Ju förr ju bättre...
- Liten
- Hedersmedlem
- Inlägg: 16064
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
- Ort: Örebro
Re: Ju förr ju bättre...
En gammal kollega satt en helg och tweekade ett spår som JLo la inne på Polar i början av 2000talet.. Han va redigt slut och upprörd på måndagen. "Att hon inte kan hålla en ton mer än någon sekund är fanimig HELT otroligt" vill jag minnas att hans ord var...
- kmo
- Medlem++
- Inlägg: 6050
- Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
- Ort: Motala
Re: Ju förr ju bättre...
Sen finns det ju bra falsksång.. En autotuner på Neil Young (ibland..), Dylan eller för den delen Robert Plant vore ju inte så kul.
Just Plant är ju lite känsligt, man vill ju inte anklaga mästaren för att vara sur. Relativt ofta ligger han ju iaf väldigt nära att vara out, full av känsla dock. (Ska tillägga att han är min favvosångare alla kategorier).
Just Plant är ju lite känsligt, man vill ju inte anklaga mästaren för att vara sur. Relativt ofta ligger han ju iaf väldigt nära att vara out, full av känsla dock. (Ska tillägga att han är min favvosångare alla kategorier).
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Mungi
- VIP medlem
- Inlägg: 2941
- Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
- Ort: Stockholm
Re: Ju förr ju bättre...
Dylan är ju ett lysande exempel. Har haft en intensiv Dylan-period nyligen. Det är helt omöjligt att sjunga som honom. Surt? Javisst! Men det är en konstart i sig att sjunga på det sättet han gör. Och det blir inte sämre av att han faktiskt själv "förställer sig" när han sjunger - det är inte hans "naturliga" röst som vi vant oss vid. M.a.o. han är en grymt skicklig sångare. Oefterhärmlig!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Re: Ju förr ju bättre...
kmo skrev:Sen finns det ju bra falsksång.. En autotuner på Neil Young (ibland..), Dylan eller för den delen Robert Plant vore ju inte så kul.
Just Plant är ju lite känsligt, man vill ju inte anklaga mästaren för att vara sur. Relativt ofta ligger han ju iaf väldigt nära att vara out, full av känsla dock. (Ska tillägga att han är min favvosångare alla kategorier).
Mycket autotunad Robert Plant på denna (trots allt rätt bra) skiva:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cjq33PmQgVk[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Re: Ju förr ju bättre...
Dylan är en ganska lysande sångare i sina bästa stunder. Detta är ett exempel jag brukar spela för folk som försöker hävda motsatsen:Mungi skrev:Dylan är ju ett lysande exempel. Har haft en intensiv Dylan-period nyligen. Det är helt omöjligt att sjunga som honom. Surt? Javisst! Men det är en konstart i sig att sjunga på det sättet han gör. Och det blir inte sämre av att han faktiskt själv "förställer sig" när han sjunger - det är inte hans "naturliga" röst som vi vant oss vid. M.a.o. han är en grymt skicklig sångare. Oefterhärmlig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BrmT4KQe_pM[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
- kmo
- Medlem++
- Inlägg: 6050
- Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
- Ort: Motala
Re: Ju förr ju bättre...
Stämmer, hade glömt den plattan. (Bra). Hade den evigt unge Plant i huvudet.bootsy skrev:kmo skrev:Sen finns det ju bra falsksång.. En autotuner på Neil Young (ibland..), Dylan eller för den delen Robert Plant vore ju inte så kul.
Just Plant är ju lite känsligt, man vill ju inte anklaga mästaren för att vara sur. Relativt ofta ligger han ju iaf väldigt nära att vara out, full av känsla dock. (Ska tillägga att han är min favvosångare alla kategorier).
Mycket autotunad Robert Plant på denna (trots allt rätt bra) skiva:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cjq33PmQgVk[/youtube]
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Re: Ju förr ju bättre...
Ja, han har ju lagt sig till med en helt annan sångstil med åldern.kmo skrev:Stämmer, hade glömt den plattan. (Bra). Hade den evigt unge Plant i huvudet.bootsy skrev:kmo skrev:Sen finns det ju bra falsksång.. En autotuner på Neil Young (ibland..), Dylan eller för den delen Robert Plant vore ju inte så kul.
Just Plant är ju lite känsligt, man vill ju inte anklaga mästaren för att vara sur. Relativt ofta ligger han ju iaf väldigt nära att vara out, full av känsla dock. (Ska tillägga att han är min favvosångare alla kategorier).
