joachime skrev:Det smidigaste sättet att göra det är att koppla till en extern hd och låta Time Machine (ingår i OS X) sköta backuperna. Den USB-disk F-bass länkade till duger gott som backupdisk.
Se till att stänga av Time Machine när du spelar in bara.
OK, thanks allahopa för (kanske självklara) tips!
Grejen med mig är - att jag är totalt ointresserad av datorer....jag köper en dator och ev tillbehör sen har jag den i typ 5år utan att titta åt nåt annat. Därför är jag noga med att skaffa rätta prylar från början , i synnerhet nu när jag ska börja spela in på datorn också. Att jag själv ska spela in på min dator är mest för att dokumentera mina låtar och låtidéer på ett roligare och smidigare sätt. Men också för att kunna bolla/skicka låtar till varann och göra pålägg. Men varken jag eller min spelkompis gör det med en professionell inriktning, utan för att det är så kul. Och att ha rätt och bra utrustning är ju ingen nackdel direkt.
joachime, Time Machine backup verkar klockrent.. men dyyyrt.
joachime skrev:Det smidigaste sättet att göra det är att koppla till en extern hd och låta Time Machine (ingår i OS X) sköta backuperna. Den USB-disk F-bass länkade till duger gott som backupdisk.
Se till att stänga av Time Machine när du spelar in bara.
OK, thanks allahopa för (kanske självklara) tips!
Grejen med mig är - att jag är totalt ointresserad av datorer....jag köper en dator och ev tillbehör sen har jag den i typ 5år utan att titta åt nåt annat. Därför är jag noga med att skaffa rätta prylar från början , i synnerhet nu när jag ska börja spela in på datorn också. Att jag själv ska spela in på min dator är mest för att dokumentera mina låtar och låtidéer på ett roligare och smidigare sätt. Men också för att kunna bolla/skicka låtar till varann och göra pålägg. Men varken jag eller min spelkompis gör det med en professionell inriktning, utan för att det är så kul. Och att ha rätt och bra utrustning är ju ingen nackdel direkt.
joachime, Time Machine backup verkar klockrent.. men dyyyrt.
Time machine är gratis, bara koppla in vilken disk som helst och köra. Time Capsule är ju en annan grej. Kanske du är med på redan, ville bara förtydliga för säkerhetsskull.
Time machine är gratis, bara koppla in vilken disk som helst och köra. Time Capsule är ju en annan grej. Kanske du är med på redan, ville bara förtydliga för säkerhetsskull.
A-Haa , är det så! nä det visste jag inte.. trodde man var tvungen att använda time capsule grunkan.
Ska läsa på lite bättre,
lowfreq skrev:Men varken jag eller min spelkompis gör det med en professionell inriktning, utan för att det är så kul. Och att ha rätt och bra utrustning är ju ingen nackdel direkt.
Absolut. Det låter som att den interna disken kommer räcka gott åt dina projekt. Ju färre prylar desto snabbare och enklare kommer du igång.
Som Martin skriver funkar vilken ansluten macformaterad hd till Time Machine. Mitt tips är att du skaffar en USB-disk (billigare och vanligare än firewire) på minst dubbla storleken av den interna.
Låt sedan Time Machine ta backup på hela den interna disken.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
En imac har en Firewireutgång antar att det är en 800, då skaffar du en extern disk med en 800 firewireutgång. Skaffa ett bättre märke då de har riktig fläktkylning på lådan. Tror inte det finns billiga med FW800.
Skulle rekommendera denna från macoteket.
http://www.macoteket.se/Categories/Lagr ... 19030.aspx
Det som är trevligt med denna låda är att den har de flesta förekommande kopplingarna om du helt plötsligt byter eller skaffar en till mac
Det är en bra disk inuti givetvis: SATA II klarar upp till 3Gbits/s (300MB/s)
ps börja med att formattera den till mac os extended (journalförd)
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Eagle Hazze, den där verkar bra.. men den finns inte i lager ännu. Och jag behöver en på stuberten.
Jag skall alltså först föra över filerna från min PC till externa hårddisken. Sen skall jag föra över dessa filer från den externa hårddisken till iMacen's interna HD.
Hur blir det då med formaterings-frågan?
Funkar det att köpa en HD som är förformaterad för MacOS?
Och sedan omformatera den till FAT32?
Ja du kan koppla upp en mac os formatterad till en mac och formattera den tillfälligt till FAT32 du använder program-verktygsprogram-skivverktyg. Men det troliga är att den externa du köper är formatterad i FAT 32. Då för du över dina filer från din PC till din externa, lägger över det tillfälligt på din Imac, formatterar sedan din externa till mac os journalförd och sedan lägger över ditt material.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
och jag installerade MacDrive på PC'n ... sen var det bara att föra över filerna från PC'n till den Mac-formaterade hårddisken. Sen från hårddisken till iMacen. Hur smidigt som helst. Och nu kör jag Time Machine backup på denna HD.
och jag installerade MacDrive på PC'n ... sen var det bara att föra över filerna från PC'n till den Mac-formaterade hårddisken. Sen från hårddisken till iMacen. Hur smidigt som helst. Och nu kör jag Time Machine backup på denna HD.
Kul med Mac, iMacen är grym-grym!
Grattis!
Må din nya dator bringa lycka och framgång tills det är dags för nästa mac!