Tjena, tänkte höra om någon har koll på vad sopm behövs. Jag ska till hösten ska jag spela in en platta och tänkte lägga samtliga gitarrer hemma. Bara ta in signalen och sedan re-ampa i studio. Det hela måste bli bra, det är ingen demo som ska göras. Jag undrar vad för slags ljudkort jag behöver och vilken prestanda som krävs på datorn?Vi kommer använda pro-tools. Jag är främst intresserade av externt ljukort. Jag vet inte vad som krävs av ett ljudkort för att bara klara detta... Jag fick Mbox Mini rekomenderat, har någon erfarenhet av detta?
om du tvunget ska köra protools så är ju digidesigns ljudkort det enda alternativet (om du inte kör protools m-powered dvs). har ingen koll på just mbox mini men det ska nog funka fint! det är ju inga dåliga grejor.
vad gäller datorer så har jag ingen koll alls. jag själv kör macbook pro och den funkar sådär asbra till sånna här projekt.
Japp, Mbox är nog det bästa alternativet i ditt fall. Eftersom det ska re-ampas så är det viktigt att du spelar in med en bra preamp, och det ska det vara i Mbox:arna har jag hört.
Indigo skrev:Japp, Mbox är nog det bästa alternativet i ditt fall. Eftersom det ska re-ampas så är det viktigt att du spelar in med en bra preamp, och det ska det vara i Mbox:arna har jag hört.
+1 .. viktigt också att du undviker digital dist, för då går det inte alls att jobba med. har hänt flera gånger att man inte hört att det distar och så skiter sig allt pga det. så lyssna noga
Ok digital distning ska jag va uppmärksam på. Jag har re-ampat förut men då har det alltid suttit kunnigt folk vid inspelningsspakarna, så jag har inte behövt kunnat något om det hela egentligen... Tack igen för tipsen!!
Ett annat tips är att du när du spelar in använder någon plugg, t.ex. Guitar Rig och ställer in ett ljud som du gillar, och ungefär så som det ska låta i slutändan. Då brukar det kännas roligare och lättare att spela in. Ett rent oprocessat ljud kan vara lite oinspirerande ibland. Sen beror det ju på hur mycket som ska göras med ljudet sedan så klart...
Indigo skrev:Ett annat tips är att du när du spelar in använder någon plugg, t.ex. Guitar Rig och ställer in ett ljud som du gillar, och ungefär så som det ska låta i slutändan. Då brukar det kännas roligare och lättare att spela in. Ett rent oprocessat ljud kan vara lite oinspirerande ibland. Sen beror det ju på hur mycket som ska göras med ljudet sedan så klart...
Själv har jag sett det lite som både positivt och negativt att spela in med ett helt opåverkat ljud. Bra för att man hör minsta lilla fel och negativt för att man tappar känsla.