spela in över nätet

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

spela in över nätet

Inlägg av Salsaslas »

Några tips hur man gör för att spela in över nätet! Tanken är att man spela in sitt instrument skicka filen vidare och låta nästa spela in sitt osv...

går det?
vilken programvara gör man det i (något som är enkelt och alla kan få tag på)
vad bör man tänka på
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

I tex Cubase är det inga problem att exportera spår för spår och tex skicka trumspår och basspår och låta någon lägga gitarr och skicka tillbaks.

Rimligtvis borde alla sequencers klara av det, men det är den enda jag har egentlig koll på..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hej Salsasas!

Audicity är gratis, ladda hem det.

Annars så kan man i de flesta inspelningsprogram(DAW), exportera projektet till en OMF-fil. Den filen kan öppnas av de flesta DAW:en, så alla behöver inte ha samma program. Bara att se till att programet kan öppna och exportera OMF-filer. Alla inställningar överförs inte, men tillräckligt för att man ska kunna fatta vad den andra snubben håller på med... :)

Finns mer info här:

http://forum.studio.se/index.php?showtopic=20564

Kan ju räcka som Ahab skriver att man skickar separata audiofiler mellan varandra också.

När man sedan skickar filer till varandra, så fungerar http://www.sprend.se alldeles utmärkt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

Bra tips, skall börja experimentera lite direkt när jag kommer hem. Nytt för mig så jag får testa lite
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

basmartin skrev:Kan ju räcka som Ahab skriver att man skickar separata audiofiler mellan varandra också.
Fördelen med det tänkte jag var att man kan mp3a filerna man skickar så länge de bara är för medhörning, kan ju bli matigt att skicka wav-filer för hela projektet annars. Men OMF låter ju riktigt grymt om det funkar!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

Soundation går inte att spela in på (tror jag), men idén med att mixa över webben är ju oerhört fräck!

http://www.soundation.com/studio
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Hej Salsasas!

Audicity är gratis, ladda hem det.

Annars så kan man i de flesta inspelningsprogram(DAW), exportera projektet till en OMF-fil. Den filen kan öppnas av de flesta DAW:en, så alla behöver inte ha samma program. Bara att se till att programet kan öppna och exportera OMF-filer. Alla inställningar överförs inte, men tillräckligt för att man ska kunna fatta vad den andra snubben håller på med... :)

Finns mer info här:

http://forum.studio.se/index.php?showtopic=20564

Kan ju räcka som Ahab skriver att man skickar separata audiofiler mellan varandra också.

När man sedan skickar filer till varandra, så fungerar http://www.sprend.se alldeles utmärkt.
Min erfarenhet är att man får mer strul än man önskar sig om man ger sig in i OMF-träsket. Mer än ofta funkar det helt rasande dåligt och emellan vissa program och till och med programversioner funkar det över huvudet taget inte. Jag får en hel del jobb skickade till mig för pålägg och det smidigaste enligt min erfarenhet är att bounce:a ner antingen en bakgrund och skicka via t.ex. Sprend eller att bounce:a ner stereofiler där trummorna ligger för sig, gitarrer för sig, syntar för sig, körsång för sig, lead för sig och bas för sig. Då kan man enkelt ställa in rätt angivet tempo och importera t.ex 6 stereofiler i det program man jobbar i och fortfarande kunna höja och sänka t.ex. syntar eller körsång för att få bättre lyssning till just det man ska lägga på. Sen skickar man dom nya filerna som man precis spelat in tillbaka till den som ska ha dom via t.ex. Sprend när man är klar. OMF är bra i teorin men min erfarenhet är att det inte funkar tillräckligt bra. Standarden är inte tillräckligt standardiserad än. Jag och alla jag jobbar med bounce:ar filer istället och anger tempo och taktart. Jag har strulat för mycket med OMF-filer. Färdig med det. Funkar inte. Åtminstone inte om man kör Logic. Har kompisar som kör Protools och dom har samma erfarenhet. För struligt och inte i närheten av att fungera tillfredsställande.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kan tillägga till mitt inlägg ovan att jag lagt upp subgrupper i Logic´s mixer redan i def-arrfilen för olika instrumentgrupper så om jag vill bounce:a ner saker i ett arr jag jobbar med solar jag bara den subgruppen, t.ex. trummor, som jag vill bounce:a och sen tar jag nästa. Går oftast på några minuter att göra 5 - 6 offline-bounce:ar på en låt som ska iväg till någon för pålägg. Smidigt. Tar betydligt längre tid att reda ut struliga OMF-filer.....

Några tankar i ärendet....

MVH//Jan
stoffe
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 11:10

Re: spela in över nätet

Inlägg av stoffe »

Jag satt med samma fråga 2009 och har nu kommit närmare med mitt mål att göra en kollaborativ DAW i realtid, man kan nu spela in och dela studio med andra direkt, ni som är intresserade får självklart en invite, men märk väl vi är inte klara förrän i Maj. :D Men det vore en ära att få hjälp av er som har synpunkter.
http://www.jamclouds.com/invite/_/5fg2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: spela in över nätet

Inlägg av Bassplaya »

Lånar tråden eftersom jag är inne på liknande grejer.
Ska lägga bas på en kompis låtar och tänkte göra det hemifrån då det sparar en hel del tid.
Tanken är att han skickar cubase-filer till mig som jag spelar in bas på och sen skickar jag tillbaks låtarna.