Mycket autotunad Robert Plant på denna (trots allt rätt bra) skiva:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cjq33PmQgVk[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Ju förr ju bättre...
Verkar som konversationen behöver autotunas till en trevligare nivå
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Mungi
- VIP medlem
- Inlägg: 2941
- Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
- Ort: Stockholm
Re: Ju förr ju bättre...
Missförstå mig rätt - Dylan är en stor favorit och inte minst som just sångare. Älskar hans röst och jag menar att han definitivt är en skicklig sångare. Och unik.bootsy skrev:Dylan är en ganska lysande sångare i sina bästa stunder. Detta är ett exempel jag brukar spela för folk som försöker hävda motsatsen:Mungi skrev:Dylan är ju ett lysande exempel. Har haft en intensiv Dylan-period nyligen. Det är helt omöjligt att sjunga som honom. Surt? Javisst! Men det är en konstart i sig att sjunga på det sättet han gör. Och det blir inte sämre av att han faktiskt själv "förställer sig" när han sjunger - det är inte hans "naturliga" röst som vi vant oss vid. M.a.o. han är en grymt skicklig sångare. Oefterhärmlig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BrmT4KQe_pM[/youtube]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Re: Ju förr ju bättre...
Jag fattade att du menade det!Mungi skrev:Missförstå mig rätt - Dylan är en stor favorit och inte minst som just sångare. Älskar hans röst och jag menar att han definitivt är en skicklig sångare. Och unik.bootsy skrev:Dylan är en ganska lysande sångare i sina bästa stunder. Detta är ett exempel jag brukar spela för folk som försöker hävda motsatsen:Mungi skrev:Dylan är ju ett lysande exempel. Har haft en intensiv Dylan-period nyligen. Det är helt omöjligt att sjunga som honom. Surt? Javisst! Men det är en konstart i sig att sjunga på det sättet han gör. Och det blir inte sämre av att han faktiskt själv "förställer sig" när han sjunger - det är inte hans "naturliga" röst som vi vant oss vid. M.a.o. han är en grymt skicklig sångare. Oefterhärmlig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BrmT4KQe_pM[/youtube]

Stallet liknar mest ett veteflak.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Ju förr ju bättre...
För min del är det defekterna och avvikelsen från perfekt som gör musik personlig och intressant...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- kmo
- Medlem++
- Inlägg: 6050
- Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
- Ort: Motala
Re: Ju förr ju bättre...
Korrekt. Det är stor skillnad på musik och mycket av det som ligger på listorna. Helt imo bla, bla..B-Å Åhs skrev:För min del är det defekterna och avvikelsen från perfekt som gör musik personlig och intressant...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Mungi
- VIP medlem
- Inlägg: 2941
- Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
- Ort: Stockholm
Re: Ju förr ju bättre...
Precis, så varför tjatar du så!bootsy skrev:Jag fattade att du menade det!Mungi skrev:Missförstå mig rätt - Dylan är en stor favorit och inte minst som just sångare. Älskar hans röst och jag menar att han definitivt är en skicklig sångare. Och unik.bootsy skrev:Dylan är en ganska lysande sångare i sina bästa stunder. Detta är ett exempel jag brukar spela för folk som försöker hävda motsatsen:Mungi skrev:Dylan är ju ett lysande exempel. Har haft en intensiv Dylan-period nyligen. Det är helt omöjligt att sjunga som honom. Surt? Javisst! Men det är en konstart i sig att sjunga på det sättet han gör. Och det blir inte sämre av att han faktiskt själv "förställer sig" när han sjunger - det är inte hans "naturliga" röst som vi vant oss vid. M.a.o. han är en grymt skicklig sångare. Oefterhärmlig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BrmT4KQe_pM[/youtube]

Skämt åsido, Mick Jagger kan man jämföra lite med Dylan i det att han också är en mästare på att "förställa" sin sångröst på olika sätt. Och båda två förställer även dialekter.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Ju förr ju bättre...
Det som ligger på listorna är akustisk miljöförstöring
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Mungi
- VIP medlem
- Inlägg: 2941
- Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
- Ort: Stockholm
Re: Ju förr ju bättre...
Tom Waits röst undrar jag lite över. Är det hårt levene? Whiskey, tobak, eller krita? Eller åldern? Eller sjunger han medvetet rossligare nu. Han låter ju inte som förrom åren.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Re: Ju förr ju bättre...
