plug in?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

plug in?

Inlägg av slarvid »

Ska in i studio om en vecka. Han som har studion tyckte vi skulle lägga basen rätt in via pluggar som han kallade det. Någon som har erfarenhet? Låter det bra?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: plug in?

Inlägg av Jan Hellman »

slarvid skrev:Ska in i studio om en vecka. Han som har studion tyckte vi skulle lägga basen rätt in via pluggar som han kallade det. Någon som har erfarenhet? Låter det bra?
Så gör jag för det mesta nu för tiden och det funkar helt ok. Om man har bra pluggar är det inte så många (om ens någon) som skulle klara av att höra en skillnad vid en A/B-lyssning. I dom bästa av världar och om man vill vara petnoga, för kontrollens/flexibilitetens skull kan man ju både line:a och micka stärkare men många studios idag har inte tillräckligt många rum för att micka basförstärkaren vid inspelning om man nu inte vill att det läcker in bas i mickar. Och är det någonting som jag faktiskt tycker att man kan kompromissa med vid inspelning så är det faktiskt basen. Man kan alltid reampa basen i efterhand om det nu skulle vara absolut nödvändigt. DET borde han väl åtminstone ha möjlighet att göra tycker man. Kan du kanske kolla med honom.

Både line + micka stärkare är aldrig fel men jag har personligen inga problem med att bara line:a. Pluggar funkar helt ok och om man vill vara puritan så kan man reampa i efterhand.

My two cents.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: plug in?

Inlägg av slarvid »

Kanon!
Starkare: ardbeg, springbank
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: plug in?

Inlägg av HirYoshima »

Jag har bara lajnat basen och kört pluggar de senaste inspelningarna. Även om du eventuellt skulle kunna höra skillnad när basen är solad finns det inte en chans när det är lite andra instrument med.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: plug in?

Inlägg av BBQV »

Sist jag hörde mig själv inspelad så var det via en helt digital signalkedja. Jag vet inte vad som användes efter min HPD-Precision men jag har aldrig varit så nöjd med ljudet som då! Bra pluggar och en duktig tekniker är helt klart bra nog.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: plug in?

Inlägg av cub »

Irbit skrev:Både line + micka stärkare är aldrig fel men jag har personligen inga problem med att bara line:a. Pluggar funkar helt ok och om man vill vara puritan så kan man reampa i efterhand.

My two cents.
Fast är man puritan så är väl reamp också fusk? :mrgreen:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: plug in?

Inlägg av TDHP »

Ska man vara sån så är alla moderna digitala effektpedaler bara flyttbara pluggar. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: plug in?

Inlägg av magnusb »

Om möjligt så fråga om han kan skicka någon referens på basljud som denne gjort tidigare. Min erfarenhet av DI-in i studio är blandad och extremt beroende av skillsen och utrustningen hos mixaren.

Fast heh, det är väl det mesta iofs. Glöm allt jag sagt :)
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: plug in?

Inlägg av TDHP »

Jag har precis börjat använda denna!
Funkar precis lika bra som Ampex SVX eller GTR tex!

http://www.brothersoft.com/bass-amp-room-263477.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: plug in?

Inlägg av bootsy »

Det brukar funka bra med en vettig linebox.

Det är klart att allt låter bättre genom en mickad rörstärkare, genom ett gammalt MCI-mixerbord in på tvåtumsband. Men frågan är om skillnaden blir så uppenbar på Spotify genom iphonelurar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: plug in?

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:
Irbit skrev:Både line + micka stärkare är aldrig fel men jag har personligen inga problem med att bara line:a. Pluggar funkar helt ok och om man vill vara puritan så kan man reampa i efterhand.

My two cents.
Fast är man puritan så är väl reamp också fusk? :mrgreen:
Jag förstår väldigt väl hur du tänker fast ändå inte..... ;)
Skriv svar