Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej, en fråga. Ska köpa mig en ny dator snart, min håller på att säcka ihop. Så jag tänkte skaffa en som kan dubbla som musikmix-laptop. Har fått lite tips i olika prisklasser/prestanda. Men en fråga dök upp: tanken är att jag ska ta min hemdator/musikdator till repan, koppla upp mig via vår Presonus 16.0.2, använda dess ljudkort och spela in via Presonus eget Studio One DAW, som följer med mixern (installerat på min dator). Gott så långt.

Men: kommer jag kunna jobba med det inspelade materialet hemma, frikopplat från mixern(s ljudkort)? Eller kommer det blir något knas när jag öppnar upp Studio One från datorn hemma, när den inte längre har kontakt med bordet? Eller kommer jag kunna arbeta med att editera/mixa ljudspåren som vanligt, med plug-ins och allt vad det innebär via Studio One?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av Simon Andersson »

ett ljudkort måste du ha, men det finns en uppsjö av små smidiga varianter för "hemmabruk". vet inget om den där mixern (orkar inte kolla nu heller) men effekterna som används är väl de som finns i studio one (styrs via mixern)?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av joachime »

Fullversionen av Studio One är inte beroende av hårdvara från Presounus.
Men det kan ju tänkas att det följer med någon anpassad version av programmet med tillverkarens ljudkort.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Re: Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av patrik »

joachime skrev:Fullversionen av Studio One är inte beroende av hårdvara från Presounus.
Men det kan ju tänkas att det följer med någon anpassad version av programmet med tillverkarens ljudkort.
Instegs-versionen (Artist) är inte heller beroende av hårdvara. Körde den med ett 14-kanals Tascam-2000 kort (USB) innan jag uppgraderade.
Jag hade ganska precis samma tankar som du om en portabel studio-uppsättning och köpte en Intel i7-laptop med 8GB minne + ett PreSonus AudioBox 22VSL-kort att ha hemma. Hur enkelt som helst att ta ner den till replokalen och köra med Tascam-kortet istället.
Däremot har väl PreSonus mixerbord bara Firewire så då är du ju lite låst till Mac...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av joachime »

Vet inte om det funkar att länka sökresultat på prisjakt. Men om det funkar hittar ni en lista på laptops med firewire och windows här.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Re: Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av Kapten Vendetta »

joachime skrev:Vet inte om det funkar att länka sökresultat på prisjakt. Men om det funkar hittar ni en lista på laptops med firewire och windows här.
Fick denna rekommenderad av en god vän, som dock inte är musiker, men väl datanörd. :wink: http://www.dustinhome.se/product/501064 ... ntent=5847 Är dock lite fundersam om jag inte vill ha en lite större skärm, då den också ska dubbla som nöjesdator. Saknar sån där televisionsapparatur, så 17" hade inte varit dumt för att titta på det där internet.
patrik skrev:Jag hade ganska precis samma tankar som du om en portabel studio-uppsättning och köpte en Intel i7-laptop med 8GB minne + ett PreSonus AudioBox 22VSL-kort att ha hemma. Hur enkelt som helst att ta ner den till replokalen och köra med Tascam-kortet istället.
Däremot har väl PreSonus mixerbord bara Firewire så då är du ju lite låst till Mac...
Du hade AudioBox 22VSL exklusivt för hemmabruk förstår jag? Verkar ju smidigt, hade varit fint att kunna Line'a basen om man vill spela in något här hemma, kanske via just en sådan liten burk.
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Re: Laptop för inspelning som tas hem från DAW?

Inlägg av patrik »

Kapten Vendetta skrev:Du hade AudioBox 22VSL exklusivt för hemmabruk förstår jag? Verkar ju smidigt, hade varit fint att kunna Line'a basen om man vill spela in något här hemma, kanske via just en sådan liten burk.
Precis. Eller spela in låtidéer eller vad man nu kan tänkas hitta på... :)
Skriv svar