Rena jungeln!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Rena jungeln!

Inlägg av Axman »

Vi behöver en enkel lösning för lite preproduktion innan vi går in i studion i höst. Jag har letat runt och kollat sidor men det är ett sådant stort utbud att jag helst väljer på rekommendation och därför vänder jag mig till er alla för lite tips!

Vad vi behöver är att:
-Kunna spela in trummor. Vi tänkte att det kanske räcker med typ 1/2 överhäng, virvel och baskagge. Slaskbas och slaskgitarr kan vi skicka till trummisen lineat via PAt och sen hörlurar.
-Kunna spela in bas, gitarr och sång med dessa trumspår i hörlurar.
-Helst kunna föra över det till minneskort, usbminne, eller bärbar hårddisk. Hade en porta med CDbrännare förut och det kändes väldigt resurskrävande och bökigt.

Är det någon som har några ideer?

/ David
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tjena.
Frågan är:vad ska ni ha inspelningen till? För att prova arr genom att göra klippdocka och detta är bara för era egna öron och kommer aldrig att behöva lyssnas på med kritiska öron som inte är kapabla att bortse ifrån soniska imperfektioner?
Då tycker jag att ni ska köpa en liiiiten mixer för en lök, 4 billiga mikar fr thomann(shure-fake för baskagge och sd och u-87-kloner till oh) ,submixa ner trummorna på 2 kanaler in i ett stereointerface.
Hellre lägga pengarna på 2 bra inputs än 8 kassa.
MEN om ni måste kunna ratta trummorna i eftwrhand så kan ni skita i mixer/2-in-idén och köra på ett interface med flera inputs och inbyggda mic-pre's.

Vad har ni för budget?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Fan vad dum jag är....mitt förslag kräver ju ngn sorts dator....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Tack ändå figge!

För att ändå svara på frågorna: Det är för att på ett enkelt sätt dema låtarna för ett skivbolag vi har kontakt med. Dom har hört andra nya saker vi spelat in (då i en väns studio, vi skickade endast en grovmix med en enkel master) och tycker det är bra men dom vill höra det materialet vi eventuellt vill spela in, innan det kan spelas in så att säga.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Budget ligger runt 4-5 tusen men helst långt under det.

Bandet har börjat överväga att lägga ner det på mutsprit till vår kompis studio och göra några enkla inspelningar där istället.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Axman skrev:Budget ligger runt 4-5 tusen men helst långt under det.

Bandet har börjat överväga att lägga ner det på mutsprit till vår kompis studio och göra några enkla inspelningar där istället.
Det är kanske ingen dålig idé om han går med på en så´n deal. Då slipper ni bry er och med den budgeten kommer man inte speciellt långt om man ska köpa upp sig på prylar som funkar. Och som ni måste lära er. Och sen mixa själva.....
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

JanTheWhite skrev:

Det är kanske ingen dålig idé om han går med på en så´n deal. Då slipper ni bry er och med den budgeten kommer man inte speciellt långt om man ska köpa upp sig på prylar som funkar. Och som ni måste lära er. Och sen mixa själva.....
Tack Jan. Börjar tro att kostnaden för att lära sig hantera en porta eller vad det nu blir är större än kostnaden för att ta det i studio.

Vi kommer kanske spela in 5-6 låtar varav tre är färdiga redan. Så sex stycken väl inrepade låtar kan inte ta mer än tre heldagar i studio för att fixa tror jag. Senast tog det kanske 4-5 timmar med trummor, bas och rytmgitarr, lead gitarr och sång för en låt. Var nog solon och effektgitarr som tog dom ytterligare 6-7 timmarna... Men det behövs inte den här gången!

