Enkel inspelningsutrustning, vad behövs egentligen?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

SantaMarinella skrev:
Ahab skrev:Vill du ha lo-fi så skaffa kassett-porta.
Haha ja, det låter jävligt lo-fi men man vill ju kunna lägga ut låtarna på sin myspace sen och att överföra kasett till datorn känns ju väldigt krångligt.
Nä, behöver inte vara krångligt. Spela in den färdiga mixen in i ljudkortet på datorn och spara som mp3 (64kb/s för ytterligare lo-fi)

edit: Sån här har jag använt. Skitgrym!

Bild
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Liten skrev: Och för oss som inte har en liten bärbar mac?
ja det kan man fråga sig.. audacity på en pc kanske?? Nä jag vet inte.. jag kör cubase 4 och logic 8 för min egen del och porta har vi dissat på grund av det ickemoderna arbetssättet.
mekaniskt
Medlem

Inlägg av mekaniskt »

macahan skrev:husvett.. :giggle:

edit: En porta är inte mer mobil än en laptop med ett ljudkort. det är felaktigt.. Men en väldigt bra lösning om man vill slippa konfigurera ett datasystem.
För min/våran del kretsar det nog kring det här

För att göra en snygg jämförelse:

Min dator skall helst ha stötstänger, enportsförgasare och absolut inte crossflow topp... Då förstår jag mej inte på den.

Dator är ett satans påfund enligt mej, tyvärr tvingar mitt jobb på mej det dagligen (eftersom en trasig lastbil idag inte är något annat än en väldigt förstorad trasig dator) Än så länge är det fortfarande digitalporta som är intressant för oss. Rätt eller fel? Tja, den som lever får se...
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Liten skrev:
Och för oss som inte har en liten bärbar mac?
Sequel är väl det närmaste man kommer Garageband i Windowsvärlden. Och det går finfint att köra även på en synnerligen enkel dator. (Det gör egentligen Cubase också, bara man har ett hyggligt ljudkort).
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

TDHP skrev: Visst är tex Cubase bättre i långa loppet, men för att det ska vara kul att hålla på med så MÅSTE man nästan ha en lite bättre dator, ett hyfsat ljudkort och relativt djupa kunskaper i datorer. Det är mycket strul i början...
Det håller jag verkligen inte med om! SX3 fungerar hur bra som helst på min fyra år gamla P4-3400, med Audigy 2-ljudkort. Och hör och häpna - till och med under Vista.

Inställningar? Djupa kunskaper i datorer? Tweaks för att få det att funka? Icke. Bara att installera och köra. Jag förstår uppriktigt inte vad allt detta "strul" skulle bestå av, som MAC-anhängare alltid för fram som argument... Cubase har alltid varit helt "bullet proof" på alla burkar där jag har testat det..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

enor skrev: Jag förstår uppriktigt inte vad allt detta "strul" skulle bestå av, som MAC-anhängare alltid för fram som argument... Cubase har alltid varit helt "bullet proof" på alla burkar där jag har testat det..
+1 på det. Men det kanske man inte får tycka.. Känner inte alls igen mig i allt "strul" som vissa tillskriver pc'n.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Jag har en Roland vs 1680 som jag inte använder längre.
Kan tänka mig att sälja den.

Bild
Skriv svar