Rekommendation sequencer/ljudkort

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av inber »

Min begåvade dotter sjunger och spelar in musik. (Till skillnad från mig harvar hon inte covers utan gör egna låtar och spelar in med stämsång, multipla gitarrer och en och annan synth. Om jag är snäll kan jag få lägga på bas, men det är fan inte ofta...)

Jag köpte henne för 3-4 år sedan ett Tascam U-144 ljudkort med USB-anslutning som kom i paket med Cubase LE. Serienummer och CD-skiva är borta för länge sedan, så det går inte att installera programmet. Hon har alltså ljudkort, men inte sequencerprogram.

Bild

http://music.productwiki.com/tascam-us-144/" onclick="window.open(this.href);return false;

Idag har hon en betydligt vassare dator, en Asus bärbar Windows-dator med 64-bitars CPU och Windows 7.

Nu är frågan: vad ska hon köpa för hårdvara/sequencer för att börja spela in igen? Några alternativ:
  • Tascam verkar ha uppdaterat drivrutinerna så att de funkar till Windows 7 och 64 bitar, men det är oprövat. Är det värt att hålla på med, eller ska hon köpa något nytt?
  • Cubase 6 Elements kostar runt en tusenlapp - är det bra? Eller finns det vassare alternativ till ungefär samma pengar?
  • Ska hon köpa något paket med ljudkort och sequencer?
  • Finns det någon som har något begagnat att sälja?
Vad säger ni?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4728
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av strummer »

Hello
Jag har nästan samma ljudkort till min win 7 64, och Cubase 6 i nån mellanmodell, funkar perfekt!
Annars finns Reaper och Audacity att spela in med, gratis/nästan gratis och verkar funka bra.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av inber »

strummer skrev:Hello
Jag har nästan samma ljudkort till min win 7 64, och Cubase 6 i nån mellanmodell, funkar perfekt!
Annars finns Reaper och Audacity att spela in med, gratis/nästan gratis och verkar funka bra.
Tack för feedbacken.

Reaper har jag sneglat på. Audacity är väl ett rent ljudinspelningsprogram? Dvs så fort man ska jobba med MIDI så har man nått utanför programmets gränser.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sv: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av shadowskimmer »

Det stämmer. Om man generaliserar så är Reaper en studio och Audacity en vanlig bandare.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av eeakga »

Reason är ju numera, sedan det fick ljudinspelningsfunktioner, ett väldigt kompetent allroundprogram, och löjligt lättjobbat.
Kostar ju några tusingar, men man får mycket för pengarna.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av eeakga »

Och det finns dessutom en "essentials"-version som är lite avskalad, men som har alla grundfunktioner.
Det saknas några mjukvarusyntar och en del effektpluggar i den.
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+
Inlägg: 1190
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 09:11
Ort: Uppsala

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av Hultberg »

Testa Reaper, 30 dagars trial utan begränsningar i funktionalitet.

Vettigt ljudkort: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=61577
annars kan en Zoom R8/R16/R24 kanske vara intressant. Portabla inspelningsgrunkor med trummaskin (inte R16) och mixningsmöjligheter som dessutom funkar utmärkt som ljudkort, http://www.zoom.co.jp/products/r8
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av joachime »

Håller med eeakga om Reason.
Gränssnittet skiljer sig något från de övriga musikprogrammen. Jag tycker det är mer visuellt och som nybörjare mer lättbegripligt än andra program. Jag har hållit kurser i Reason och sett både gamla och unga få upp ögonen för möjligheterna med programmet och uppspelta gått hem för att göra musik.

Dessutom kommer snart en ny version av programmet med funktioner som jag tidigare saknat såsom midi ut (för att låta programmet styra externa synthar etc), bussar, realtidsstretchning av inspelade ljudspår etc. Mer info finns i videoklippet nedan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ca0YCbMtoM0[/youtube]

Det finns en demo av programmet att ladda hem på Propellerheads hemsida.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av inber »

joachime skrev:Gränssnittet skiljer sig något från de övriga musikprogrammen. Jag tycker det är mer visuellt och som nybörjare mer lättbegripligt än andra program. Jag har hållit kurser i Reason och sett både gamla och unga få upp ögonen för möjligheterna med programmet och uppspelta gått hem för att göra musik.

