Studioljud, förr och nu

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
gäst

Inlägg av gäst »

Fair enough for me. Strongt, Makten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev: Om jag lovar att försöka vara trevligare, kan ni lova att försöka tänka lite extra innan ni dömer mig?
Är det inte bättre du tänker till innan du postar ett inlägg istället?
Känns mongo om ett helt forum ska behöva tänka när den som skriver lika gärna kan tänka till lite innan.


EDIT: Är lite skeptisk till att bara glömma och förlåta när saker och ting upprepas hela tiden. Måttet måste bli rågat någon gång, även om jag är FÖR förlåtelse osv bla bla bla, så tycker jag inte man får säga vad som helst och sedan är det ok bara man skrivit en halvhjärtad ursäkt.
Senast redigerad av blackparkas den lör 23 jun 2007, 00:28, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Är det inte bättre du tänker till innan du postar ett inlägg istället?
Känns mongo om ett helt forum ska behöva tänka när den som skriver lika gärna kan tänka till lite innan.
Jo, det kan man ju tycka. Jag ska försöka. Hela forumet behöver ju inte göra så mycket egentligen utom att låta bli att överreagera. Makten skriver tydligen saker som upprör, fast han inte menar det. :wink:

Nå, nu slutar vi bråka, eller vad säger ni? Det märks ganska tydligt att bråkandet inte har med meningsskiljaktigheter att göra egentligen, utan de rör sig kring mitt sätt att uttrycka mig och andras sätt att uppfatta detta.

Kanske är jag ensam skyldig, men jag tror inte det. Hur som helst så blir det nog bäst om alla anstränger sig på sin kant.
Det här kommer att komma upp igen, och det vet både jag och ni andra. Men då kanske vi är mer förberedda, eller hur? "Jaha, det är den där jäkla Makten igen. Ja, men han är ju sån". :wink: Samtidigt som jag försöker låta bli att bråka. :roll:

Nu ska jag ut och fotografera älvorna på åkern. Gonatt på er, kära vänner.
blackparkas skrev:EDIT: Är lite skeptisk till att bara glömma och förlåta när saker och ting upprepas hela tiden. Måttet måste bli rågat någon gång, även om jag är FÖR förlåtelse osv bla bla bla, så tycker jag inte man får säga vad som helst och sedan är det ok bara man skrivit en halvhjärtad ursäkt.
Nä, det är helt riktigt. Men det är inte halvhjärtat.
Sen har jag ju faktiskt fortfarande inte förolämpat någon personligen. Det handlar bara om tolkningar av mina åsikter, som däremot säkert kan vara lite jobbiga ibland. Men du ska veta hur kul jag tycker att det här är. Tänk dig att du skriver ärliga och raka inlägg rakt som du tycker och tänker. Och tillbaka får du att du är en rasist, idiot, med mera, trots att du enligt dig själv inte ens varit i närheten av detta.
Senast redigerad av Makten den lör 23 jun 2007, 00:32, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev: Kanske är jag ensam skyldig, men jag tror inte det. Hur som helst så blir det nog bäst om alla anstränger sig på sin kant.
Det här kommer att komma upp igen, och det vet både jag och ni andra.

Det är mest detta jag blir irriterad på, att det inte alls är ditt eget fel, det är bara vi som misstolkar hela tiden. Ett helt forum som misstolkar...


Du får en chans till för mig personligen, alla är värda en sista chans.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det är mest detta jag blir irriterad på, att det inte alls är ditt eget fel, det är bara vi som misstolkar hela tiden. Ett helt forum som misstolkar...
Ja, då är det väl antagligen mestadels mitt fel. Det får jag väl acceptera, men jag förstår inte hur det går till. Jag antar att det är en kombination av att detta forum är så "rent" och att jag är van vid "orena" forum. Mitt språkbruk passar helt enkelt inte.

Som sagt; jag ska försöka. Misslyckas jag tillräckligt många gånger så kommer jag självmant att dra mig undan, så det är ingen risk att jag blir ett efterhängset troll som bara är här för att förstöra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Vilket kramkalas...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Fair enough från mig också. Om du (Makten) har blivit Planket-skadad så tolereras en viss återanpassningstid från min sida.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vilken vändning saker tar sig under natten! Midsommar ÄR magiskt!
Blir nog bra detta till slut. Strark reträtt av Kapten.

Parkas: Nu är jag lite petig, men dittt användande av utrycket "mongo" är inte speciellt smart. Helst inte i sammanhanget ;). Antar att det är manniskor med Downs syndrom som avses.
Men det kanske är en åldersfråga, vissa utryck anses mera acceptabla hos yngre (och tvärtom för den delen).

Sen kan vi återgå till STUDIOLJUD sen? :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Anli: Mongo menas mongoler från mongoliet... :D
Fast sen kom jag på att det var inte så mycket bättre att syfta på att de är mindre smarta el dylikt...



Studioljud;
Jag ogillar i största allmänhet äldre inspelningar då JAH TYCKER att det låter platt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag gillar inte supergamla inspelnigar när det låter som Stig Jerring av hela skiten.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag har nämnt detta förut, men 70-talets Bob Marley and the Wailers plattorna är magiskt bra ljud på. Man hör allt och allt är vackert. Någon nämnde skrammel från baskaggepedalen. Samma här, på någon låt hör man även gnissel från hi-hatpedalen. Underbart! :D
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vet att diggare av 78-varvare anser att inspelningar från 30-talet är höjdpunkten av musikalisk inspelingsteknik. En del begränsningar ljudtekniskt men enormt närvarande musikaliskt.
Även jag har nöje av 78-varvare, men har för bra HiFi-anläggning. Borde koppla skivspelaren (har en dedicerad med rund nål) in i min gamla rörradio med bredbandskoner.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Deep Purples Stormbringer är det kanonljud på enl mig, om man ska välja av gamla skivor.
Nu kanske jag iofs lyckats fått tag i nå´n remastrad historia, men för att vara så gammal (74 vill jag minnas) så är det grymt ljud.

Det är just det gamla burkiga ljudet där det känna som att alla instrument lirar på samma frekvenser som jag är allergisk mot, farsan som ska spela sina gamla favoritet från 50 och 60-talet.
Dte blir så svårt att koncentrera sig på att höra om det är en bra låt el. inte när man bara tänker på hur dåligt det låter om allting...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

mojo skrev: När det gäller tidig, hårdare, musik typ Hendrix, Sabbath, DP m fl är ljudkvalitet och ljudbild ibland riktigt jobbig. Å andra sidan så uppvägs det av att det är förbannat bra musik. Som musikintresserad är det på så sätt inget problem, men för en audiofil låter det som en vinkelslip på högvarv.
SLUTA KNARKA!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

mojo skrev:Har en historia bakom mig som rör(slutstegs) och horn(högtalare) fanatiker och är ambivalent när det gäller gammalt eller nytt i inspelningssammanhang.
T ex Oscar Peterson´s "Teetime" eller "We aim to Please" är gamla inspelningar som får de flesta audiofiler att gå upp i brygga. Å andra sidan så är Peter Nordahls 1:a skiva med Lisa Ekdahl (!) en modern inspelning som låter minst lika bra som OP´s klassiker.
Gemensamt för dessa inspelningar är livefaktorn, d v s inspelat rätt upp och ner, som ger nerv åt slutprodukten.

När det gäller tidig, hårdare, musik typ Hendrix, Sabbath, DP m fl är ljudkvalitet och ljudbild ibland riktigt jobbig. Å andra sidan så uppvägs det av att det är förbannat bra musik. Som musikintresserad är det på så sätt inget problem, men för en audiofil låter det som en vinkelslip på högvarv.
Det beror m a o på vad man lyssnar på, d v s om musiken eller ljudet är det primära.

Men... nja... nu läl.
Hendrix kan jag köpa, men där hör det till.
Men DP? Iofs, alla skivor har väl långt ifrån bra ljudkvalle, men på mitten av 70 tycker jag det låter väldigt bra, det borde även en audiofil tycka nästan.


