Få till schyst ljud med få grejor?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Få till schyst ljud med få grejor?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tänkte börja försöka lära mig att spela in grejor, men har inte så mycket medel att göra det med. Det blir antagligen att jag får göra det med min line6 pod XT(inkl. baspaket) och min faders Zoom H4n som ljudkort. Jag har bara hunnit prova på ytterst lite och inte helt oväntat så låter det inte superbra. Vad finns det för grundläggande knep för att få det att låta bra? Det handlar mycket om låga register med mycket dist, vad finns det för knep & knåp för att få det att låta tight när man trycker in det i datorn?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Få till schyst ljud med få grejor?

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:Jag tänkte börja försöka lära mig att spela in grejor, men har inte så mycket medel att göra det med. Det blir antagligen att jag får göra det med min line6 pod XT(inkl. baspaket) och min faders Zoom H4n som ljudkort. Jag har bara hunnit prova på ytterst lite och inte helt oväntat så låter det inte superbra. Vad finns det för grundläggande knep för att få det att låta bra? Det handlar mycket om låga register med mycket dist, vad finns det för knep & knåp för att få det att låta tight när man trycker in det i datorn?
Basljud handlar mycket om att basen ska låta bra i en ljudbild framförallt. Svårt att ge konkreta råd utan att veta hur resten av instrumenten/mixen låter. Ofta låter basen otroligt dåligt sololyssnad men i ljudbilden funkar det, är min erfarenhet. Vad har du för pluggar i datorn och hur spelar du in? Program? Om du spelar in i Cubase så skulle jag nästan strunta i Pod:en och köra in direkt i Zoom:en istället och lägga förstärkarplugg i datorn. Skulle behöva lite mer info om hur du tänker dig det hela. Och vad det innebär när du skriver "trycker in det i datorn....." :)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Nu gäller det inte bara bas, det jag kommer att använda är gitarr, bas och programmerade trummor! Jag installerade precis Cubase direkt från skiva och har inte kommit mycket längre än så. Jag har tryckt runt lite och hoppas på att jag har lyckats få in ljudkortet på rätt sätt, har inte kunnat prova än eftersom att jag har alla mina grejor i skolan just nu!

Hur funkar det här med pluggar? Hur använder man dem och var hittar man dem?
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+

Inlägg av Danne-man »

the_great_alfonzo skrev: Hur funkar det här med pluggar? Hur använder man dem och var hittar man dem?
Tänk på en plugg som en gitarrpedal eller en rackeffektenhet; antingen så använder man dem som "insert", och då påverkar de hela ljudet på valt spår (som tex en dist eller eq pedal) eller så använder du pluggen som "send", och då adderas effekten till det oförändrade spåret (som man brukar använda en delay eller reverb enhet tex.). Pluggar finns i lite olika format, tex vst och directx, men ditt cubase stöder säkert båda.

Cubase innehåller redan en del pluggar i olika kategorier, men tycker personligen att de är rätt tråkiga, även om det blir bättre och bättre med varje släpp. Dels kan du köpa pluggpaket via musikaffärer eller webshopar, eller så kan du ladda ner gratis eller betalvarianter av folk som utvecklar egna. Om man vill vara illegal kan man även ladda ner mycket högklassiga grejjer från tex piratebay. Pluggarna installeras sedan som ett vanligt program, eller att man helt enkelt kopierar in filen i cubase plugg folder, brukar väl heta "vst plugins" eller nåt. Det står nog rätt bra i manualen.

När det gäller vad du ska ha för pluggar så kan jag bara rekommendera att läsa runt på musik/studio forum om vad folk tipsar om. Det finns även bloggar om audio-pluggar osv. Sen är det bara att experimentera och försöka hitta vad som låter bra i dina öron.

Det var iallafall lite om pluggar. Tycker för övrigt att vi borde ha en tråd med basrelaterade pluggtips.
Bor på en Ödeö
Skriv svar