Dessutom kommer snart en ny version av programmet med funktioner som jag tidigare saknat såsom midi ut (för att låta programmet styra externa synthar etc), bussar, realtidsstretchning av inspelade ljudspår etc.
Jag vet inte om man kan säga att Lollo är nybörjare längre. Hon har kört Cubase LE i fyra (?) år. Men hon är singer-songwriter och kör i princip enbart audio-delen, inkl kompressor, lite EQ och mixern. MIDI-delarna har hon helt hoppat över.

Reason Essentials kostar 1000 spänn, det är ju ett helt OK pris. Men jag blir ju lite trött på att programmet inte redan har MIDI ut. Vi skriver ändå 2013. När jag köpte min första Cubase-licens var det 1993 tror jag. Det är ju 20 år sen...

Lollo har annekterat min KORG Triton som jag betalde en förmögenhet för (den får jag väl aldrig tillbaka). Så hon har goda skäl till att välja en sequencer som klarar att skicka ut MIDI.

Lite frågor, om ni kan svara på dem:

1. Vad har Propellerhead för uppdateringspolicy? Kan man köpa programmet idag och räkna med att det kan uppdateras till MIDI ut? Gratis? Eller mot uppdateringskostnad?

2. Kan Reason göra samma sak som ReCycle, dvs klippa ihop trumloopar i olika tempon och få det att svänga?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av joachime »

Jag tycker Propellerheads varit generösa med graceperioder etc vid tidigare uppdateringar. De har lagt upp en sida som förklarar de olika uppgraderingsvägarna.Där står bl a:
Anybody who purchases Reason or a Reason Upgrade from an authorized dealer after March 1st qualifies for a free upgrade to version 7 of Reason
Reason kommer med ett stort bibliotek av REX-filer (den typ av loopfiler som programmet Recycle skapar). Dessa går att stoppa in i REX-spelaren Octorex som är en av de rackenheter som ingår i programmet. I nästa version av Reason, som släpps under andra kvartalet i år, kommer hela funktionaliteten hos ReCycle vara inkluderad. Det kommer att vara möjligt att göra REX-loopar av inspelade ljudfiler, anpassa dom till nya tempon och kvantisera som om det vore midifiler.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av inber »

joachime skrev: Reason kommer med ett stort bibliotek av REX-filer (den typ av loopfiler som programmet Recycle skapar). Dessa går att stoppa in i REX-spelaren Octorex som är en av de rackenheter som ingår i programmet. I nästa version av Reason, som släpps under andra kvartalet i år, kommer hela funktionaliteten hos ReCycle vara inkluderad. Det kommer att vara möjligt att göra REX-loopar av inspelade ljudfiler, anpassa dom till nya tempon och kvantisera som om det vore midifiler.
Tack för bra feedback. Gäller detta även Essentials, dvs snikversionen?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av joachime »

Jag har hört att Propellerheads jobbar på en ny version av Essentials men jag tror inte dom gått ut med någon info på om den. Den nuvarande versionen tar REX-loopar så det finns en möjlighet att resten av ReCycle-funktionaliteten inkluderas i den kommande uppdateringen.

Här är en jämförelsetabell mellan nuvarande versioner av Reason och Essentials.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av eeakga »

Sen kan man ju fundera på hur stort behovet av midi ut verkligen är i just det här fallet, om det är någonting hon behöver hämta från Triton-synten som inte lika gärna kan göras direkt i Reason?
Men det har ni ju en bättre känsla för själva såklart.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av inber »

eeakga skrev:Sen kan man ju fundera på hur stort behovet av midi ut verkligen är i just det här fallet, om det är någonting hon behöver hämta från Triton-synten som inte lika gärna kan göras direkt i Reason?
Sant. Jag kanske rentav kan få tillbaka min synth, som jag trodde var annekterad för all framtid. Bara en sån sak.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Rekommendation sequencer/ljudkort

Inlägg av eeakga »

inber skrev:
eeakga skrev:Sen kan man ju fundera på hur stort behovet av midi ut verkligen är i just det här fallet, om det är någonting hon behöver hämta från Triton-synten som inte lika gärna kan göras direkt i Reason?
Sant. Jag kanske rentav kan få tillbaka min synth, som jag trodde var annekterad för all framtid. Bara en sån sak.

:tummenupp:
Skriv svar