4 kanaler insp

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

4 kanaler insp

Inlägg av anli »

En sista koll innan jag köper nåt dumt... :)

Jag vill ha möjlighet att enkelt spela in 4 separata kanar, för att sedan låta sonen finslipa det i cubase (har har pc).
Har en Zoom H4 som är kanon, men bara tar 2 kanaler i stöten.
Ljudupptagningarna sker under rep i mitt garage, så det skall vara så enkelt som möjligt. Mic-premaps skall det vara.
Jag vill bara har 4 separata råa wave kanaler som kan mixas senare.
Har kommit fram till 2 alternativ:

1. Köpa en Akai EIE Pro för dryga 2 lök. 4 mic-preamps och 4 kanaler ut. Använda garageband och den macbook pro jag redan har.
Bild

2. Vänta till hösten tills Alesis IO MIX släpps och dockar in en Ipad (får tjacka en sån också). Det ser ju enkelt och trevligt ut.
Bild

3. Nått annat... finns det nåt liknande Zoom H4 fast med 4 mic-preamps? Typ nån portagrunka?
Vill ha det så enkelt som möjligt... en REC knapp och så lite fil-meckande som möjligt. Zoomen är ju magisk, då jag bara behöver trycka på en knapp 2 ggr när den ligger vid notstället så skapas en ny inspelning automatiskt.

Tips?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av mrbaloo »

Zoom R8, R16 eller R24? R24:an har jag och den är (i mitt tycke) fantastisk...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av anli »

Tack... Zoom R16 ser ut att exakt vara det jag söker (några fler kanal än behövligt men ändå).
Då får man ju det där enkla "trycka på en knapp" så är den redo.
Senast redigerad av anli den fre 28 dec 2012, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av mrbaloo »

Ja den är väldigt "analog" i sitt handhavande. Det är något som jag verkligen uppskattar. Sedan går det ju givetvis att koppla den till en dator så har du även ett ljudkort också. R24:an har fler mikingångar med fantommatning. Annars är de rätt lika i sitt grundutförande.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av anli »

Nu fick jag tummen ur... beställt!
Bild
Skall bli ett nöje att få rigga upp repet nästa gång med denna mackapär...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av mrbaloo »

Kul.

Vår R24 har tjänstgjort i helgen där vi lagt på bas på en relativt färdig låt.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av anli »

Äntligen... och den var ännu bättre än vad jag drömt om. Bara att trycka på play/rec :-)
Livet i garaget blev såååå mycket enklare. ZOOM H4 var bra på ett sätt, men att att få separata spår som man enkelt kan justera gör det hela så smidigt.

Bild

Edit: men att få ett "dry" eko har jag ännu inte lyckats med... dvs bara eko ut i sånganläggningen men rent i spåret så att säga.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av anli »

Äh... tror jag greppar detta nu. "globala"send/return effekter kan man slå på och av hur som helst. Fastnar inte på spåret förrän man gör en "mixdown". Jämfört med mer dedikerade effekter antar jag.
Eller? :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av mrbaloo »

Kul att du blev nöjd.

Ja du har helt rätt, send/return-effekter "fastnar" när man gör en mixdown. Däremot kan man själv bestämma om insert-effekter skall "fastna" (default) eller inte "fastna".

He,he. Jag ser att du redan har utnyttjat mer kanaler än din kravspec klargjorde.... :tummenupp:

/mrbaloo
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av anli »

mrbaloo skrev:Kul att du blev nöjd.

Ja du har helt rätt, send/return-effekter "fastnar" när man gör en mixdown. Däremot kan man själv bestämma om insert-effekter skall "fastna" (default) eller inte "fastna".

He,he. Jag ser att du redan har utnyttjat mer kanaler än din kravspec klargjorde.... :tummenupp:

/mrbaloo
Japp... två kanaler till gura /sång, två till kontran... och en till lilla moí när jag körar. Sen kan junior lägga på lite Dulcimer eller Bouzuki efteråt.
Perfekt!!!
Upptäcker nya grejer hela tiden. Att man kan ha ett projekt för varje låt... å sen lägga in markeringar för olika tagningar, så det blir lättare att hålla koll. Har den ståendes intill kontran på ett kralligt notställ så det är busenkelt att manövrera.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av mrbaloo »

Det vad ju fiffigt att ha R16 på ett notställ. Det är väl ganska stadigt, eller? Håller på att fixa ett rum där R24:an alltid kan vara framme och redo för inspelning. Har haft ett skrivbord hittills, men det kan ibland kännas lite klumpigt (omän ganska praktiskt). Kanske kan man möblera om lite och ha ett notställ för inspelningsmanicken, men ha övriga grejor på skrivbordet vid väggen... Hmm, skall klura vidare på detta.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av anli »

mrbaloo skrev:Det vad ju fiffigt att ha R16 på ett notställ. Det är väl ganska stadigt, eller? Håller på att fixa ett rum där R24:an alltid kan vara framme och redo för inspelning. Har haft ett skrivbord hittills, men det kan ibland kännas lite klumpigt (omän ganska praktiskt). Kanske kan man möblera om lite och ha ett notställ för inspelningsmanicken, men ha övriga grejor på skrivbordet vid väggen... Hmm, skall klura vidare på detta.

/MrBaloo
Jag har ett billigt thomann-notställ... ett sådant där enkelt med hålperforerad plåt (som man kan dra sladdarna igenom). Man får dra åt ordentligt men sen blir det tillräckligt stadigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av patrik »

Brukar ställa laptopen på ett likadant ställ i replokalen när vi spelar in.
Funkar lysande men var noga med att dra åt ordentligt! Det var väldigt nära en gång...
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av gabrieldahl »

R16 är verkligen en så sjukt bra grej. Har spelat in en del med dessa, de har ju till exempel en Master/slave-funktion så att man kan seriekoppla två stycken och få 16 kanaler istället. Grattis till ett grymt köp!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 4 kanaler insp

Inlägg av mrbaloo »

Vill man vara riktigt seriös med sitt Zoom R16-ställ så kan man göra en sån här:

Bild

:D

/MrBaloo
Skriv svar