EZ Drummer tricks och inställningar

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

EZ Drummer tricks och inställningar

Inlägg av sonicaddiction »

Hej!
Jag har använt EZ Drummer (i Logic på Mac) ett ganska bra tag men aldrig riktigt fått till ett trumljud jag är nöjd med. Jag separerar alltid trumspåren och försöker hitta bra inställningar på de enskilda mickarna men helheten låter alltid lite tunt och pappigt (inte faderligt alltså...).

Häromdagen råkade jag lägga en Amp Designer på baskaggemicken och märkte att hela ljudbilden blev mycket skönare. Efter lite meckande hittade jag att följande inställningar ger bra tryck i kaggen:

Amp: Transparent Preamp
Cabinet: Tweed 1x10 (eller Pawnshop 1x8 för lite mer fetma)
Mic: Ribbon intill kanten på konen

Efter ytterligare lyssning saknade jag klicket från kaggen så nu kör jag en pre-fader send till en egen buss där jag lägger på Amp Designer och höjer sedan volymen på original-spåret tills jag har så mycket klick jag behöver.

Sen brukar jag alltid köra den vanliga Overdrive effekten på virvlarna för att få mer tryck där också. Jag kör i stort sett grundinställningen fast med lite ökad ton.

Vad har ni för trix för att få EZ Drummer att låta bra?
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: EZ Drummer tricks och inställningar

Inlägg av eeakga »

Jag brukar skicka hela trumpaketet till en buss där jag lägger skithård komprimering följd av lite overdrive som är plussad lite i basfrekvenserna. Och sen smyger jag upp nivån på bussen tills trummorna blir lite fetare och "kliver fram" lite ur mixen.

Funkar bra ibland i alla fall. :)

Jag tycker annars att standardljuden i EZD är förvånansvärt bra som de är. Men ibland kan jag tycka att jag har svårt att få till bra botten i bastrumman.
Skriv svar