Ett bra exempel på bra ljudkvalle är Red Hot Chilli Peppers "Blood Sugar Sex Magic"
Nu är det iofs en smaksak ljudkvalitet tycker jag, men den skivan är grymt schysst ljudmässigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

mojo skrev:
Johannes skrev:
mojo skrev: När det gäller tidig, hårdare, musik typ Hendrix, Sabbath, DP m fl är ljudkvalitet och ljudbild ibland riktigt jobbig. Å andra sidan så uppvägs det av att det är förbannat bra musik. Som musikintresserad är det på så sätt inget problem, men för en audiofil låter det som en vinkelslip på högvarv.
SLUTA KNARKA!
Är färdigbehandlad för mitt ljudmissbruk, men det var en tuff avgiftning. Suget efter transient ljud kan dyka upp när som helst.
:lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Om vi går in i detalj och analyserar de olika instrumenten så är det ganska intressant att se att gitarrljud låter ungefär likadant idag som på 70-talet. Åtminstone om vi snackar rock av inte alltför hård typ. Basljud är däremot väldigt annorlunda idag. Det verkar som att man förr såg basen mer som ett "riktigt" instrument, inte bara som kompljud, vilket jag uppfattar att den ofta är idag. Undrar vad det beror på... Kan det vara den senare hårdrocken som "förstört" basljuden? Där blev ju gitarrljuden till slut så hårda att basen inte hade så mycket i ljudbilden att göra förutom att agera botten. Eller var det R&B:ns djupa botten som vände idealen? Jag vet bara att jag gillar när basen verkligen hörs. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Ähum..

Fastän jag är ny här på forumet dristar jag mej till att föreslå att ni kollar in min myspace eftersom jag är verkligen intresserad av äldre (mitten på 1900-talet) inspelningsteknik. Alla låtar där är inspelade på 2000talet, på enkanals rullbandare, alla samtidigt i samma rum.

Mvh Tommy
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
gäst

Inlägg av gäst »

TommyLove skrev:Ähum..

Fastän jag är ny här på forumet dristar jag mej till att föreslå att ni kollar in min myspace eftersom jag är verkligen intresserad av äldre (mitten på 1900-talet) inspelningsteknik. Alla låtar där är inspelade på 2000talet, på enkanals rullbandare, alla samtidigt i samma rum.

Mvh Tommy
Mycket bra!
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Makten skrev:Det verkar som att man förr såg basen mer som ett "riktigt" instrument, inte bara som kompljud, vilket jag uppfattar att den ofta är idag.


Jag förstår att du känner så, men det beror verkligen på genre. Jag lyssnar på fantastiskt mycket musik där det känns tvärtom, att gitarren kompar basen. Eller där det helt enkelt inte finns någon gitarr. Men poppig mainstreamamericana där basisten kanske kör med plektrum och unisont med gitarristen. Ryyyyys..... Känns som en klar missupfattning av vad basen har i ett band att göra. Som att slösa bort basens möjligheter.
Makten skrev:Jag vet bara att jag gillar när basen verkligen hörs. 8)
+1! (inte så konstigt när man är basist :D)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Kim S skrev:
Makten skrev:Det verkar som att man förr såg basen mer som ett "riktigt" instrument, inte bara som kompljud, vilket jag uppfattar att den ofta är idag.

Jag förstår att du känner så, men det beror verkligen på genre. Jag lyssnar på fantastiskt mycket musik där det känns tvärtom, att gitarren kompar basen. Eller där det helt enkelt inte finns någon gitarr. Men poppig mainstreamamericana där basisten kanske kör med plektrum och unisont med gitarristen. Ryyyyys..... Känns som en klar missupfattning av vad basen har i ett band att göra. Som att slösa bort basens möjligheter.
Ja, det beror väl mycket på genre förstås. Men det är inte sällan jag verkligen saknar basen i mixen, och det inom flera genrer från jazz till metal. :( Är det så att basisten bara dubbar gitarren så är det väl skitsamma, men det är synd när man anar fina slingor där under gitarrgröten tycker jag.
Makten skrev:Jag vet bara att jag gillar när basen verkligen hörs. 8)
+1! (inte så konstigt när man är basist :D)
Tja, jag tror nog att det finns många basister som inte bryr sig så mycket, eller inte vill höras i den mening som jag tänker på. I så fall hade nog de flesta valt ett annat ljud åt sig, vilket i förlängningen borde betyda att alla unkna transistorriggar kastats ut för länge sedan. :wink:

(jodå, det finns välljudande transistorriggar också)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TommyLove skrev:Fastän jag är ny här på forumet dristar jag mej till att föreslå ... et.c
Coolt! Jag antar du även varit i Bispberg vid några tillfällen?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Fan där bor ju nästan jag ju... På andra sidan berget.
Skriv svar