Hur mickar man trummor som Beatles gjorde?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:Gillar https://dl.dropbox.com/u/5368337/BD%2BOH.mp3 bäst.
Vad skiljer den från https://dl.dropbox.com/u/5368337/BD%2BOH%2Bsd%20.mp3 ?
Undre virvelmick?
Det är under och övermik på snare i den sista. Väldigt lite övermik, dock..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

f-bass skrev: LÄNKAT , spåntratt.... ;-)
:tummenupp:

Du sket ju i inbjudan alltså slapp du få 250 MB extra! ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev:
Kul att höra hur det låter med fina mickar. När jag spelat in trummor så har jag kört lågbudget, men det brukar bli ok när det är mixat...
Det tror jag säkert att det blir. Du verkar musikalisk! =)
Jag har knappast ngn stenkoll på mikning etc så när jag har råd, som i det här fallet så hyr jag in ett fiffo som får placera mikar, ställa in ett sound och sen draaaaa...;-)
Jag kan ratta fram en ok mix när allt är välinspelat. Om det låter fan från tape så börjar jag grina....;-) Det som vi hör här är raka reglar med diverse kompressorer här och där.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Låter grymt! Kul att ni tog er tid att lägga upp filer!

Kul att höra hur det låter med fina mickar. När jag spelat in trummor så har jag kört lågbudget, men det brukar bli ok när det är mixat...
Tack. Det funkar oftast med billigare mickar också men man får jobba betydligt mer. Kan man rummet och sina mikrofoner så rattar man till ett bra ljud ganska snabbt. Det är väldigt viktigt i en dyr studio att det går fort. Med sämre lyssning, mickar etc så tar det längre tid och faktiskt kräver större kompetens. Vilket nog innebär att du faktiskt är en bättre tekniker än vad jag är. Det finns en orsak till att jag aldrig tar på mig att spela in gig eller spelar in i folks replokaler med prylar jag inte känner till. Det är för svårt, tidsödande och jag blir sällan nöjd. Vi gjorde en platta där trummorna spelades in i en stuga ute i skogen utanför Söderhamn för några år sedan där Hjalmar senare kom in och la gitarrer i studion. Det var ett HELVETE att få ett vettigt trumljud på den plattan. Tog mycket tid och lokalen var inte alls lämpad för ljudstarka trummor. Slamrade på tok för mycket och dåliga mickar på trummorna. Fick till det halvhyffsat i slutändan men man har inte alls samma kontroll i en så´n situation. Ibland kan man ha tur och att lokalen faktiskt är väldigt bra akustiskt men så var det inte i detta fall. Och då blir det svårt. Rejält mycket lättare och mer snabbjobbat om det låter bra redan från början när man drar upp reglarna på bordet utan att göra någonting annat. Skillanden på en bra och en dålig lokal. Och bra mickar gör inte saken sämre.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Rix skrev:

O,förlåt! D var inte dej jag kallade spåntratt! Det var mej pga att jag tagit med mellanslag i länkarna och att den sista "gick sönder".
Jag hade redan dropbox men hade inte brytt mej om public-foldern.
Jag har en ftp-server med 500 gb men den är lösenordsskyddad så där har ni inget att göra...;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Rix skrev:

O,förlåt! D var inte dej jag kallade spåntratt! Det var mej pga att jag tagit med mellanslag i länkarna och att den sista "gick sönder".
Jag hade redan dropbox men hade inte brytt mej om public-foldern.
Jag har en ftp-server med 500 gb men den är lösenordsskyddad så där har ni inget att göra...;-)
500 GB. Jag har bara 20.... :cry: Du är mer framgångsrik än mig..... :D

Skämt å sido. Jag har funderat på att skaffa en egen server. I dagsläget kan jag inte lägga upp en hel produktion om prylar ska mixas någon annanstans som folk kan tanka ner och som är säkert och lösenordsskyddat. Väldigt snabbt bredband men en rejäl ftp-server vore ju helt kanon. Dags att ta tag i detta snart. Lär väl inte direkt blir mer ovanligt framöver att packa ett helt arr och låta någon tanka hem. Lyssningsmixar och annat är inget problem men hela arr vore bra att kunna zippa och lägga upp. Och jag tänker ALDRIG lägga upp den typen av prylar på en server jag inte har helt full koll på. Aldrig i livet. Har du en egen server hemma, Figge, eller hur har du gjort?

