (balanserad?) tele-hona och den är tappad efter mastervolymen men innan slutsteget så den signal man tar där påverkas av mastervolymen. Den utgång som dom kallar "Balanced Output" är en cannon hona och är väl den som man normalt kanske skulle kalla Line Out/DI Out och den är tappad innan mastervolymen om man kollar blockdiagrammet på s. 3 och den påverkas således inte av vad mastervolymen står på. Personligen hade jag nog faktiskt bytt namn på dom två utgångarna för tydlighetens skull. Folk är mer vana vid Line Out/DI Out som beteckning på en signal som man tappar till inspelning/PA är nog min erfarenhet. Vem kallar en line box/DI box för "balanced output box"? I och för sig ett teoretiskt "problem" enbart då det är glasklart när man väl tittar på förstärkaren men börjar man med att titta på sprängskissen så blev åtminstone jag först lite paff och tänkte: "-Va? Vad har dom gjort....."? Men sen tittade jag lite mer noggrant och kollade även en bild på baksidan på förstärkaren.

Bild

Och då vart jag inte paff längre.... :D Hur som, långt svar på någonting Lex och BB3000s redan konstaterat. Det är inte ett problem att line:e en CL450 med mastervolymen på 0. Det jag EGENTLIGEN ville säga var att man kan få bra och konkreta svar på den här typen av frågor genom att kolla in sprängskisser/blockdiagram. Och till och med en så´n som jag som är tämligen rudis på tekniska prylar och elektronik förstår hyffsat hur allt funkar och vilken väg signalen tar genom en förstärkare genom att titta på sprängskisser och man hittar dom vanligtvis hyffsat lätt tillgängligt på tillverkarnas websidor. Men samtidigt så är det ju dötrist för vad ska man då med ett basforum till? Så skit i sprängskisserna och ställ frågor här på forumet istället för annars hade det inte funnits någonting att prata om! :lol: :lol: ;)

//J
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av RolleHarris »

Intressanr ämne. Jag har fått uppfattningen att en rörtopp kan man inte köra utan låda men en transistor/hybridtopp(alltså om den inte har ett rörslutsteg) går bra att köra utan låda så länge mastervolymen är på noll. Stämmer det?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av Jan Hellman »

RolleHarris skrev:Intressanr ämne. Jag har fått uppfattningen att en rörtopp kan man inte köra utan låda men en transistor/hybridtopp(alltså om den inte har ett rörslutsteg) går bra att köra utan låda så länge mastervolymen är på noll. Stämmer det?
Jo i stort.
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Re: Line'a basstärkare (EBS cl 450) utan volym?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Tack för alla snabba och utförliga svar!
Skriv svar