Det billigaste sättet att få in hörbart ljud i datorn

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
elling
Nykomling

Det billigaste sättet att få in hörbart ljud i datorn

Inlägg av elling »

Hej Pratabasare!

Jag söker efter det billigaste sättet att få in ljud från min bas till datorn helt enkelt. Det enda jag behöver detta för är att lägga ackord att improvisera över när jag övar. För att beskriva hur lågt ribban ligger så använde jag tidigare en datormick som fångat upp ljudet från förstärkaren och även fast kvaliteten var lite i överkant brusig så gjorde den ändå jobbet (nästan), tyvärr den nu lagt av och jag står utan inspelningsmöjlighet!

Jag gick till MUG häromdan men den billigaste kortet de hade där gick för dryga tusenlappen och hade en massa funkiga ingångar och knappar som jag inte behöver för ögonblicket då jag som sagt bara ska spela in för mina egna övningars skull.

Sedan kollade jag på nätet och såg att det på thomann fanns helt vanliga sladdar med tele-usb. Hade en sådan fått jobbet gjort?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_usb1g.htm

Det kan tilläggas att jag atm sitter på en ganska risig PC laptop med endast Audacity som musikprogram.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

kanske det finns en mic-ingång på datorn? då har du välan problemet löst? tele-tele3,5mm-sladd behöver du.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

En sådan här och en liten kabel in i datorn? http://www.thomann.de/se/vox_amplug_bass.htm
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Har du någon förstärkare med lineutgång eller preamp kan du bara köra med en 3.5 mm kabel med teleadapter i ena änden och sen i i lineingången på datorn som du borde ha en.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Det var nog ditt inbyggda ljudkort som brusade, snarare än micen. Eller ja, micen brusade säkert den med men inbyggda ljudkort i laptops brukar vara fullständigt hopplösa på brusfronten om det inte är ett äpple på datorn. Brus är inte kul att lyssna på även om man "bara" sitter och övar, man blir så trött i öronen tycker jag.

Därför tycker jag du behöver nåt nytt ljudkort, dvs nåt med USB. Den där t-bonen funkar säkert. Eller om du hittar nåt beg.

Edit: Det finns förstås en risk billiga usb-kort också brusar (över smärtgränsen alltså, man kommer ju aldrig ifrån brus helt), men sämre än det inbyggda är det ganska säkert inte, enligt min erfarenhet av inbyggda ljudkort i vanliga PCs.
Användarvisningsbild
elling
Nykomling

Inlägg av elling »

Tack så mycket för snabbar svar!

Smart det där med lineutgång, hade jag inte tänkt på alls men jag vet inte om det berodde på att det stod headphones på förstärkarens enda ingång, men jag gissar på det, för ljudet som spelades in lät misstänkt likt 'trumpet'-soundet på min gamla casio leksakskeyboard. Men det var ju värt ett försök!

Att bara koppla den från basen till datorn gav inget ljud alls varken med passiva eller aktiva mickar, om det skulle ha något att säga.

Är det alltså så stor skillnad att koppla basen via en usb-sladd för det hade ju varit surt att slänga en hundring på en sladd och sitta och lyssna på sura låtsatstrumpeter medan man försöker vara kreativ.

Den där Vox-dosan ser ju annars rackarns läcker ut, har du egna erfarenheter av den Martin?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Om du vill komma så billigt undan som det verkar, så kopplar du in basen till mic-ingången på datorn UTAN att gå via förstärkaren. Ge fan i basförstärkaren så funkar det.

Då behöver du bara en sladd med vanlig 1/4 tum teleplugg till basen i ena änden och en 3,5 mm kontakt i den andra. Precis som flera här har påpekat redan.

Din förstärkare lämnar åt helvete för hög nivå ut på hörlursutgången. Tacka fan för att det brusar. Ställ den i hörnet och låt den vila ett tag. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

inber skrev:Om du vill komma så billigt undan som det verkar, så kopplar du in basen till mic-ingången på datorn UTAN att gå via förstärkaren. Ge fan i basförstärkaren så funkar det.

Då behöver du bara en sladd med vanlig 1/4 tum teleplugg till basen i ena änden och en 3,5 mm kontakt i den andra. Precis som flera här har påpekat redan.

Din förstärkare lämnar åt helvete för hög nivå ut på hörlursutgången. Tacka fan för att det brusar. Ställ den i hörnet och låt den vila ett tag. :wink:
En pickup lämnar en signal som ligger mellan mik och line. Koppla därför in den i både mik- och lineingången och välj det som låter bäst. I båda fallen blir det en impedansmissanpassning som kan låta bra eller dålig beroende på vad man är ute efter.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

elling skrev:
Den där Vox-dosan ser ju annars rackarns läcker ut, har du egna erfarenheter av den Martin?
Stopp o belägg! Nu gäller det budgetstuk:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_jackamp.htm

91 kr är billigt som bara den. Jag minns att några PrataBasare köpte VOX-gitarr-plug´en o var helnöjda med den. Jag har en Harley benton och är väldigt nöjd. Det är kort sagt vrålbra att ha hörlurarna på skallen och andra ändan av sladden fäst i basen. Jag har svårt att tänka mig att VOXEN skulle vara 4 gånger bättre. Nu finns det inte några vidare ljudinställningsmöjligheter på pluggen utan man får vara nöjd om det basar i öronen. Om jag istället stoppar Sony-lurarna i Peaveyn blir det avsevärt bättre ljud i öronen men då sitter jag ju fast i förstärkaren. Skitball när det ringer och man far upp ur stolen...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
elling
Nykomling

Inlägg av elling »

bassplayer skrev:
inber skrev:Om du vill komma så billigt undan som det verkar, så kopplar du in basen till mic-ingången på datorn UTAN att gå via förstärkaren. Ge fan i basförstärkaren så funkar det.