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

oj, det var visst 750 gb...
http://servage.net/
Kind_of_prisvärt_....
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:oj, det var visst 750 gb...
Kind_of_prisvärt_....
Tack. Jo det där är ju otroligt mycket billigare än att sätta upp en egen server. Men går det att lita på en tjänst som denna? Jag hade lite funderingar på att sätta upp en egen server. Alternativet uppgradera mitt mobileme-konto till 60 Gig. Fortfarande för lite serverspace egentligen. Men det där är ju annars ett bra och billigt alternativ om det funkar och är säkert.

Tack.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
Kind_of_prisvärt_....
Tack. Jo det där är ju otroligt mycket billigare än att sätta upp en egen server. Men går det att lita på en tjänst som denna? Jag hade lite funderingar på att sätta upp en egen server. Alternativet uppgradera mitt mobileme-konto till 60 Gig. Fortfarande för lite serverspace egentligen. Men det där är ju annars ett bra och billigt alternativ om det funkar och är säkert.

Tack.

MVH//Jan
Lita på som i vad? Jag har kört den i ca 5 år och en enda gång har det varit något strul.
Jag har ett system så att den skapar länkar som man kan skicka till folk och innan jag hade den lösenordsskyddad så lyckades jag hitta länkar till den på ngn torrentsida...! No more of that , though...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

f-bass skrev:Jag har ett system så att den skapar länkar som man kan skicka till folk och innan jag hade den lösenordsskyddad så lyckades jag hitta länkar till den på ngn torrentsida...! No more of that , though...
Jag använder FTP för att skicka filer mellan mig och artist/bolag/kund.
Skapar ett nytt användarkonto för varje kund. Tycker det funkar bra. De flesta webbläsare verkar kunna hantera FTP-protokollet på ett smidigt sätt. Själv använder jag cyberduck.
Såg att servage.net erbjöd samma lösning.
Unlimited FTP Accounts
Access to the account for multiple persons with an individual FTP login.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev:
Kind_of_prisvärt_....

Tack.

MVH//Jan
Lita på som i vad? Jag har kört den i ca 5 år och en enda gång har det varit något strul.
Jag har ett system så att den skapar länkar som man kan skicka till folk och innan jag hade den lösenordsskyddad så lyckades jag hitta länkar till den på ngn torrentsida...! No more of that , though...
Lita på att filerna inte kommer på avigvägar. Man har ju inte helt full koll på servern i och med att den finns utanför ens egna väggar. Jag kanske är onödigt nojjig. Vill inte att någon ska sno åt sig en hel platta. Å andra sidan kan man ju hacka en privat server med all trolighet enklare än denna. Jag vet inte. Är nog onödigt nojjig bara. Har dålig koll på servrar.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev: Jag kanske är onödigt nojjig. Vill inte att någon ska sno åt sig en hel platta.
Skoja inte.,.....Hur hög är sannolikheten?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev: Jag kanske är onödigt nojjig. Vill inte att någon ska sno åt sig en hel platta.
Skoja inte.,.....Hur hög är sannolikheten?
Troligtvis liten. Jag vet inte. Därav frågan. Jag har däremot varit med om vid ett tillfälle att jag fick specifika instruktioner om att inte lägga upp någonting på en egen server som jag inte hade full kontroll över utan använda mottagarens server istället. Så jag är inte ensam om att nojja. Men det har å andra sidan bara hänt en gång, vilket kanske betyder något.

Åter igen, jag är dålig på servrar och säkerhet. Därav frågan.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Detta skulle ju eventuellt möjligen perhaps kunna tyckas vara en smula OT i en tråd om Beatles trummor :rolleyes: :D, men (splitta tråden kanske?):

FTP i sig är ett synnerligen osäkert och avlyssningsbart protokoll, så är man intresserad av säkerhet kan man ju börja med att inte köra FTP. Och så man måste man kunna lita på innehavaren av servern. Och att innehavaren av servern inte är en klåpare/har otur och råkar ut för nåt säkerhetshål.

