Fråga om monitorhögtalare

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av sonicaddiction »

Hej!
Jag byta upp mina Soundblaster-högtalare från sekelskiftet mot ett par monitorer.

Det klassiska dilemmat: Jag har en budget på runt 4000kr och ska ha dem både till musikskapande och musiklyssning. Dessutom ska de stå i vårt vardagsrum som inte akustiskt behandlat på något sätt.

Jag har varit och lyssnat på lite olika högtalare (typ KRK Rokit 6) i prisklassen och tycker de verkar helt ok för mitt ändamål. Sen kom jag på att jag har en adekvat subwoofer från ett hemmabiosystem som jag skulle kunna använda. Modellen innan: http://www.jamo.com/speaker-types/subwo ... sku=SUB260" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle det gå att komma undan billigare med att köpa en lite basfattigare 5"-högtalare, typ Rokit 5, och komplettera med subwoofern istället för att köpa en dyrare 6", 7" eller 8" monitor?

Tack på förhand!
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av blackparkas »

M-audios BX8 eller BX5 ger efter vad jag förstått det utan tvekan mest bang for the buck.
Tror BX8 kostar 2900 eller nå´t i den stilen.
Alt. BX5 då om du har en sub, studiomonitorer oavsett fabrikat är väl inte direkt kända för att ha en massa tryck i de låga registren, och personligen tycker jag inte att KRK inte spelar tillräckligt mycket bättre för att det ska vara värt prisskillnaden mot M-audios monitorer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av Hellish »

Har KRKmonitorer både på jobbet och hemma. Är grymt nöjd! Hittar du beggade Fostex PM-2 så låter de riktigt bra också.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av joachime »

Yamaha HS80M om dom ryms i din budget.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av sonicaddiction »

Tack för svaren hittills! Var på 4sound och lyssnade runt lite och gillade verkligen Adam a5x och a7x men de ligger i en märkbart högre prisklass. Jag pratade lite med säljaren som sa att i ett obehandlat rum skulle han aldrig köra något annat än en Rokit rp5, inte ens en rp6. Det vara skönt att höra det från honom istället för att försöka sälja in de mycket dyrare högtalarna.

Jag tycker det här är skitsvårt. Jag kunde ju bara lyssna i deras fina provlyssningsrum. Har någon här någon passionerad åsikt om valet mellan KRK Rokit rp5 och rp6 för hemmabruk i obehandlat rum? :)
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
dereborn

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av dereborn »

Phonics monitorer är oväntat bra för att vara så billiga!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8599
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av engson »

Jag har haft både Yamaha HS80 och Phonic PA8 nånting... Plus på dom från mej också.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Ubbedube
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 08 feb 2009, 19:01

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av Ubbedube »

joachime skrev:Yamaha HS80M om dom ryms i din budget.
Jag tycker dom är så jävla snygga. Men jag lyssnade på massa monitorer på 4sound och då lätt Hs80m skit. Vet inte om dom var totalt sönder spelade eller om nån hade petat på elimenten. eller så låter dom skit?

Själv så kör jag på Rokit och är riktigt nöjd med dom :tummenupp: .
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av Jan Hellman »

Ubbedube skrev:
joachime skrev:Yamaha HS80M om dom ryms i din budget.
Jag tycker dom är så jävla snygga. Men jag lyssnade på massa monitorer på 4sound och då lätt Hs80m skit. Vet inte om dom var totalt sönder spelade eller om nån hade petat på elimenten. eller så låter dom skit?

Själv så kör jag på Rokit och är riktigt nöjd med dom :tummenupp: .
Gamla Yamaha NS10:or låter också "skit" men om man lär sig dom och rattar så att det låter så bra det kan göra i dom lådorna så låter det väldigt (!!) bra överallt annars. Yamaha kan vara lite speciella på det viset..... Och det finns en orsak till att NS10:orna vart studiostandard i många år och fortfarande sitter kvar lite här och var i studios och på radiostationer. Dom låter "skit" i jämförelse med annat men slutresultatet kan bli otroligt bra när man lärt sig lådorna. Har aldrig jobbat med HS80 men har hört att dom lider av samma syndrom som NS10:orna. Det behöver inte vara av ondo att en högtalare vid första lyssningen låter "dåligt". Det kan även innebära att andra högtalare som man jämför med faktiskt är precade och att det är det som gör att man tycker att dom låter "bättre". Dra på lite botten och topp i en låda så upplever man det omedelbart som att den låter bättre. Vilket den nödvändigtvis inte gör...... Eller rättare sagt, vilket nödvändigtvis inte gör att den är ett bra arbetsredskap. Diskant är lite som med reverb. Lägg på lite reverb och sen tycker man att det låter bättre än utan reverb. Glädjelyssning. Det vill man nödvändigtvis inte ha utan det man vill ha är en låda som hjälper en att få det att låta så bra som möjligt om mixarna i slutänden.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fråga om monitorhögtalare

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du ska LYSSNA och njuta av musik så ska du ju inte köpa nåt som ens andas ett uns ns-10. Om du inte är masochist.
Japp, om du kan dom så låter det bra överallt yada yada yada vilket härstammar ifrån en tid då man inte försökte höras mest ur en iphonehögtalare...;-)
Anyway, klart du ska ha lite glädjelyssning om du ska köra spotify i vardagsrummet. Lite diskant får dej inte att INTE kunna mixa.
Man är olika men jag mixar som en totalsopa i ns-10. Försöker omedvetet kompensera det faktum att jag inte tycker om det jag hör vilket får katastrofala konsekvenser.
Jag mixar som bäst när jag har lyssning med bra definition. vilket jag , HELT sjukt nog , får i mina Roger Wallander-trollstavsmodifierade M-audio bx5 för 1300 kr paret.
Plockade bort mina Genelec 8030 och ersatte dom med en högtalare som kostar som ett och ett halvt strängset....=0
Nu kan jag inte gå i god för hur dom låter utan diverse filter bortlödda och ngn annan kmponent utbytt men SHEISSE vad nöjd jag är.
För första gången EVER känner jag att jag kan mixa på jättelåg volym och ändå känna fäste ,definition och klarhet.
Sjukt men sant.

Hur som ....Bara för att ngt låter bra/skit i 4 sounds rum betyder det inte att det låter på samma sätt när du kommer hem.
jobad emej igenom deras jackväxel för 8 år sen och tokfastnade för Dynaudio 6-tums nånting...lånade hem dom ...och hemma lät dom skit...
Adams dyraste högtalare lät som en miljon dollar i polars 1'a men högst medelmåttigt i min polares studio....irriterande,....var SAMMA , liksom..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar