Studioljud, förr och nu

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Makten skrev:Vem kom på att man skulle dämpa baskaggen, och när? Det pajjar mycket av fläsket i trumljudet tycker jag. För att inte tala om gejtar och annan skit som tar bort allt rumsljud. Jäkla larv. :x Det SKA sjunga, skramla och jävlas. Det är ju så ett trumset låter!
Ja för fan, sjunga ska det. Ett grymt baskaggeljud är ju introt på Lust for life med Iggy Pop. :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Makten skrev:Vem kom på att man skulle dämpa baskaggen, och när? Det pajjar mycket av fläsket i trumljudet tycker jag. För att inte tala om gejtar och annan skit som tar bort allt rumsljud. Jäkla larv. :x Det SKA sjunga, skramla och jävlas. Det är ju så ett trumset låter!
På gott och ont, spelade en gång live då skinnet utåt på kaggen gått sönder under roddningen. Uppmickade trummorna och då sjöng den, men den sjöng falskt så allt lät skit. :oops:

Lyssna på Sonics plattan jag tipsade om i inlägget strax ovanför. Som aleklint är trumljudet fantastiskt på den.

Edit: sjukt stavfel
Senast redigerad av knedy den tis 11 sep 2007, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:Vem kom på att man skulle dämpa baskaggen, och när? Det pajjar mycket av fläsket i trumljudet tycker jag. För att inte tala om gejtar och annan skit som tar bort allt rumsljud. Jäkla larv. :x Det SKA sjunga, skramla och jävlas. Det är ju så ett trumset låter!
Michael B Tretow berättade att de var väldigt tidigt ute med klickig baskagge när de gjorde Ring Ring med Abba. Så tidigt ute att Polar records fick flera returer från skivaffärer och radio som trodde skivorna var felgraverade...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:Vem kom på att man skulle dämpa baskaggen, och när? Det pajjar mycket av fläsket i trumljudet tycker jag. För att inte tala om gejtar och annan skit som tar bort allt rumsljud. Jäkla larv. :x Det SKA sjunga, skramla och jävlas. Det är ju så ett trumset låter!
Är av precis samma åsikt. Tycker för egen del att trummor låter bäst helt utan närmickning - två rumsmickar i stereo speglar ju hur trummorna låter för ett par öron i rummet.

Sedan kan man VILJA ha ett artificiellt sound, och då finns det ju en miljard anledningar att gata, dämpa och närmicka. Men det är ju inget "äkta" trumljud...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Makten skrev:Vem kom på att man skulle dämpa baskaggen, och när? Det pajjar mycket av fläsket i trumljudet tycker jag. För att inte tala om gejtar och annan skit som tar bort allt rumsljud. Jäkla larv. :x Det SKA sjunga, skramla och jävlas. Det är ju så ett trumset låter!
...ska och ska...
Det är väl inte riktigt så enkelt va?
Inte ens här finns det väl EN ENDA, allomfattande sanning??

Kolla t.ex "I'm in the band" med Hellacopters, och kolla sedan "Cousin Dupree" med Steely Dan. Båda är - i mitt tycke - skitbra produktioner, men HELT olika. Jag kan inte tycka att "Cousin Dupree" skulle blivit bättre med ett trumsound som det i Hellacopterslåten.

Det gäller väl att bestämma sej för vad man vill uttrycka, och sen lära sej/förstå medlen för att nå dit. Precis som när det gäller val av bas, basrigg, sound etc. Mark King med Dusty Hills sound vore väl ingen hit direkt - eller tvärtom!!! :lol:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:...ska och ska...
Det är väl inte riktigt så enkelt va?
Inte ens här finns det väl EN ENDA, allomfattande sanning??
Jag menar bara att det verkar ha blivit oemotsagd standard. Om man säger att man inte vill dämpa kaggen till teknikern i en livesituation så verkar de tro att man är helt dum i huvudet. Och kaggen är ju dämpad på i princip alla moderna inspelningar, med ljud som ligger åt klick-hållet. Undantag finns alltid.

Nån som provat hur det låter med en t-tröja över virveln förresten? :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:Jag menar bara att det verkar ha blivit oemotsagd standard. Om man säger att man inte vill dämpa kaggen till teknikern i en livesituation så verkar de tro att man är helt dum i huvudet. Och kaggen är ju dämpad på i princip alla moderna inspelningar, med ljud som ligger åt klick-hållet. Undantag finns alltid.
Jag begriper inte vad det är för plattor du lyssnar på eller för tekniker du träffar för jag har nog aldrig hört så mycket "gamla" trumljud som nu, komplett med sjungande baskagge och allt.

På slutet av åttiotalet hade jag dock hållt med dig.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:[Mark King med Dusty Hills sound vore väl ingen hit direkt - eller tvärtom!!! :lol:
Dusty Hill med Mark Kings utrustning... Hu vilken ruskig tanke! :shock:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag är benägen att hålla med. Tycker att trumljud idag låter mindre konstgjorda än på länge. Hade ett rejält bråk om det igår med en trummis. Han hävdade att allt ska triggas och styras upp, jag är mer för att mixtra med mikrofonplacering och så. Vill också ha det där sjungande ljudet i trummorna och framför allt en komplett ljudbild i stället för åtta sterila kanaler utan något som helst läck som låter sönderproducerat. Men det är jag det. För mig är digitala trummor oftast själlösa. Själlöst är förresten min favoritterm för alla digitala instrument. =)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag är benägen att hålla med. Tycker att trumljud idag låter mindre konstgjorda än på länge. Hade ett rejält bråk om det igår med en trummis. Han hävdade att allt ska triggas och styras upp, jag är mer för att mixtra med mikrofonplacering och så. Vill också ha det där sjungande ljudet i trummorna och framför allt en komplett ljudbild i stället för åtta sterila kanaler utan något som helst läck som låter sönderproducerat. Men det är jag det. För mig är digitala trummor oftast själlösa. Själlöst är förresten min favoritterm för alla digitala instrument. =)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Jag begriper inte vad det är för plattor du lyssnar på eller för tekniker du träffar för jag har nog aldrig hört så mycket "gamla" trumljud som nu, komplett med sjungande baskagge och allt.

På slutet av åttiotalet hade jag dock hållt med dig.
Kanske det, jag är inte så uppdaterad. Jag menade i största allmänhet under de senaste 5-10 åren i så gott som alla genrer där riktiga trummor används. En liten vändning vore ju inte fel, men jag har bara hört den i "retrosammanhang", typ Dungen och liknande.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Makten skrev:...jag är inte så uppdaterad...
:lol:

/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag begriper inte vad det är för plattor du lyssnar på eller för tekniker du träffar för jag har nog aldrig hört så mycket "gamla" trumljud som nu, komplett med sjungande baskagge och allt.

På slutet av åttiotalet hade jag dock hållt med dig.
Precis![/quote]
dereborn

Inlägg av dereborn »

GrafZeppelin skrev:
Makten skrev:Jag menar bara att det verkar ha blivit oemotsagd standard. Om man säger att man inte vill dämpa kaggen till teknikern i en livesituation så verkar de tro att man är helt dum i huvudet. Och kaggen är ju dämpad på i princip alla moderna inspelningar, med ljud som ligger åt klick-hållet. Undantag finns alltid.
Jag begriper inte vad det är för plattor du lyssnar på eller för tekniker du träffar för jag har nog aldrig hört så mycket "gamla" trumljud som nu, komplett med sjungande baskagge och allt.

På slutet av åttiotalet hade jag dock hållt med dig.
Exakt! Tycker bredden på sound ökar hela tiden, och de tekniker jag stöter på - både live o i studio - är grymt öppna o kreativa!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry för dubbelpost, fick nän konstig felrapport, trodde inte det gått igenom, och jag kan inte ta bort heller....
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry för dubbelpost, fick nän konstig felrapport, trodde inte det gått igenom, och jag kan inte ta bort heller....
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Sorry för dubbelpost, fick nän konstig felrapport, trodde inte det gått igenom, och jag kan inte ta bort heller....
Vad du tjatar :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Förr fick bara "riktiga" artister spela in skivor... Idag kan vem som helst spela in en skiva. Analogt ljud är ju mätbart bättre än digitalt. En rörstack låter ju inte exakt lika två gånger i rad, men en digital preamp är på pricken lik hela tiden. Digitalt ljud är ju bara 1:or och 2:or. Analogt ljud är mycket bredare. Jag tror att det är en penga fråga, det blir ju dyrare att spela in analogt då detta är mer omständligt...
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Danko_Jim skrev:Digitalt ljud är ju bara 1:or och 2:or. Analogt ljud är mycket bredare. Jag tror att det är en penga fråga, det blir ju dyrare att spela in analogt då detta är mer omständligt...
Coolt.
Att nollor inte får vara med det förstår jag.
Vad händer med 3-9:orna

Å snälla, beskriv skillnaden med att spela in på analogt respektive digitalt medium...

Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Wall skrev:
Danko_Jim skrev:Digitalt ljud är ju bara 1:or och 2:or. Analogt ljud är mycket bredare. Jag tror att det är en penga fråga, det blir ju dyrare att spela in analogt då detta är mer omständligt...
Coolt.
Att nollor inte får vara med det förstår jag.
Vad händer med 3-9:orna

Å snälla, beskriv skillnaden med att spela in på analogt respektive digitalt medium...

Hälsar,
/Wall
Danko_Jim?
Ingen?
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Största skillnaden idag, när HDtekniken utvecklas snabbt och väldigt höga upplösningar är möjliga, är helt enkelt att det går snabbare att spela in digitalt. Detta bara p.g.a. det enkla faktum att man slipper spola bandet fram och tillbaks.

Många hävdar att det låter statiskt, stelt och kallt när man spelar in digitalt, men sånt finns det pluggar för att åtgärda. Men även här är det en smaksak. Vissa gillar att spela in analogt, andra digitalt.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Hellish skrev:Största skillnaden idag, är helt enkelt att det går snabbare att spela in digitalt. Detta bara p.g.a. det enkla faktum att man slipper spola bandet fram och tillbaks.
Fast det tar nästan 3 minuter att starta en Tascam X-48 bandare.
Sen ska den synkas upp mot digitalbordet, en bugg i programvaran gör att du måste ändra samplingsfrekvens två gånger för att det ska sitta osv...
5 minuter senare är man igång.
Å det är vad det tar att starta en analog bandare, hämta bandet, ladda det och spola till startpunkten.
Sen har ju digital redigering ett enormt övertag iomed att det är så lätt att flytta runt saker i den digitala världen med 1 och 2 (flåt, kunde inte hålla mig).
Men det är fortfarande en signal som går till ett mixerbord och sen till ett lagringsmedium.
Hellish skrev:Vissa gillar att spela in analogt, andra digitalt.
Precis !!!
Det finns inget rätt eller fel i det.
Blir bara så trött på alla "det var bättre förr" inlägg som inte har någon som helst verklighetsförankring.
Det är väldigt få som gnäller över kvalitén på moderna filmer (eller nyutgåvor).
Oftast så spelar man in på super16 eller 35 (1" eller 2" i ljudvärlden) och sen så tar man in det i den digitala världen för att korrigerafärger, tvätta bort brus, hårstrån osv...
Just nu är det en stor debbat på BBC om HD kontra 16mm.
Filmfotograferna skriker högt bara för att dom ska bli digitala.
Vi ljudgubbar fnittrar lite i bakrunden, för vi vet att det inte var bättre förr.
Nä nu ska jag till jobbet...får inveckla mig mer ifall nån önskar så.
Å Hellish, tack för svaret och förlåt för att jag redigerade i dina citat.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Det är rätt lugnt. =)

Kommer ihåg när man satt med rullbandare och spolade fram och tillbaks när det missades, så där har ju det digitala en otrolig fördel. Det är bara att spela vidare så spelar man väldigt enkelt över det partiet som blev fel. Fast det kanske räknas mer som redigering, men samtidigt är det väl just en av de stora skillnaderna i analogt kontra digitalt. I datorn KAN man ju redigera så där, går förvisso också att klippa och klistra band, men det tar något längre tid. =)
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

CD i all ära men hade jag varigt kung över hela världen så hade vi lyssnat på vinyl än idag.... :D :D :D Vad det beträffar tekniken bakom de olika medierna, är jag bara en lekman. Men om du är nyfiken finns det ju mycket info på internet!!! :lol:
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Danko_Jim skrev:Vad det beträffar tekniken bakom de olika medierna, är jag bara en lekman.
Då får man inte skriva
Danko_Jim skrev:Analogt ljud är ju mätbart bättre än digitalt.
Eller hur?
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Skriv svar