Är det filer man verkligen är nojig över, rekommenderar jag att man krypterar dom själv innan uppladdning. Görs detta ordentligt med tillräckligt långa nyckellängder och komplicerade passfraser, kan man sedan hantera filerna hur vårdslöst som helst - utan rätt nyckel är det kört. Men detta innebär ju lite administration, vars nödvändighet möjligen kan vara lite svår att övertyga kunder/partner om.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

flagg skrev:Är det filer man verkligen är nojig över, rekommenderar jag att man krypterar dom själv innan uppladdning. Görs detta ordentligt med tillräckligt långa nyckellängder och komplicerade passfraser, kan man sedan hantera filerna hur vårdslöst som helst - utan rätt nyckel är det kört. Men detta innebär ju lite administration, vars nödvändighet möjligen kan vara lite svår att övertyga kunder/partner om.
Hålla koll på lösenordet är rätt bra med. Utan det blir det ingen skiva. :wink:

Och nej, det är inte ok att skicka lösenordet i mail. :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

flagg skrev:Detta skulle ju eventuellt möjligen perhaps kunna tyckas vara en smula OT i en tråd om Beatles trummor :rolleyes: :D, men (splitta tråden kanske?):

FTP i sig är ett synnerligen osäkert och avlyssningsbart protokoll, så är man intresserad av säkerhet kan man ju börja med att inte köra FTP. Och så man måste man kunna lita på innehavaren av servern. Och att innehavaren av servern inte är en klåpare/har otur och råkar ut för nåt säkerhetshål.

Är det filer man verkligen är nojig över, rekommenderar jag att man krypterar dom själv innan uppladdning. Görs detta ordentligt med tillräckligt långa nyckellängder och komplicerade passfraser, kan man sedan hantera filerna hur vårdslöst som helst - utan rätt nyckel är det kört. Men detta innebär ju lite administration, vars nödvändighet möjligen kan vara lite svår att övertyga kunder/partner om.
Förlåt. :oops: :oops: :oops: :D

Och tack för bra tankar angående kryptering, ftp och säkerhet. Jag behöver få mer koll på detta.

Igen, ursäkta OT. Splitta tråden om ni vill. Inget problem för mig (som ni vet) och även jag glömmer mig. Ursäkta.

//J :wink:
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

flagg skrev:FTP i sig är ett synnerligen osäkert och avlyssningsbart protokoll, så är man intresserad av säkerhet kan man ju börja med att inte köra FTP. Och så man måste man kunna lita på innehavaren av servern. Och att innehavaren av servern inte är en klåpare/har otur och råkar ut för nåt säkerhetshål.
Du har antagligen helt rätt i det. Jag är inte så insatt. Men de flesta webbhotell jag känner till går att nå via FTP. Det innebär alltså att stora delar av nätet är utsatt för en onödigt stor säkerhetsrisk. Eller har jag fattat dig fel?
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Nej, du har inte fattat mig fel i det att FTP ej borde användas överhuvudtaget. Nu är ju folk lata och vill fortsätta göra som de alltid gjort, så tyvärr känner sig många webbhotell tvingade att fortsätta erbjuda FTP.

För att en 'hacker' ska kunna lyssna på din ftp-trafik och stjäla dina inloggningsuppgifter eller överförda filer måste han på ett eller annat sätt ha tillgång till din nätverkstrafik, vilket oftast kan vara lite bökigt att skaffa sig hur som helst. Detta gör ju att risken i praktiken inte är så enorm ändå. Men logga för allt i världen inte in på din FTP-server via nåt random öppet WLAN på stan.

Dock är det som användare tämligen trivialt att byta till säker SFTP eller SCP om ditt hotell stöder det, de flesta grafiska FTP-klienter stödjer dessa säkra protokoll precis lika bra som FTP, det handlar mest om att kryssa i en ruta när man skapar sitt bokmärke.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Är SFTP motsvarigheten till https?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Ja, iaf från ett användarperspektiv. För att röra till det finns även ftps som rent tekniskt har mer gemensamt med https, men dess spridning är inte lika stor som sftp.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Kan ni inte fortsätta prata IT-säkerhet i en annan tråd? Jag hoppas nämligen varje gång att någon har skrivit om hur man mickar trummor i den här tråden...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Re: Hur mickar man trummor som Beatles gjorde?

