DAW-kontroller

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

DAW-kontroller

Inlägg av Fernan »

Jag tänkte möblera om lite i kåken och får då ett större musikrum :D , äntligen ska man få plats med en liten hemmastudio. Jag har en Alesis IO-dock för Ipad och Auria DAW i Ipad:en, dessutom ett Akai EIE externt ljudkort som funkar till både PC o Ipad:en. Det funkar rätt bra att använda pekskärmen, men bör man skaffa nån form av MIDI-styrd kontroller, typ Behringer BCF2000.. eller går trenden mot att använda pekskärmar ??
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: DAW-kontroller

Inlägg av GandhiMK2 »

Hmm...har du behov av några reglar eller vaddå? Förstår inte riktigt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW-kontroller

Inlägg av Jan Hellman »

Fernan skrev:Jag tänkte möblera om lite i kåken och får då ett större musikrum :D , äntligen ska man få plats med en liten hemmastudio. Jag har en Alesis IO-dock för Ipad och Auria DAW i Ipad:en, dessutom ett Akai EIE externt ljudkort som funkar till både PC o Ipad:en. Det funkar rätt bra att använda pekskärmen, men bör man skaffa nån form av MIDI-styrd kontroller, typ Behringer BCF2000.. eller går trenden mot att använda pekskärmar ??
Långsiktigt går det definitivt åt att använda pekskärmar vid musikinspelning och det mesta Mac-relaterat egentligen. Apple kommer långsiktigt att fasa ut OS X (eller om det hunnit bli OS XV innan dess :) ) för att helt satsa på iOS långsiktigt. Så det kommer bli iOS även i stationära datorer vad det lider. Troligtvis blir det nog något liknande inom PC-världen om jag får gissa.

Om man vill ha en DAW-kontroll eller inte beror nog mest på hur man är van att jobba. Svårt att svara på.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: DAW-kontroller

Inlägg av Fernan »

f-bass skrev:Hmm...har du behov av några reglar eller vaddå? Förstår inte riktigt...
Ja, alltså , det finns ju en uppsjö av sånt till PC-baserade mjukvaror där alternativet annars är att använda mus o tangentbord. Man kanske vill tilldela nån plugins effektparameter till en "riktig" kontroll.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW-kontroller

Inlägg av Jan Hellman »

Fernan skrev:
f-bass skrev:Hmm...har du behov av några reglar eller vaddå? Förstår inte riktigt...
Ja, alltså , det finns ju en uppsjö av sånt till PC-baserade mjukvaror där alternativet annars är att använda mus o tangentbord. Man kanske vill tilldela nån plugins effektparameter till en "riktig" kontroll.
Jag använder ingen DAW-kontroll utan gör allt på skärmen i stort. Tycker lite att det känns som en omväg med en DAW-kontroll. Har all världens DAW-kontrollmöjligheter i bordet men använder inte dom funktionerna i stort. Någon enstaka gång men det händer väldigt sällan. Men, som sagt, beror helt vad man vant sig vid. Om det känns rätt för dig så kör. Men för mig är det inte nödvändigt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: DAW-kontroller

Inlägg av GandhiMK2 »

Om man ska ha det till att realtidsprogrammera automation så är man ju hur som helst ute efter precision så då ritar jag. Trots att jag har x-faders/rattar jag kan assigna...har till och med glömt hur man gör för att få dom att styra rätt grej...You need a DAW-controller like you need a hole in your head..,-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: DAW-kontroller

Inlägg av Fernan »

Låter ju vettigt allt som skrivs...det är ju lite onödigt att skaffa prylar som man sen inte använder. Såg att Auria inte stödjer Midi just nu så det faller bort hursomhelst.
Skriv svar