4 GB ram och Windows XP

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

haha.. okej.. jag skulle skrivit "instrument" istället.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Kalebas skrev:
Rix skrev:Ett 64-bitarssystem har däremot plats för 2^64 = 18 446 744 073 709 551 616 bytes så där kan du lasta in åtskilliga GB. :D
:lol:

Men hur skiljer sig 32 och 64 bitarssystemen? Är det bara mjukvarumässigt eller är det olika moderkort, processorer osv.
Du måste ha en processor med 64-bitarsstruktur.. Då kan du lattja med både 32- och 64-bitars OS. (Däremot blir det svårt att installera ett 64-bits OS på en gammal processor.)

Vad jag vet så funkar Cubase 4 fint i 64-bitarsmiljö, däremot verkar inte ProTools LE gilla det, än.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Okej vad jag fattar så är det alltså bättre med 4 GB men man kan kanske inte utnyttja de till max utan 64 bitars versionen. Rätt, eller?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

busse skrev:Okej vad jag fattar så är det alltså bättre med 4 GB men man kan kanske inte utnyttja de till max utan 64 bitars versionen. Rätt, eller?
Japp, korrekt! "Vanliga" 32-bit-operativsystem kommer att visa ungefär 3,6GB hur många gig du än laddar burken med. Och 3,6GB är ju hyfsat mycket.
Senast redigerad av Rix den ons 28 jan 2009, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

macahan skrev:Edit:

För övrigt är mac-talibaner och Pc-korsfarare samma typ av människa med otillräcklig kunskap om de båda systemen i praktiken.
+1

Både pc och mac har sina för och nackdelar. Precis som att Fender och Warwick har sina för och nackdelar.

Jag har haft både pc och mac, provat både windows och macOS. Just nu har jag fastnat för pc med Ubuntu som os.

PC står ju för personal computer - Person dator. Mac räknas ju också som PCs egentligen (förutom deras servrar alltså).
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

TDHP skrev:Att det ska vara så jävla svårt att fatta att man skiter i vad en Mac klarar och inte om man VILL ha PC... Tröttsamt.

+100
No Parole from Rock 'n' Roll
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kör INTE 64 bitar. Som redan påpekats stöds få pluggar och annan mjukvara.
Jag har 4 Gb i min, samt en 3Ghz Dual core, funkar klockrent o stabilt, har kört över 50 kanaler Audio med ett antal pluggar per kanal.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

dereborn skrev:Kör INTE 64 bitar. Som redan påpekats stöds få pluggar och annan mjukvara.
Jag har 4 Gb i min, samt en 3Ghz Dual core, funkar klockrent o stabilt, har kört över 50 kanaler Audio med ett antal pluggar per kanal.
Då satsar jag nog på 4 Gb direkt i datorn, dock så tror jag det får blir en Intel Core 2 Quad Q9400 2,66 GHz processor det skall väl vara mer att åka med än en Dual core på 3.16 Ghz
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

newheartshadow skrev:Hur pass många musikprogram stödjer 64-bit i dagsläget?
Om du menar vilka program som finns i 64bitsversion så vet inte jag personligen svaret, men jag vet att XP 64 bit kan köra 32-bits program :) Kör både Cubase LE och Audacity på min XP 64bit
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Skriv svar