Han är ju typ en parodi på sig själv. Jag betraktar Tom Waits av idag som olyssningsbar.Mungi skrev:Tom Waits röst undrar jag lite över. Är det hårt levene? Whiskey, tobak, eller krita? Eller åldern? Eller sjunger han medvetet rossligare nu. Han låter ju inte som förrom åren.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Ju förr ju bättre...
Tom Waits är skådespelare han har säkert full kontroll över sin röst , han är dessutom 63 år ung vilket kanske förklarar en del ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Ju förr ju bättre...
Tom Waits är en av mina stora favoriter och i hans fall vad det gäller rösten så tror jag att det handlar om att han missskötte sig på 70-talet och att han därefter hittat ett uttryck som han hållit sig till. Han dricker inte alls av vad jag förstått. Blivit nära nog renlevnadsmänniska som odlar myten om sig själv. Lite som B-Å Åhs är inne på så är han skådespelare. Och komiker. Många av hans texter är helt otroligt roliga på ett surrealistiskt vis. Och dom historier han berättar är inte sämre dom. Rolig jävel som rökt mer än dom flesta, druckit mer än dom flesta, lagt av och överlevt. Och sen blivit en modern vaudeville-Kurt Weill-underground-komiker/skådis/sångare. Det finns bara en Tom Waits. Det finns många Britney Spears. Och jag är hyffsat övertygad om att Autotune inte hade haft en aning om vad den ska göra åt Waits röst utan helt förfärad och nervös tittat sig omkring och kliat sig febrilt i huvudet..... 

-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
Re: Ju förr ju bättre...
Jag tycker Waits låter bättre för varje skiva, jag... 

- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Re: Ju förr ju bättre...
Jag kan också tycka att autotune är oinspirerande och örontröttande. Till exempel när den används som effekt eller när teknikern inte lärt sig verktyget ordentligt. Eller när stora egon får för sig att det publiken vill höra är en militant tonkorrigerad upplaga av vad artisten en gång varit, som i Robert Plants fall. Eller det fruktansvärda liveframträdande jag såg för något år sedan med Simon & Garfunkel där Art tyckte det var en bra idé att köra sin sång genom en autotune inställd på presetet Cher me up. Jag fick kallsvettningar och stängde av.
Men det där är ju egentligen en smakfråga. Gillar man t ex T-pain så gillar man troligtvis även autotuner. Om han egentligen kan sjunga eller inte är i så fall inte längre en relevant fråga. Lika lite som det är relevant att diskutera frågan med ett Hellström-fan.
Som användare av tonkorrigeringsverktyg (typ autotune) kan jag säga att det är mer jobb att få till ett bra resultat (oavsett man strävar efter cher/t-pain eller något betydligt mer transparent) med en icke-sångare än med någon som faktiskt kan pricka tonerna. Det går snabbare och är därför mer lönsamt att arbeta med duktiga sångare.
Att man hittar klipp på youtube av falksjungande divor (Iglesias, Lopez etc) kan lika gärna vara ett bevis för att även de största artisterna får jobba under usla förhållanden ibland (pissig medhörning etc). Eller att även den mest fullfjädrade stjärna kan ha en dålig dag.
Dessutom är pitch-/tonkorrigering inte längre så mycket en fråga om att rätta till de toner sångaren har missat utan ett ideal i sig. Precis som att trummor och gitarrer idag ofta låter larger-than-life strävar man även efter att sången ska göra det. Det ska låta mer perfekt än vad som är möjligt.
Kanske är det B-Å Åhs är inne på. Det som förr stack ut i en produktion putsas gärna bort idag. För att man kan och för att man vill ha det så.
Men som Irbit var inne på så kommer pendeln säkert att svänga tillbaks. Då blir det plötsligt viktigt att släppa låtar och ge framföranden utan extra lull-lull. Det som för tjugo år sedan kallades unplugged.
Jag använder ofta pitch-/tonkorrigering i mitt arbete som tekniker/producent. Ibland utan att artist/sångare vet om det men det känns bättre när dom är medvetna om det. Så här brukar jag arbeta:
När sångaren värmt upp försöker jag få till 2-4 riktigt bra tagningar. Gör man fler ökar risken att något i uttrycket ändras och det gör det svårare (ibland omöjligt) att klippa mellan tagningarna.
