En viktig grej om du ska använda micken hemma är att du funderar över hur det låter där du är och spelar in. X1:an (som de flesta kondensatormickar jämfört med de flesta dynamiska) tar in mer av ljudet från omgivningen inklusive reverb från rummet. Uttryckt annorlunda: Det är enklare att få till ett sång/talljud utan "störningar" från rummet med en dynamisk mick. Medan X1:an tar in mer och är "öppnare", vilket är till stor fördel om man vill få med mycket av ett ljud (till exempel vid inspelning av en akustisk gitarr eller sång i rätt miljö).derin38 skrev:Har hört att mikrofonen skadas av de låga basfrekvenserna, förstärkarens höga ljud och sånt. Skyll inte på mig, läste det någonstans. Så det är fritt fram med en kondensator? Hur blir skillnaden ljudmässigt mellan en kondensator som X1 och en dynamisk som SM57.
Kanske börja med 57-an (lätta att hitta begagnade) och sedan, om du vill testa X1:an, sälja den begagnat igen (= minimal förlust). Just my two cents.
(SM57 togs för övrigt fram av Shure för att användas till tal och radio, och skaparen av micken ville se den använd av orkestrar och han "avskydde" rockmusik – bara ett exempel på hur det inte går att säga att vissa typer av mikrofoner bara funkar till det ena eller andra).