Dags för hemmastudio! Focusrite?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Dags för hemmastudio! Focusrite?

Inlägg av maxend00d »

Hejsan alla här! När lönen kommer in är det dags för hemmastudio.
Har nu PC, men om lönen tillåter så hade det vart bra med macbook, men jag får utgå från PC.
Jag behöver: Ljudkort, mic, midiklaviatur, studiolurar.
Jag vill att det ska låta BRA! Så vill helst ha ljudkort med bra preamp etc.
Ljudkort som jag kollat in är:
Tascam us-600, där fördelarna är usb 2.0 och fyra input-kanaler, nackdelar är att jag inte vet hur bra preampen är?
http://www.thomann.de/se/tascam_us_600.htm
Focusrite 6 usb, där fördelarna är en bra mic-preamp efter att ha läst på forum, och finns en bra bundle-deal på thomann. Nackdelar är att det är usb 1.1 och "bara" två kanaler, det kanske räcker dock.
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm
http://www.thomann.de/se/focusrite_saff ... bundle.htm

När man kommer till micar då, tänker jag mig en bra sångmic, och som kan användas till lite allt, aukustisk gitarr, kanske mica nån stärk i nått reverbigt rum med mera. Vill egentligen ha en shure sm7 B, men den är för dyr (3500 kr). Har kollat på röde nt1a, samt T-bone mikrofonen som följer med i bundlen med saffire-ljudkortet. Frågan är bara om t-bone-micen är OK?

studiolurar hade jag tänkt mig beyerdynamics dt-250, då jag vet att de är bra och vill inte snåla när det gäller lurar.

Min största fråga är: Går det bra med usb 1.1 för hemmastudiobruk? Eller är det gränsfall? Jag vill inte ha några problem.
Ifall någon har haft nått att göra med tascam us-600 eller T-bone sc400 så lämna gärna nån kommentar! :)

Tack så mycket!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Skulle vilja puffa lite för den här micken.
http://4sound.se/itempg.aspx?id=22321&artno=179326

A/B- testade den mot rörversionen (se2200 T) och tycker att den står sig sjukt bra räknat till prislapp.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tjena.
Vad har du för budgettak?
Jag skulle vilja slå ett slag för pre-amps....Köp en B R A pre och en billig mik så får du ut mer av pengarna än om du köper halvok pre och halvok mik...
Tex tsm-87 II låter helt bra genom en bra pre-amp och dom kostar 1000 spänn styck...åker den i backen kan du alltid använda den som shaker sen...;-)
Sen finns ju alltid se-1 som kostar typ en lök och låter jääävligt ok för pengen.
apogee's duet 2 lär ju låta kanon och en bra a/d är ju inte liiiite viktigt...

Here's my suggestion:
Figges Amek CIB-pre :8 000 kr (Neve-designad Monopreamp med hi- och lo-pass, 4 bands eq och kompressor ,får vilken mik som helst att lysa upp ett_gäng_! 6 år gammal, nyp 26 000kr)
Duet 2 :5 000
Tsm-87 : 1000 kr
Beyer Dynamics dt 770 pro (Bättre än 250 . Högre upplösning och inte fullt så överdimensionerad botten. MYCKET lättare att sitta och jobba i , om du behöver jobba högtalarlöst) :1500 kr

15500 kr.

Då har du bra skit.... Sug på den du! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

15500 är väll vad jag har som budgetgräns, macbook pro INRÄKNAD, så njaa! kanske lite väl mycket! Och Skogs-Harald, aka. Tarzan, tack för mic-ripset.
Jag antar att många kommer säga apogee duet, är den verkligen värd pengarna?
Då måste jag ha mac också. Och macbook pro + apogee är ju runt 15k. Måste ha mic och midiklaviatur, så typ 17000, och är ju en fattig student!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Köp detta då:
http://www.blocket.se/stockholm/Presonu ... w=3&last=1
Då menar jag Fireboxen.
Helt ok pre-amps i den men jag kan inte NOG poängtera hur mycket bättre det blir om du har en "riktig" pre-amp mellan den och miken.
Det måste upplevas.... Det är en sjuk skillnad anyway...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

du tror inte att preampen i saffire eller apoge räcker för hemmabruk?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

maxend00d skrev:du tror inte att preampen i saffire eller apoge räcker för hemmabruk?
Definiera hemmabruk? ;-)

Klart att den räcker....det har gjorts tonvis med skivor på sämre grejor än sådär...
MEN....I min värld så behöver man all hjälp man kan få...;-) Det där att en grym tekniker kan göra underverk med skit stämmer bara til en viss gräns...En grym tekniker kan inte få en dåligt inspelad gitarr att inte vara en dåligt inspelad gitarr...Han kan säkert manövrera runt det hela men det är sån skillnad på att ha ett ljud med framför allt kärna och ha ett ljud som är mjöligt och saknar stadga. Just den grejen tyckr jag utgör den stora skillnaden mellan bra och dåpliga preamps/ad-omvndlare.
Spela in 10 ljud med bra grejor och du har 10 knytnävar som du sen kan fila till önskad mjukhet. Spela in 10 ljud med skit så får du 10 slappa fiskar som du knappast kan få att bli knytnävar....;-)

THAT SAID så funkar det absolut att spela in bra grejor med fireboxen...jag har använt den till att spela in ett tremanna blås på ett hotellrum för en platta jag gjorde. Ingen klagade....
Dock spelade jag in ett par fraser i en lead ,som jag missat att kolla igenom, på ett annat hotellrum med min manleymik för en miljard rakt in i presonus interfacet och skillanden mellan dom fraserna och resten av leaden , som var inspelad genom en neve-pre, var häpnadsväckande. Var skjit samma den gången men jävlar vilken skillnad det hade gjort för helhetssoundet om alla 40 kanaler varit inspelade på det sättet....

