1. Lyssna i riktigt attans bra högtalare! Kolla sedan i stora och små högtalare varvat med hörlurar. Lyssna med varierande volym! Du vill säkert att det skall låta bra oavsett var det spelas upp, så kolla detta och justera!
2. Se till att det som går ner på band eller hårddisk funkar med en gång! Om man litar till att det går att krana till i efterhand får man vara beredd på att det kan ta mycket tid i anspråk. Detta tycker jag gäller för både sound och spel. Om bandet inte är samspelt kanske man inte har så mycket att välja på annat än att sänka ett eller flera instrument i mixen för att helheten skall låta bra.
3. Undvik att boosta på EQ i mixern till varje pris! Skär istället bort det du inte gillar. Låter det basfattigt -skär bort lite av allt utom bas. Ibland kan det funka att titta på "konkurrerande" instrument att skära i... Ett hett tips är att rensa kring 600 och 1200Hz i en gitarrvägg. Då får basen lite mer plats. Otippade frekvenser, men det har funkat flera gånger för mig, tror det var Bill Laswell som sade det en gång.
Om du boostar istället bygger du en bulle i mixen som inte riktigt går att skära bort sedan utan att det låter "urgröpt", detta ger mer dramatiskt resultat ju lägre register du boostar. Om du skall kompensera bort störande lågbas från elbas när du mastrar får du ju ta bort fläsket i baskaggen på samma gång.
4. Testa mixa i paket. Lägg ihop baskagge (eller hela trumsetet) och elbas på en mixbuss med kompression (då kan man lyckas få både hög bas OCH höga trummor med grymt tryck), eller mixa basen tillsammans med gitarrerna. Detta kan fungera olika bra beroende på vad man söker.
Ett annat tips: tryck på mute och lyssna vad som försvinner i ljudbilden (sedan kan du ju t ex lyfta fram detta register om du vill lyfta fram instrumentet..)
5. Och för säkerhets skull... se till att ha ett rent DI-spår så du kan lattja i något stärkhärmarprogram som Amplitiube eller Guitarrig

Så tänker jag. Spännande att se en hel del kloka tankar i denna tråd!
/Per