Göra det själv!?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Göra det själv!?

Inlägg av BB3000S »

Steven Slate är en lallare, det har jag tyckt länge.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:Steven Slate är en lallare, det har jag tyckt länge.
Jag har aldrig sagt att Slate är en lallare. Men många som hänger på forum har inte alltid koll.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Göra det själv!?

Inlägg av BB3000S »

Irbit skrev:
BB3000S skrev:Steven Slate är en lallare, det har jag tyckt länge.
Jag har aldrig sagt att Slate är en lallare. Men många som hänger på forum har inte alltid koll.


----------
Tapatalk via mobilen
Nej, jag förstår det, och jag håller med. Men det var lite roligt såhär på kvällskvisten att du avfärdade f-bass inlägg på dom grunderna när Steven Slate's inhopp i tråden (jag har läst den) var en rätt avgörande del i f-bass argumentation. Tyckte jag iaf.

Allt gott. Dags att sussa.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
BB3000S skrev:Steven Slate är en lallare, det har jag tyckt länge.
Jag har aldrig sagt att Slate är en lallare. Men många som hänger på forum har inte alltid koll.


----------
Tapatalk via mobilen
fast du har koll på allt trots att du hänger på forum. Så jävla skönt med så bred kompetens och inte nog med det : du har RÄTT i allt också. Så jävla skönt att veta vart man ska vända sej i alla nerderier. Alltifrån Dykarklubbar till vattenskador och Paletsinafrågan. Grymt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
f-bass skrev:Just den här gången var det ganska så många meriterade som hängde ut kuken men tjöta på,"mannen".
Varför kör du själv med en summeringsmixer? Jag tycker mig även minnas att det blev än roligare när du även gick från 8 till 16 ut, "mannen".


----------
Tapatalk via mobilen
Jag tycker att det känns skönare , ja , men å andra sidan har jag inte testat att göra samma sak itb så fan vet om jag skulle känna ngn skillnad.
men du kanske kan svara på den frågan så slipper jag testa. Eller ...det har du ju redan gjort...det är ju mycket bättre separation i den analoga världen. Så var det. tack.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:
f-bass skrev:Just den här gången var det ganska så många meriterade som hängde ut kuken men tjöta på,"mannen".
Varför kör du själv med en summeringsmixer? Jag tycker mig även minnas att det blev än roligare när du även gick från 8 till 16 ut, "mannen".


----------
Tapatalk via mobilen
Jag tycker att det känns skönare , ja , men å andra sidan har jag inte testat att göra samma sak itb så fan vet om jag skulle känna ngn skillnad.
men du kanske kan svara på den frågan så slipper jag testa. Eller ...det har du ju redan gjort...det är ju mycket bättre separation i den analoga världen. Så var det. tack.
F-bass special att aldrig läsa det folk skriver och lägga ord i munnen på folk som dom aldrig sagt. Snygg taktik. Vad är det för fel på dig? Nej det är inte MYCKET bättre separation. Läs vad jag skriver. För en gångs skull. Och jag säger inte till andra hur dom ska göra. Man gör som man själv vill. Alltid. Hela tiden. Jag uttalar mig om vad JAG tycker. Enligt MITT tycke och smak. Och du tycker bevisligen också "att det känns skönare" att summera utanför burken. Och Engelmann hör skillnad av vad jag förstår på dina tidigare inlägg. På andra sidan finns det dom som rådiggar mp3-mixar summerade i burken. Man gör som man vill.


----------
Tapatalk via mobilen
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 11 apr 2013, 21:38, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Oj...."vad är det för fel på dej?"... Snacka om the pot calling the kettle black....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Oj...."vad är det för fel på dej?"... Snacka om the pot calling the kettle black....
Lek i din sandlåda själv. Du får hitta någon annan att kasta sand på. Lär dig läsa också. God afton.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Hörru din otrevliga idiot. Så länge du tar dej friheten att vara oskön trots din alltmer illasittande jesus-särk så har jag inget emot att prata lite hur som trots att det irriterar dej.
Gå hem och ta en gnäll-bira hos "mannen" istället...Usch...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Hörru din otrevliga idiot. Så länge du tar dej friheten att vara oskön trots din alltmer illasittande jesus-särk så har jag inget emot att prata lite hur som trots att det irriterar dej.
Gå hem och ta en gnäll-bira hos "mannen" istället...Usch...
Det där satte en definitiv punkt för all kontakt med dig. Bye bye.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Usch.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Phear »

Ge er! Båda två!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag får för mej att det borde finnas starka indikationer på att detta redan hänt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Mr Spock »

Läge att gå On Topic igen, tycker jag.

Däremot är frågan om analog eller digital summering såpass intressant att den skulle motivera en egen tråd.
Utan personliga påhopp.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Grejen är att det finns minst lika många hangups i DEN världen som i Fender/mögelbasvärlden så det går inte att komma till ngn konsensus sng vad som låter bättre eller om det ens går att höra skillnad eller ,om man nu hör skillnad,vad som är vad.
Det finns studiomänniskor härinne som inte hör skillnad på en på och avslagen emulering och då blir det svårt att snacka iom att vi snackar om ytterst subtila skillnader som kan betyda hur mycket somhelst för mej men inte ens vara märkbart för ngn annan.

