Dual core eller Quad prosessor

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Dual core eller Quad prosessor

Inlägg av busse »

Då jag ändå är igång med funderingar om datorer så undrar jag om vad för processor som är vettigast att välja. Tex denna dual core http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344771 eller en sån här quad http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365999 Hur är det med program som tex Cubase kan det utnytja en quad för fullt. Skillanden mellan dessa processorer är ju en femhundring så det är ju inte så mycket pengar. Vad säger ni dual eller quad?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jag har numera en Core 2 Quad6600. Mycket nöjd, kvickt och problemfritt. Gått från flera år med AMD-maskiner, och det funkar fint, slipper värmeproblem detsutom.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Jag skulle ha kört på quaden. Nog för att det går att klocka en E8500 mycket, men vem orkar det? Så kör på quaden.!
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Kör min Quad 6600 stabilt i 3.1 GHz, Asus P5K moderkort. Funkar bra.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Okej då blir det nog att satsa på quaden jag länkat till. Skall försöka att ta mig samman och beställa en dator snart. Tänkte beställa ett Presonus Firestudio ljudkort först då både euron och punden verkar vara på uppgång och det lutar att jag köper det från soundslive eller thomann så man skall väl passa på.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Har kört en Q6600 sen dagen den kostade 5000 kronor! Det var ett tag sen, men jag är fortfarande nöjd:)
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Skriv svar