Inlägg av joachime »

Dan the Man skrev:Nån som kan beskriva hur man mikar trummor på det gamla goda sättet, dvs som Beatles gjorde. En på bastrumman, en bakom/ovanför trummisens axel och ett stereopar x/y ute i rummet har jag hört. Stämmer det?
Du kan till och med banta ned det till en framför bastrumman och en ovanför trummorna/trummisen. Rumsmick för all del, men inte i stereo om du ska vara ortodox.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:Kan ni inte fortsätta prata IT-säkerhet i en annan tråd? Jag hoppas nämligen varje gång att någon har skrivit om hur man mickar trummor i den här tråden...
Du har givetvis helt rätt. Ursäkta oss så mycket. Grabbar. Vi startar en tråd om FTP och it-säkerhet. Vem känner sig manad? Intressant ämne. Ursäkta OT. Åter till ämnet. Lägger upp några bilder på hur jag mickar trummor i studion strax.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Hur mickar man trummor som Beatles gjorde?

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Dan the Man skrev:Nån som kan beskriva hur man mikar trummor på det gamla goda sättet, dvs som Beatles gjorde. En på bastrumman, en bakom/ovanför trummisens axel och ett stereopar x/y ute i rummet har jag hört. Stämmer det?
Du kan till och med banta ned det till en framför bastrumman och en ovanför trummorna/trummisen. Rumsmick för all del, men inte i stereo om du ska vara ortodox.
Beroende lite på tidsperiod givetvis. För länge sedan så spelade man in hela bandet/orkestern med en enda mikrofon. Ställde balansen mellan instrumenten/sångaren genom att placera ut alla lagom långt från mikrofonen. Skulle man spela solo fick man gå lite närmare micken. Sångaren brukade stå närmast. Sen kom mixerborden och dom var otroligt enkla i början. Ingen eq utan bara en regel på varje kanal. Första mixerborden var på några få kanaler bara. Här finns en intressant websida om musikinspelningens historia:

http://www.recording-history.org/

http://www.recording-history.org/HTML/musictech1.php

Intressant att studera musikinspelningens historia. Det har hänt mycket sedan allt började. Att micka upp varje instrument var egentligen mer eller mindre Beatles som började med och dom var först med att använda ny teknologi på den tiden. Och ibland även skapade teknologin. George Martin var väldigt före sin tid. Otroligt vad dom lyckades med om man ser till vad dom hade. På många vis bättre mickar och annat men begränsat med kanaler. Att lägga 40 kanaler kör som man gör idag var ju otänkbart. 12 mickar på trummorna gick ju inte heller. Teknologin satte begränsningarna men dom fick det att låta bra i alla fall.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Efter egna experiment så ligger, enligt mig, mycket av soundet gällande beatles i den trumtekniska delen snarare än den ljudtekniska. Generellt var det väl så på 60-talet att trummor lät mer som TRUMMOR. Har uppfattningen att många spelade lösare, man hade mer ton i kitet och man skruvade framför allt inte bort allt det där som vi gör idag. Inga julskinkor i blöt asfalt på bastrumman som idag.
Sen var ju borden på AbbeRoad mfl JÄVLIGT feta (inte kanalmässigt, soundmässigt) och bidrar för mig mycket till soundet. Men det är klart, Neve, API, V676, chandler etc och så är vi i samma ringhörna. Lyssna på "LOVE" (cirque de soleils beatlesshow där Giles och George Martin har remixat gammalt beatlesmaterial), där har man plockat fram originalband och jobbat med. Mickar och preamps var det ju inget fel på 1966 kan man lungt säga.

Vad gäller mickning och inspelningsteknik i övrigt så tror jag herrarna Hellman och Boström m.fl har sagt det mesta som behöver sägas.

Så tänker jag om det.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Skriv svar