Jag skulle,som ägare av en jävligt bra summerare, vilja påstå att
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

- skillnaden finns men är helt försumbar och det handlar till syvende och sist om vad man gillar att äga. På ren trots så skulle jag vilja göra allt ITB bara för att jävlas med alla puckon som påstår att analoga världen är så milsvida bättre än den digitala. Well...

En av mina polare med flest hits bakom sej har alltid mixat in the box och han har vid upprepade tillfällen lämnat bort mixar till dom STORA namnen i landet(som mixat sjuka mängder låtar över 40 års tid) som lagt upp allt på neve-,calrec och ssl-bord och han har blivit missnöjd,gjort om mixen själ i sitt skrumpna protools-mix-system från slutet av nittiotalet och fått till en mix med mer fett,separation,tryck,djup,dynamik, you name it än dom mixarna som gjorts på den värsta high-end-analoga-krejan du kan tänka dej...
Vilket då betyder att det inte spelar ngn roll för digitalt är nu så bra att det handlar om dina öron och dina kunskaper och problemlösningsförmåga snarare än huuvida du har hardware eller inte.
Sen ska man givetvis ha så bra pre-amps och mikar och interface man bara har råd med för ju bättre verktyg du använder på invägen deso större chans har du att manipulera det til det du vill på utvägen.

Jag älskar min summerare. Jag älskar det som händer när jag jobbat på 2 spår och börjar dela upp mixen på olika utgångar men då har jag bland dom bästa utgångarna man kan ha också. Med skitutgpngar så ska du absolut inte ha summerare.
That said så är jag inte säker på att jaginte skulle få samma sak att hända om jag gjorde samma sak itb och lade emuleringsr på ett gäng bussar som hag sen skickar till en mixbussemulering....

Det ENDA som funkar är att testa själv.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av joachime »

f-bass skrev:Vilket då betyder att det inte spelar ngn roll för digitalt är nu så bra att det handlar om dina öron och dina kunskaper och problemlösningsförmåga snarare än huuvida du har hardware eller inte.
Sen ska man givetvis ha så bra pre-amps och mikar och interface man bara har råd med för ju bättre verktyg du använder på invägen deso större chans har du att manipulera det til det du vill på utvägen.
Agreed! Begränsningen för kvalitén i ett digitalt system ligger för det mesta i A/D- och D/A-omvandlingen. Och idag erbjuder semipro-utrustning i regel tillräckligt god kvalitet för seriös musikproduktion.

Har man pengar att spendera på att förbättra sin inspelnings- och mixmiljö är mitt tips att börja med arbetsflödet. Var ligger eventuella bromsklossar för kreativiteten? Därefter skulle jag se över akustiken.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

HELT fantastiskt!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Göra det själv!?

Inlägg av GandhiMK2 »

Nej då.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Göra det själv!?

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag respekterar era åsikter och insikter men vill helst slippa tjafsandet och personangreppen.

Men det är ju bara min Åhssikt
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Mr Spock »

B-Å Åhs skrev:Jag respekterar era åsikter och insikter men vill helst slippa tjafsandet och personangreppen.

Men det är ju bara min Åhssikt
+1 på den.

Figge: precis som du kommenterade imorse, uppfattar jag den allmänna diskussionen bland producenter/tekniker som att konsensus aldrig kommer att nås: vad som är objektivt respektive subjektivt i diskussionen är egentligen ointressant. Meningarna går isär, helt enkelt.

Vad som vid sidan av "studio(folks)perspektivet" kunde vara intressant att ta tempen på, är vad musiker/musikanter anser (fortfarande är jag osäker om denna diskussion hör hemma i den här tråden).

Jag har själv inga A/B-referenser - bara en stark och bestående upplevelse från inspelningen av vår CD häromåret: 25 år efter senaste seriösa studiosession erbjöd tekniken oanade möjligheter till auto tuning av sura körinsatser, korrigering av otajta intrumentpålägg etc etc. Lägg till detta möjligheten att komma dragande med pålägg inspelade i dyr skrytstudio (jodå) likaväl som heminspelningar i garderoben (jodå) för digital sammanfogning till en fungerande helhet. Jag tror vår process var ytterst modern, faktiskt.

Desto märkligare kändes just mixningsmomentet väldigt...1986...m a a de starka förorden för den analoga summeringen.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

1986 spelade man in på rullband och mixade i bordet. Det är det inte många som gör idag.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av shadowskimmer »

Irbit skrev:1986 spelade man in på rullband och mixade i bordet. Det är det inte många som gör idag.
Det finns väl pluggar som simulerar det? ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Jan Hellman »

shadowskimmer skrev:
Irbit skrev:1986 spelade man in på rullband och mixade i bordet. Det är det inte många som gör idag.
Det finns väl pluggar som simulerar det? ;)
:wink: Jo och dom låter EXAKT likadant som en gammal rullbandare..... :lol: :tummenupp:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Göra det själv!?

Inlägg av Mr Spock »

Irbit skrev:1986 spelade man in på rullband och mixade i bordet. Det är det inte många som gör idag.
Det förstnämnda påstod jag aldrig.
Det sistnämnda: well...min uppfattning är att 3 studios av 3 förordade ett dylikt arbetssätt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Låst