En pickup lämnar en signal som ligger mellan mik och line. Koppla därför in den i både mik- och lineingången och välj det som låter bäst. I båda fallen blir det en impedansmissanpassning som kan låta bra eller dålig beroende på vad man är ute efter.
Nu är det ju såhär att jag inte får något ljud alls när jag kopplar basen direkt till mic-ingången på datorn hur jag än vrider på diverse knappar och volymkontroller.

Inte heller via stärkaren blir det något vettigt alls. Värt att nämna är att det i brist på annat för tillfället är en stackars 15w peavey gitarrkombo som tjänar som övningsstärkare här hemma.

AlbinH skrev:
elling skrev:

Stopp o belägg! Nu gäller det budgetstuk:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_jackamp.htm

91 kr är billigt som bara den. Jag minns att några PrataBasare köpte VOX-gitarr-plug´en o var helnöjda med den. Jag har en Harley benton och är väldigt nöjd. Det är kort sagt vrålbra att ha hörlurarna på skallen och andra ändan av sladden fäst i basen. Jag har svårt att tänka mig att VOXEN skulle vara 4 gånger bättre. Nu finns det inte några vidare ljudinställningsmöjligheter på pluggen utan man får vara nöjd om det basar i öronen. Om jag istället stoppar Sony-lurarna i Peaveyn blir det avsevärt bättre ljud i öronen men då sitter jag ju fast i förstärkaren. Skitball när det ringer och man far upp ur stolen...
Det låter ju inte fel det där. Budgetstuk är ju mitt stuk!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

elling skrev: Den där Vox-dosan ser ju annars rackarns läcker ut, har du egna erfarenheter av den Martin?
Nej, men som sagt så är det några här som köpt den och är nöjda. Får rätta mitt tidigare inlägg lite, ska man koppla amplugen till datorn, så kan det bli lite mischmasch med impendasen på ett sätt jag inte riktigt vet hur stor katastrof det blir. Någon som har testat detta kan kanske flika in.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

elling skrev:
bassplayer skrev:

Nu är det ju såhär att jag inte får något ljud alls när jag kopplar basen direkt till mic-ingången på datorn hur jag än vrider på diverse knappar och volymkontroller.

Inte heller via stärkaren blir det något vettigt alls. Värt att nämna är att det i brist på annat för tillfället är en stackars 15w peavey gitarrkombo som tjänar som övningsstärkare här hemma.

Undrar om det inte är så enkelt att det blir kortis i sladden för att du har en stereo-plugg i ena änden och en mono i den andra. Det är svårt att beskriva i text men jag anar att det är skälet. För helt tyst borde det INTE bli...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:
elling skrev:
bassplayer skrev:

Undrar om det inte är så enkelt att det blir kortis i sladden för att du har en stereo-plugg i ena änden och en mono i den andra. Det är svårt att beskriva i text men jag anar att det är skälet. För helt tyst borde det INTE bli...
Antingen det eller en inställning i datorn som gör att Mick-in-ljud inte spelas upp.

Inställningen går att hitta (även om det brukar vara trial-and-error och svordomar innan man hittar rätt).

Sladdmässigt blir det rätt om man kör en instrumentsladd (som ju är mono) och drar dit en 6,5->3,5 stereo adapter precis vid datorn - då får man ljud i både höger och vänster. (Tip är nolla, och adaptern kommer lägga både ring och sleeve [höger och vänster] mot monosladdens sleeve.)
Medlem i PB50+
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

fieldflower skrev:Sladdmässigt blir det rätt om man kör en instrumentsladd (som ju är mono) och drar dit en 6,5->3,5 stereo adapter precis vid datorn - då får man ljud i både höger och vänster. (Tip är nolla, och adaptern kommer lägga både ring och sleeve [höger och vänster] mot monosladdens sleeve.)
Som hittat:

http://www.kjell.com/?item=39049
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bassplayer skrev:
fieldflower skrev:Sladdmässigt blir det rätt om man kör en instrumentsladd (som ju är mono) och drar dit en 6,5->3,5 stereo adapter precis vid datorn - då får man ljud i både höger och vänster. (Tip är nolla, och adaptern kommer lägga både ring och sleeve [höger och vänster] mot monosladdens sleeve.)
Som hittat:

http://www.kjell.com/?item=39049
Precis så.
Man får vara lite försiktig dock då det blir mycket moment på den lilla 3,5-pinnen in i datorn.
Lätt hänt att nåt går sönder om man kör väderkvarnen då man spelar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
elling
Nykomling

Inlägg av elling »

inber skrev:
elling skrev:
bassplayer skrev:

Nu har ju jag mycket begränsade kunskaper rörande vilka sladdar och adaptrar som heter vad och vilka som gillar varandra. Men mitt egna försök innehöll en helt vanlig 3,5mm kabel med en 3,5->6,5 adapter om jag gör mig föstådd på något sätt nu.

Alltså en sådan här: http://media.uxcell.com/uxcell/images/i ... 4_ux_c.jpg

Kan detta vara en dålig kombination och därför ligga bakom det icke existerande ljudet? Och kan detta isåfall lösas med att köra med en 6,5 sladd med 3,5 adapter istället?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Tusen spänn på att det är som jag skrev. Mittringen på en stereo-kontakt är jord på en monokontakt (stenkorkat, men det ser ut så av historiska skäl).

Så när du gå från monoplugg (basen) till stereo så blir det kortis, dvs helt tyst.

Skippa de där mässingsadaptrarna och löd ihop en sladd själv. Eller köp en sladd och knipsa den tåt som går till mittringen och som antagligen orsakar problemet.

Men enklast är ju att lägga hundra spänn på den där färdiga USB-lösningen från Thomann.
Skriv svar