Gör såhär: Köp presonusinterfacet, Tsm-87, Dt770lurar,usb-keyb för en lök så lär det ju bara kosta 5 lök och då har du kvar till macbooken. SEN , när du får råd, så provar du en bra pre och får feeling. =)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

maxend00d skrev:du tror inte att preampen i saffire eller apoge räcker för hemmabruk?
Just det...Saffire,ja....skulle hellre köra på Fireboxen....presonus då...
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

f-bass skrev:En grym tekniker kan inte få en dåligt inspelad gitarr att inte vara en dåligt inspelad gitarr...Han kan säkert manövrera runt det hela men...
Det var väl därför man uppfann disten?

hehehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
dereborn

Inlägg av dereborn »

Måste faktiskt hålla med figge här! TSM MT87 använder jag i studion hela tiden. Kör dom genom lite olika rörpreamps, och så in i Soundtracsbordets preamps som är helt OK! Dom mickarna låter BETYDLIGT bättre än sin prislapp!
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Tack så mucho för infon so far!
Känns som om att om jag vill ha "proffs-gött" ljud så är det en fin preamp som gäller?
Men focusrite saffire funkar tills jag har råd med en riktigt preamp hoppas jag. Att tänka på är att det här är min första hemmastudio, så vill inte lägga en förmögenhet på detta ifall jag kommer fram till att det inte vart så skoj efter nått år.
Men focusrite saffire + en bra preamp är en bra match later down the road?
Vet nån hur usb 1.1 kommer funka?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

maxend00d skrev:Tack så mucho för infon so far!
Känns som om att om jag vill ha "proffs-gött" ljud så är det en fin preamp som gäller?
Men focusrite saffire funkar tills jag har råd med en riktigt preamp hoppas jag. Att tänka på är att det här är min första hemmastudio, så vill inte lägga en förmögenhet på detta ifall jag kommer fram till att det inte vart så skoj efter nått år.
Men focusrite saffire + en bra preamp är en bra match later down the road?
Vet nån hur usb 1.1 kommer funka?
Vild gissnign är att usb1.1 INTE kommer att vara helt glädjefyllt....ngn med data-transfer-wiki-länkar kan väl styrka eller förkasta min aning...
MEN FOCUSRITE.....varför?
Jag hade ett saffire pro förut och blev sinnessjuk av att pilla med deras gui! Den var byggd som ngn sorts intelligenstest som jag failade brutalt...lät ok men inte bättre än presonus, O K ? ? ;-)
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Focusrite har fått många pris och glada rop om deras preamps! Helt enkelt bra ljudande ljudkort. Och ahr också kommit fram till att usb 1.1 inte är nått att hänga i granen.
Däremot är focusrite scarlett lite mer intressant, men upp något i prisklass.
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_8i6.htm
Är presonus audiobox samma sak som firebox, fast usb istället?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hur kommer det sig att du snöat in på Focusrite? Kan nog säga att deras low-end preamps inte är vare sig bättre eller sämre än något annat i samma prisklasser.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Nja, jag vet inte faktiskt :)
Vad är det annars som gäller runt 2000 kr och usb 2?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

maxend00d skrev:Nja, jag vet inte faktiskt :)
Vad är det annars som gäller runt 2000 kr och usb 2?
Om du ska köpa en macbook så har den väl fw? Eller är det så att det bara är pro'n som har det??
Annars vimlar det av alternativ till Focusrite. Presonus firebox beggad eller presonus Firestudio mobile.
Hellre presonus än Focusrite i min värld. Jag TRODDE att det skulle vara tvärtom men min tid som användare av båda säger tvärtom.
Focusrite kan ju ha shape'at upp sina interface dock så vill du vara toksäker så ksnske du ska testa...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

maxend00d skrev:Focusrite har fått många pris och glada rop om deras preamps
Är du säker på att du inte läst om ISA-grejorna då? Dom var fantastiska men dom kostade ju en miljon och 50. Jag har däremot läst en hel del kritik rörande deras billigare serier.
Jaja. :-)
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Firebox it is! Siktar på den då, om den är så bra som du säger! ;) Hur funkar det att köra midiklaviatur in i fireboxen?
Vad är rimligt beggat-pris för fireboxen?
Räcker 320 gig hårddisk på macbook PRO som studiodator? Eller ska man sikta på 500 gig? 700? 320 gig och senare skaffa en extern usb-hårddisk?
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Extern hårddisk, du kommer ändå behöva en förr eller senare.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Hektor
Medlem

Inlägg av Hektor »

maxend00d skrev:Firebox it is! Siktar på den då, om den är så bra som du säger! ;) Hur funkar det att köra midiklaviatur in i fireboxen?
Vad är rimligt beggat-pris för fireboxen?
Räcker 320 gig hårddisk på macbook PRO som studiodator? Eller ska man sikta på 500 gig? 700? 320 gig och senare skaffa en extern usb-hårddisk?
Jag sålde min Firebox för 1500 för någon månad sedan, de brukar ligga där omkring vad jag sett. Det finns både MIDI in och ut på den så det ska inte vara något problem med klaviatur.
Skriv svar