Hur ska detta gå om jag inte har cubase?

Enligt kompisen går det med vilket multi track-program som helst.

Vad finns det då för gratisprogram som är kompatibla med Cubase?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: spela in över nätet

Inlägg av GandhiMK2 »

DU vet att man kan sköta protools via internet, huh? I realtid. Man behöver ngn app som sköter det där men det funkar tydligen bra. En polare lade gitarr på en Mutt Lange produktion där Mutt och hans tekniker styrde min polares protools medans han satt hemma i sin källare i Hägersten. SJukt men sant.

Men du kanske snackar om en trummis i Hong kong, basist i Bremen, Gitarrist i Kapstaden och en keyboardist i NY alla spelandes med varandra i realtid? ....... Låter svårt...

Ang Bassplayas fråga så kan garanterat ALLA seriösa program exportera filer som man sen skickar vidare.
Smidigt som fan. Se till att ni har som regel att ALLA filer ni skickar startar på takt 1 , slag 1 så är det lätt som plätt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: spela in över nätet

Inlägg av Bassplaya »

Tack f-bass.

Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: spela in över nätet

Inlägg av GandhiMK2 »

Bassplaya skrev:Tack f-bass.

Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Ingen aning.
Har du mac? Logic pro kostar 1300 kr på appstore. I N G E N T I N G ! ! !
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: spela in över nätet

Inlägg av Bassplaya »

f-bass skrev:
Bassplaya skrev:Tack f-bass.

Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Ingen aning.
Har du mac? Logic pro kostar 1300 kr på appstore. I N G E N T I N G ! ! !
Nej jag har PC och 1300 kr är en förmögenhet för mig.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: spela in över nätet

Inlägg av GandhiMK2 »

Bassplaya skrev:
f-bass skrev:
Bassplaya skrev:Tack f-bass.

Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Ingen aning.
Har du mac? Logic pro kostar 1300 kr på appstore. I N G E N T I N G ! ! !
Nej jag har PC och 1300 kr är en förmögenhet för mig.
Okie. Då har jag lika mycket koll som en average 5-årig Nordkorean. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: spela in över nätet

Inlägg av Bassplaya »

f-bass skrev:
Bassplaya skrev:
f-bass skrev:
Bassplaya skrev:Tack f-bass.

Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Ingen aning.
Har du mac? Logic pro kostar 1300 kr på appstore. I N G E N T I N G ! ! !
Nej jag har PC och 1300 kr är en förmögenhet för mig.
Okie. Då har jag lika mycket koll som en average 5-årig Nordkorean. ;-)
:D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: spela in över nätet

Inlägg av cub »

Bassplaya skrev:Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Nej då är det Reaper som gäller (är dock inte gratis om man inte fuskar, några hundringar tror jag licensen gick på). Ananrs har Presonus Studio One en gratisversion, http://studioone.presonus.com/free/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Alternativt om det ska vara gratis och du är lite datorkunnig så installera Ubuntu Studio och använd Ardour som finns där. Det kan vara värt att testa om din dator och ljudkort fungerar enkelt där, i så fall så är det inte svårare än att köra Windows och annat program.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: spela in över nätet

Inlägg av HirYoshima »

Man kan ju skaffa en gemensam dropbox och lägga upp sitt instrument som wav eller liknande i den.. så kan man ta de andras filer och man får dem synkade direkt och kan se vem som inte skött sitt ;)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: spela in över nätet

Inlägg av Bassplaya »

cub skrev:
Bassplaya skrev:Men vad finns det för program som är gratis som dessutom gärna får vara lättanvända för nybörjare?
Är Audicity ett multitrackprogram?
eller ska jag hellre satsa på Reaper?
Nej då är det Reaper som gäller (är dock inte gratis om man inte fuskar, några hundringar tror jag licensen gick på). Ananrs har Presonus Studio One en gratisversion, http://studioone.presonus.com/free/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Alternativt om det ska vara gratis och du är lite datorkunnig så installera Ubuntu Studio och använd Ardour som finns där. Det kan vara värt att testa om din dator och ljudkort fungerar enkelt där, i så fall så är det inte svårare än att köra Windows och annat program.
Kan ju vara värt ett par hundringar om man trivs med programmet.
Har för mig att jag läst att man får en prova på period innan man måste betala.
Hade jag velat fuska så hade jag laddat ner cubase direkt utan att be om tips, men det vill jag inte.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: spela in över nätet

Inlägg av cub »

Bassplaya skrev:Kan ju vara värt ett par hundringar om man trivs med programmet.
Har för mig att jag läst att man får en prova på period innan man måste betala.
Absolut, man har 30 dagar testperiod, efter det får man en ruta innan programmet startar som uppmanar en att köpa en licens. Vilket jag gjorde, det var det klart värt.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Re: spela in över nätet

Inlägg av Sunken »

cub skrev:Absolut, man har 30 dagar testperiod, efter det får man en ruta innan programmet startar som uppmanar en att köpa en licens. Vilket jag gjorde, det var det klart värt.
Jag tror till och med det är 60 dagar nuförtiden. Uppgraderade under gårdagen och tyckte mig läsa det på sidan.
Skriv svar