AKG D19BKHi

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

AKG D19BKHi

Inlägg av Kongo »

Hittade en gammal dylik mick liggandes. Ska tydligen ha använts i Abbey Road på 60-talet? Vad säger herrskapet om denna? Bra eller det andra?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: AKG D19BKHi

Inlägg av Jan Hellman »

Kongo skrev:Hittade en gammal dylik mick liggandes. Ska tydligen ha använts i Abbey Road på 60-talet? Vad säger herrskapet om denna? Bra eller det andra?
Jag har använt AKG D19 mickar en del förr om åren. Jag äger ingen dock. Inte BKHi-versionen dock. Annan impedance än den "vanliga" av vad jag förstått men jag har aldrig använt någon så jag vet inte om dom låter annorlunda. Vilket dom kanske gör. AKG tillverkade samma mick åt Telefunken så samma modell finns även under Telefunkens namn. Låter lite åt Sennheiser 421-hållet fast 421:an har lite finare topp. Men det är väldigt bra mickar om den är i bra skick. Dom har ju några år på nacken nu och många som finns är i behov av en liten genomgång. Men bra mickar annars. Man kan bli lite besviken när man först lyssnar på det man spelat in med micken när man sololyssnar på det man spelat in. Låter lite "tråkigt" på något vis. Lite "Volvo"...... Men det funkar strålande i en ljudbild. Hittar sin plats på något vis. D19 micken har används till sång, ak git, trummor och piano framförallt. En D19 i bra skick är inte helt billig beggad. 2 - 3 tusen kronor brukar dom gå för. Eller mer om origninallåda och annat ingår. Och, ja, George Martin använde D19 mickar en hel del. Lite standard i studios förr om åren.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Re: AKG D19BKHi

Inlägg av Kongo »

JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:Hittade en gammal dylik mick liggandes. Ska tydligen ha använts i Abbey Road på 60-talet? Vad säger herrskapet om denna? Bra eller det andra?
Jag har använt AKG D19 mickar en del förr om åren. Jag äger ingen dock. Inte BKHi-versionen dock. Annan impedance än den "vanliga" av vad jag förstått men jag har aldrig använt någon så jag vet inte om dom låter annorlunda. Vilket dom kanske gör. AKG tillverkade samma mick åt Telefunken så samma modell finns även under Telefunkens namn. Låter lite åt Sennheiser 421-hållet fast 421:an har lite finare topp. Men det är väldigt bra mickar om den är i bra skick. Dom har ju några år på nacken nu och många som finns är i behov av en liten genomgång. Men bra mickar annars. Man kan bli lite besviken när man först lyssnar på det man spelat in med micken när man sololyssnar på det man spelat in. Låter lite "tråkigt" på något vis. Lite "Volvo"...... Men det funkar strålande i en ljudbild. Hittar sin plats på något vis. D19 micken har används till sång, ak git, trummor och piano framförallt. En D19 i bra skick är inte helt billig beggad. 2 - 3 tusen kronor brukar dom gå för. Eller mer om origninallåda och annat ingår. Och, ja, George Martin använde D19 mickar en hel del. Lite standard i studios förr om åren.
Kul! Inköpt av svärfar på second hand för x antal år sen, tillsammans med en Tandberg-bandare. 50 spänn, så den torde väl inte kosta mig så mycket... Han ser nog hellre att den används. Har bara haft möjlighet att testa den i mickingången på en gammal stereo, och den verkar funka. Min mickarsenal är inte så stor, så jag kan säkert ha nytta av den, om den låter bra. Får köra A/B-test.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Har nu jämfört med SM58 på elgura. Rent snabblyssnat tyckte jag det lät nästan "färdigmixat". Inte en massa onödiga frekvenser som bara låter burk och krockar med annat. Mer vettig topp. Lät lite "gammalt" också, stort plus i min bok... Snygg är den också... Men ett köp beror på pris, 2-3 k är nog lite väl för min plånbok just nu. Jäkligt suspekt med högimpedans också.
<b>Diskant?</b>

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har en gammal AKG D190ES jag byter bort mot en Beta 58 el dyl.
Har mer nytta av livemickar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar