Va köster en producent?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Coolers!

Själv har jag knappt 22K i månaden FÖRE skatt för mitt heltidsjobb.
Jag får alltså mellan 15 och 16K i handen FÖRE räkningar o dyl.
Jag fattar mao inte vad alla gnäller på. :wink: (här är det en "wink-smiley!) Men det är ju MIN verklighet jag utgår ifrån i mina jämförelser, för en som har dubbelt så mycket lön som jag och tycker att det är normalt så förstår jag att mina jämförelser blir lite mysko. Men som sagt, visst har du rätt i det du skriver, det är bara lite andra referensramar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

TDHP skrev:Coolers!

Om du vore den egenföretagare jag använt som exempel skulle du alltså behöva fakturera ca 2500:- exkl moms för att bibehålla din levnadstandard och ha 15 - 16 tusen spänn i handen efter skatten är betald.

Du skulle alltså fakturera Dr Spock dryga 15000 inkl moms för en veckas produktion.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Du skrev att du har eget företag sedan 80-talet tidigare i tråden. Är ditt företag fortfarande aktivt? Du är ju ute och spelar lite då och då. Jag tar för givet att du tjänar mer än dom 22´:-/månad du får på ditt jobb där du är anställd vid sidan av.......

Du tjänar ungefär som en lärare/sjuksköterska i månaden på ditt fasta jobb. En egenföretagande målare/musiker/producent eller vad som helst måste fakturera så pass att man kan betala in sina sociala avgifter och även lägga undan pengar till semester och bekosta sina arbetsverktyg, vilket ofta är väldigt dyra prylar. Utöver en fast lön får man lagstadgat ytterligare 13% utbetalt i semesterersättning och det är väldigt vanligt att man har ytterligare förmåner i form av rabatterade/gratis gymkort och annat. Som egenföretagare, vilket tidigare redan redogjorts för, ligger det en otrolig massa tid som man inte KAN fakturera. När du är på ditt fasta jobb får du betalt för dom timmar du är där. Jag städar studion 5 timmar i veckan, jag lagar prylar, justerar gitarrer, fakturerar, planerar, ringer och en hel massa annat. Om jag inte gjort detta hade inte verksamheten funkat över huvudet taget och det är ej faktureringsbar tid som jag måste hitta någonstans. Visst, vissa månader drar jag in mer än vad en del andra gör, andra månader gör jag det definitivt inte.

Jag fick en inflammation i ischiasnerven för några veckor sedan. Inte en spänn i sjukersättning och jag fick hyra in en kompis som tekniker för att inte sätta bokningar på pottan. Så inte nog med att det gjorde så ont att jag knappt kunde andas, jag FÖRLORADE pengar också. Allt för att inte kunden ska drabbas för hårt eller för att det ska bli problem med att behöva boka om. Allt detta slipper man som löntagare. När du är på jobbet får du betalt och när du blir sjuk får du 80 % av lönen efter en karensdag. Om jag anställt dig och du blev sjuk, vet du vem som då betalar din sjukersättning (80% av lönen) dom första 2 veckorna? Det gör arbetsgivaren. DÄREFTER går Försäkringskassan in. Dessa kostnader måste man också fakturera för, annars går man i konkurs.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Mina herrar, jag tackar och bockar för denna sakliga information om egenföretagandets vedermödor! Mina företag är mycket riktigt bara sidoverksamheter och inget jag behöver leva på.
Det är alltså bara att gratulera dem som får in jobb i sin verksamhet och beklaga dem som inte får det! Var och en hittar säkerligen en lösning på sina eventuella likvida problem! Jag kommer med en dåres envishet dock att framhålla att om den produkt eller tjänst man tillhandahåller är för kostsam för den tilltänkte köparen så har man ett problem.
Men ÄR den inte det så är det ju bara att köra så det ryker! :D (very happy smiley)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag fattar mao inte vad alla gnäller på. :wink: (här är det en "wink-smiley!) Men det är ju MIN verklighet jag utgår ifrån i mina jämförelser, för en som har dubbelt så mycket lön som jag och tycker att det är normalt så förstår jag att mina jämförelser blir lite mysko. Men som sagt, visst har du rätt i det du skriver, det är bara lite andra referensramar.
Det är i det läget man skall försöka låta bli att fundera över vad ens arbetsgivare tar betalt av sina kunder för ens arbete...:wink:
Det är tydligen värt betydligt mer än den lön man nu har + soc avgifter + moms + underhålls/utbildnings/sjuk/etc icke fakturerbar tid...
Annars hade man fått lägre lön eller sparken. Ren matematik.

Jag tjänar rätt bra, men funderar ofta över hur fasen min arbetsgivare kan dra in så jäkla mycket pengar på mitt bidrag till kundfaktureringen...

Jag tror det är här jämförelserna mellan egen företagare och anställd behöver mötas - att jämföra de bägge företagens fakturering.
Men som anställd kommer man ju så sällan åt att se den delen.
Medlem i PB50+
Skriv svar