Spela in demo i Malmö

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Spela in demo i Malmö

Inlägg av dittohead »

Tjena.
Vi i bandet har funderingar på att spela in en ny demo, och nu undrar jag om någon här känner till en bra och framför allt billig (eller ja, mindre dyr) studio i Malmö eller i krokarna. Vi har inte så himla mycket pengar, och jag är den enda av tre som jobbar :(

Ha det gött!
/Pontus
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

9 Volt studio som ligger vid heleneholms brandstation typ. Vi spelade in där för två veckor sedan och det är nog det bästa resultat jag fått på väldigt länge. Mycket vintageprylar vilket bara är ett plus tycker jag, då det gör mycket för slutsoundet. Vet att det är Dennis som äger det men hur kontakt/boknings vägen går vet jag inte då vi känner honom privat, sök på eniro.se
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Finns en hel del studios i Malmö, känner dock inte till några direkt billiga.
Bernos är väl inte jättedyrt, men bra prylar. Studio Överljud kan också rekommenderas, men det är dyyrt.

Jag och en trumkollega har också bra någorlunda portabla prylar, en prootoolsrigg med bra mickar och en del schyssta hårdvarurack, vi är billiga, skicka ett PM om det kan vara intressant.
Fender
Ampeg
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Re: Spela in demo i Malmö

Inlägg av BonafideYouth »

dittohead skrev:Tjena.
Vi i bandet har funderingar på att spela in en ny demo, och nu undrar jag om någon här känner till en bra och framför allt billig (eller ja, mindre dyr) studio i Malmö eller i krokarna. Vi har inte så himla mycket pengar, och jag är den enda av tre som jobbar :(

Ha det gött!
/Pontus
Hur mycket är ni beredda på att lägga? Per dag?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

groovyjr skrev:9 Volt studio som ligger vid heleneholms brandstation typ. Vi spelade in där för två veckor sedan och det är nog det bästa resultat jag fått på väldigt länge. Mycket vintageprylar vilket bara är ett plus tycker jag, då det gör mycket för slutsoundet. Vet att det är Dennis som äger det men hur kontakt/boknings vägen går vet jag inte då vi känner honom privat, sök på eniro.se
Jag vet att en snubbe jag spelat med övervägt att spela in där, men ännu inte kommit till skott. Studions hemsida lovar lika gott, som groovyjr tycker att de levererar. Kolla: http://www.9voltstudio.se/

Ungefär hur mycket tar de betalt i timmen/per dag, Jocke, och vilket band var det du spelade in med?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tack Peter för länken, har inte ens brytt mig om att söka men det var en jäkla schysst hemsida också...

Jag spelade in med mitt nya originalband som heter Weekend Wars, det är en tribute till Roxy Music (Out of the Blue) vi gjorde denna gång. Då denna låt eventuellt kommer vara med på en skiva så kan jag inte släppa ut den här ännu. Men det blir snart en demo med egna låtar också och gissa var vi ska spela in den!

Priset vet jag inte exakt men tror de ligger runt 3-4000.-/dag
Sen kan jag lägga till att både Dennis och Jens är super trevliga snubbar vilket inte försämrar upplevelsen direkt. :wink:

Får man fråga vem det var som funderade på att spela in där? Joakim Mellberg eller?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kom även att tänka på att polaren har en "egen" studio med några kompisar, bra prylar som ger bra resultat. Okej inte som 9-volt men helt okej och säkert billigare också. Dessutom är han trevlig och har bra koll på rock och pop vilket hjälper om det är det man ska spela in. Skicka pm om det är intressant så ska jag koppla samman er.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

groovyjr skrev:Tack Peter för länken, har inte ens brytt mig om att söka men det var en jäkla schysst hemsida också...
Ja visst är den juste! Den har de lyckats bra med. Enkel och hemtrevlig.
groovyjr skrev:Jag spelade in med mitt nya originalband som heter Weekend Wars, det är en tribute till Roxy Music (Out of the Blue) vi gjorde denna gång. Då denna låt eventuellt kommer vara med på en skiva så kan jag inte släppa ut den här ännu. Men det blir snart en demo med egna låtar också och gissa var vi ska spela in den!
Låter bra. Se till att läcka låtar så snart du kan. ;)
groovyjr skrev:Priset vet jag inte exakt men tror de ligger runt 3-4000.-/dag
Sen kan jag lägga till att både Dennis och Jens är super trevliga snubbar vilket inte försämrar upplevelsen direkt. :wink:
Jag har träffat Jens i förbifarten någon gång - känner en som känner honom, typ - och han verkar onekligen trevlig. Det är viktigt.
groovyjr skrev:Får man fråga vem det var som funderade på att spela in där? Joakim Mellberg eller?
Fråga får man, men jag vet inte om personen i fråga gillar om jag outar honom här - särskilt som inget är bestämt än -, så jag skickar ett PM istället. Kan dock avslöja att det inte är Joakim Mellberg. Vem är han?
(du behöver inte svara, har googlat upp honom. :) En helt ny bekantskap)
Skriv svar