Vi får helt enkelt kolla med studion vad som behövs. Betalning i alkohol och in natura har väl inte failat hittils?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Axman skrev:
JanTheWhite skrev:

Tack Jan. Börjar tro att kostnaden för att lära sig hantera en porta eller vad det nu blir är större än kostnaden för att ta det i studio.
Fast å andra sidan har ni sen utrustning och kunskap att utnyttja det igen. Eller ni kommer aldrig spela in nåt själva igen? ;)
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

För en enkel demoinspelning som bara är till för att höra hur en låt låter borde man kunna gå riiiktigt lågt i pris. Beggad digitalporta för en 500 spänn och en billig kondensatormick, sen kan man låna dynamiska mickar från replokalen...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Kongo skrev:För en enkel demoinspelning som bara är till för att höra hur en låt låter borde man kunna gå riiiktigt lågt i pris. Beggad digitalporta för en 500 spänn och en billig kondensatormick, sen kan man låna dynamiska mickar från replokalen...
Dom flesta skivbolag skulle aldrig nappa på den typen av inspelningar i dagsläget. Det var annorlunda på 60-talet..... ;)
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:För en enkel demoinspelning som bara är till för att höra hur en låt låter borde man kunna gå riiiktigt lågt i pris. Beggad digitalporta för en 500 spänn och en billig kondensatormick, sen kan man låna dynamiska mickar från replokalen...
Dom flesta skivbolag skulle aldrig nappa på den typen av inspelningar i dagsläget. Det var annorlunda på 60-talet..... ;)
Jaså, det är så pass känsligt med ljudkvalitén på demos? Med lite (eller kanske mycket) mixerskills tror jag nog man kan klämma ur ett tillräckligt bra demoljud ur budgetprylar också... Men det förutsätter ju då skillsen, och det är kanske inte lika lättköpt.

Kan iåfs kanske bero en smula på musikstil också.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Ur en aspekt har vi målat in oss i ett hörn då demoinspelningen av den nya låten är gjord i våran kompis studio med riktigt schysst ljud. Å andra sidan var dom tydliga med att dom ville höra låtarna.. Skitsamma, det är kul i studio.

Dessutom behöver vi inte göra så mycket fler inspelningar i repan, inte på den nivån. Vi spelar in ideer och arr på en väldig flexibel videokamera sen delar vi ut den via dropbox och så kan man lyssna och öva hemma på kluriga arr m.m.

Vi ska förresten på bolagskillen releasefest idag, blir riktigt kul! Får väl ta han på pulsen om han inte är för busy.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Jaså, det är så pass känsligt med ljudkvalitén på demos? Med lite (eller kanske mycket) mixerskills tror jag nog man kan klämma ur ett tillräckligt bra demoljud ur budgetprylar också... Men det förutsätter ju då skillsen, och det är kanske inte lika lättköpt.

Vi har väl kunnat konstatera att vår musik har utvecklats (jämfört med ep:n som det länkas till här under då jag inte var med) till att bli ännu mer teknisk, att ännu mer leka med balansen mellan gitarr och bas, att vara ännu mer dynamiska och då står man där och behöver helt plötsligt värsta produktionen för att det ska höras vad det är för finurligt skit man hittar på.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Axman skrev:
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:

Vi har väl kunnat konstatera att vår musik har utvecklats (jämfört med ep:n som det länkas till här under då jag inte var med) till att bli ännu mer teknisk, att ännu mer leka med balansen mellan gitarr och bas, att vara ännu mer dynamiska och då står man där och behöver helt plötsligt värsta produktionen för att det ska höras vad det är för finurligt skit man hittar på.
Ja, det är inte lätt när det är svårt... Dock kul att veta att man slipper bekymra sig om sånt i framtiden! Grattis, får man väl säga! Vad är det för bolag?
<b>Diskant?</b>

Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Kongo skrev:
Axman skrev:
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:

Ja, det är inte lätt när det är svårt... Dock kul att veta att man slipper bekymra sig om sånt i framtiden! Grattis, får man väl säga! Vad är det för bolag?
Nej man gör det ju inte lätt för sig! Förhoppningsvis svängigt och kul att lyssna på istället :) Det måste ha groove och vara roligt i längden att spela.

Vi hoppas att bolaget fortsätter tycka att vi gör bra grejer när vi har grejerna inspelade. Det känns som att man går i rätt riktning men det är ju omöjligt att sia om... Angående vilket bolag det är så vet jag inte riktigt om jag vill säga det än eftersom inget är lovat eller spikat eller så.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Bjud in skivbolagsmogulerna till replokalen köp en back öl så får de höra låtarna live ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar