JanTheWhite skrev:Ursäkta sent svar men jag har inte hållit någon vidare koll på den här tråden. Det är som inber skrev ovan
Det beror nog på hur man använder datorn. Jag har aldrig upplevt att operativsystemet konkurrerat med mitt DAW om tillgång till hårddisken.
I OS X är det sällan mer komplicerat än att man stänger de program som inte används för att få dom att släppa allokering av arbetsminne.
+ att man sliter REJÄLT mycket på den hårddisk som man spelar in på.
Jag har hört i princip tvärtom, att en disk som ofta står still åldras snabbare än en som ofta är i rörelse. Har egentligen ingen egen erfarenhet av varken det ena eller andra. Spelat in på hårddisk professionellt i över tio år och aldrig råkat ut för något allvarligare hårddiskhaveri.
Lättare att byta en extern drive än systemdisken.
Visst. Men kommer du så långt är väl skadan redan skedd. Ingen tröst.
Det vettigaste sättet att skydda sig mot hårddiskhaveri är att regelbundet ta säkerhetskopior av materialet.
Förut fanns det en begränsning på 65.000 filer på hårddisken. Det är borta nu med Mac OS Extended.
Vilket filformat pratar vi om då?
Sen tar varje enskild fil mindre plats på hårddisken genom att minnesstorleken för enskilda filer blir mindre i och med fler allokerade block.
Jag kör HFS och FAT16 på de flesta diskar. Har flera gånger noterat att OS X rapporterar att mindre filer tar större plats på HFS än FAT16.
Finns bara födelar med Mac OS Extended och journalförd är i dagsläget egentligen självklart att köra på.
Kör man enbart OS X ser jag ingen anledning att krångla med alternativen. Men har man till exempel planer på att koppla sin externa audio disk till en PC eller liknande i framtiden tycker jag att FAT16 på hela disken eller en partition kan vara ett smart drag.