Koppla in effektpedaler i PA, bra med linebox?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+

Koppla in effektpedaler i PA, bra med linebox?

Inlägg av Danne-man »

[OBS! Bas-löst innehåll!]

Kanske egentligen en fråga för Studio-forum, men tycker att det är roligare att skriva här...

Har haft så dåliga erfarenheter av PA-effektenheter vid gig att vi satt ihop lite pedaler, och blev riktigt nöjda med ljudresultatet. Enda problemet är att det väldigt lätt blir rundgång då man drar på effektlopen på mixern. Tänkte att detta kanske skulle lösa sig om vi satt en DI-box i kedjan innan den går tillbaka i returnen. Tänker jag rätt eller försöker jag korrigera i fel ände? Tacksam för eventuella tips eller synpunkter! Pedalerna sitter som mono i effekt-aux i mixern. Sätter med bild nedan av setupen:

Bild

Testade en gång med EBS Multidrive och Multicomp + delay och fjäder: blev nära perfekt sångljud! 8) Kanske att vi ska testa och plugga in en multieffekt avsedd för gura eller bas...
Bor på en Ödeö
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

EDIT: jag är dum i huvudet...;-)
Kan tydligen inte läsa....
har du ngn wet/dry på springen? Den ska ju stå helt på wet för annars föder du ju mer och mer direktsignal från sången när du drar på reverb.

Ska du koppla in en kompressor, vilket ju är stor glädje för lyssnaren men kan vara problematiskt att hålla ifrån rundgång, så ska du inserta den på sångkanalen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+

Inlägg av Danne-man »

Mmm.. ja kompressorn borde ju sitta som insert. Vi är även tre som körar som jag skulle vilja ha kompression på, så det kan ju bli lite dyrt, för jag anar att mixern inte har insert-loop utan att man får sätta paddan innan mixern vilket skulle innebära 4 kompressorpedaler :x Måste ju finnas en bättre lösning än detta! Jag får ge mig ut i google-djungeln igen och se om jag hittar nån vettig lösning...
Bor på en Ödeö
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Shinjuku skrev:Mmm.. ja kompressorn borde ju sitta som insert. Vi är även tre som körar som jag skulle vilja ha kompression på, så det kan ju bli lite dyrt, för jag anar att mixern inte har insert-loop utan att man får sätta paddan innan mixern vilket skulle innebära 4 kompressorpedaler :x Måste ju finnas en bättre lösning än detta! Jag får ge mig ut i google-djungeln igen och se om jag hittar nån vettig lösning...
om mixern har grupper sänder du alla sångkanaler till en grupp och komprimerar den...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Skriv svar