Spela in sång (och gitarr) enkelt hemma.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Spela in sång (och gitarr) enkelt hemma.

Inlägg av Viktorl »

Tjo.

Jo som rubriken lyder.
De grejorna jag har nu:
Guitar rig 3 kontrol är mitt ljudkort.
Någon äldre version av cubase, tror det är 5

Sen har jag en t.bone mick (kommer inte ihåg vilken men tror de är en mb.85)
Jag försökte nån gång för några år sedan koppla den till ljudkortet med en sån där "adapter" men jag fick det aldrig att funka. Om det var adaptern, micken eller sladden som var trasigt eller om det var någon som jag gjorde fel vet jag inte.

För några år sedan tyckte jag man hörde mycket om ART tube MP men jag blir liksom inte riktigt klok på vad det är den faktiskt gör

Jag vill liksom bara ha något som är enkelt och inte allt för dyrt
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Spela in sång (och gitarr) enkelt hemma.

Inlägg av cub »

ART tube MP är en preamp som man sätter mellan micken och ljudkortet av olika anledningar. Antingen om man ex har en kondensator-mic som kräver fantommatning (48 V) men inte har det på sitt ljudkort. Eller om man vill ha lite rör-känsla så kan den hjälpa till. Jag har en själv och den är alltid inkopplad när jag spelar in sång eller akustisk gitarr men har även använt den för att spela in bas eller elgitarr.
Ditt ljudkort vet jag inte något om och jag blev inte mycket klokare av Google.

Men för att använda enkelt och billigt så bör det räcka för sång, gitarr och övriga instrument. Begränsningar i utrustning kan vara väldigt utvecklande för en själv. Om du inte får ljud i det idag får du nog speca lite mer hur du kopplat, vad "adaptern" är för nåt osv så kanske vi kan felsöka.
Skriv svar