Neumann TLM 103, är det värt det?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag ska precis köpa en Shure SM7 som jag primärt ska ha till sång.
Jag tycker ofta att en dynamisk mick är skönare, även till leadsång.
Genom en bra preamp + en bra kompressor (kanske en squeezebox) så är man hemma!

Kostar typ 4k host tysken
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Jag ska precis köpa en Shure SM7 som jag primärt ska ha till sång.
Jag tycker ofta att en dynamisk mick är skönare, även till leadsång.
Genom en bra preamp + en bra kompressor (kanske en squeezebox) så är man hemma!

Kostar typ 4k host tysken
Jo på rocksång kan en dynamisk mick vara oslagbar. En vanlig SM57/58 kan vara helt underbar. Det ska man inte glömma bort. Men om man spelar in mer dynamisk musik kan det bli mindre bra. Eller med ljudsvaga sångerskor. Det krävs lite mer för att få igång ett mindre membran. Då kan till exempel en Beyer M160 bandmikrofon göra underverk. Bandmickar är ofta mer lättdrivna och just M160:an tål mycket ljudtryck också. Och låter väldigt varmt och fint. Bra mick.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

dereborn skrev:Jag ska precis köpa en Shure SM7 som jag primärt ska ha till sång.
Vet flera som har den just till sång. Jag uppskattar den som allroundmick. Använder den både till gitarr- och baslådor och närmickning av trummor. SM7 på golvpuka är fett!

Vore den inte så brusig hade jag gärna använt den på akustiska instrument också.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Vet flera som har den just till sång. Jag uppskattar den som allroundmick. Använder den både till gitarr- och baslådor och närmickning av trummor. SM7 på golvpuka är fett!

Vore den inte så brusig hade jag gärna använt den på akustiska instrument också.
Klassisk radiomick. Jag använder den mycket på basen på leslie, basförstärkare och annat. Inte så himla mycket till sång men det beror inte på att den inte är lämplig utan att jag har några andra favoritmickar som jag använder istället. Måste testa att köra den mer på sång. Är säkert kanon.

//J
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Min nästa mickuppgradering kan mycket väl bli en SM7. För just att spela in gitarr, bas, percussion/bastrumma och sång.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ja, en sm7a har vi ju redan så den bör vi prova innan vi avskriver den som alternativ.
Skriv svar