Sedan lyssnar jag igenom och klipper fritt bland tagningarna. Min strävan är att höja helhetsintrycket. Ibland slipper en mikrofonpuff igenom, ibland en svajig ton.
Jag använder i princip alltid kompressor vid inspelning (och mix) för att minska dynamiken. Sångare har gott om sånt. Betydligt mer än vad som får plats i en mix.
Om essen blir skarpa använder jag en de-esser. Ett dynamiskt verktyg som enbart begränsar dynamiken i stavelser som "s" och "t".
Blir sången för torr använder jag reverb eller ett kort delay för att ge rösten lite svar.
Är någon insats lite tidig eller sen justerar jag den i tid för att passa in bättre.
Och om någon ton sticker ut här och där eller om vissa partier av låten är svajigare än andra kontrollerar jag det genom att använda tonkorrigeringsverktyg.
Jag tycker inte att det ena är mer fusk än det andra. Däremot vet jag att man kan överanvända i stort sett varenda teknik. Just nu är det tyvärr enkelt att hitta exempel på överanvändning av tonkorrigering. Kanske för att verktyget är så lätt att få tag i, men lite svårare att bemästra.
Men det där är ju egentligen en smakfråga. Gillar man t ex T-pain så gillar man troligtvis även autotuner. Om han egentligen kan sjunga eller inte är i så fall inte längre en relevant fråga. Lika lite som det är relevant att diskutera frågan med ett Hellström-fan.
Som användare av tonkorrigeringsverktyg (typ autotune) kan jag säga att det är mer jobb att få till ett bra resultat (oavsett man strävar efter cher/t-pain eller något betydligt mer transparent) med en icke-sångare än med någon som faktiskt kan pricka tonerna. Det går snabbare och är därför mer lönsamt att arbeta med duktiga sångare.
Att man hittar klipp på youtube av falksjungande divor (Iglesias, Lopez etc) kan lika gärna vara ett bevis för att även de största artisterna får jobba under usla förhållanden ibland (pissig medhörning etc). Eller att även den mest fullfjädrade stjärna kan ha en dålig dag.
Dessutom är pitch-/tonkorrigering inte längre så mycket en fråga om att rätta till de toner sångaren har missat utan ett ideal i sig. Precis som att trummor och gitarrer idag ofta låter larger-than-life strävar man även efter att sången ska göra det. Det ska låta mer perfekt än vad som är möjligt.
Kanske är det B-Å Åhs är inne på. Det som förr stack ut i en produktion putsas gärna bort idag. För att man kan och för att man vill ha det så.
Men som Irbit var inne på så kommer pendeln säkert att svänga tillbaks. Då blir det plötsligt viktigt att släppa låtar och ge framföranden utan extra lull-lull. Det som för tjugo år sedan kallades unplugged.
Jag använder ofta pitch-/tonkorrigering i mitt arbete som tekniker/producent. Ibland utan att artist/sångare vet om det men det känns bättre när dom är medvetna om det. Så här brukar jag arbeta:
När sångaren värmt upp försöker jag få till 2-4 riktigt bra tagningar. Gör man fler ökar risken att något i uttrycket ändras och det gör det svårare (ibland omöjligt) att klippa mellan tagningarna.
Sedan lyssnar jag igenom och klipper fritt bland tagningarna. Min strävan är att höja helhetsintrycket. Ibland slipper en mikrofonpuff igenom, ibland en svajig ton.
Jag använder i princip alltid kompressor vid inspelning (och mix) för att minska dynamiken. Sångare har gott om sånt. Betydligt mer än vad som får plats i en mix.
Om essen blir skarpa använder jag en de-esser. Ett dynamiskt verktyg som enbart begränsar dynamiken i stavelser som "s" och "t".
Blir sången för torr använder jag reverb eller ett kort delay för att ge rösten lite svar.
Är någon insats lite tidig eller sen justerar jag den i tid för att passa in bättre.
Och om någon ton sticker ut här och där eller om vissa partier av låten är svajigare än andra kontrollerar jag det genom att använda tonkorrigeringsverktyg.
Jag tycker inte att det ena är mer fusk än det andra. Däremot vet jag att man kan överanvända i stort sett varenda teknik. Just nu är det tyvärr enkelt att hitta exempel på överanvändning av tonkorrigering. Kanske för att verktyget är så lätt att få tag i, men lite svårare att bemästra.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Ju förr ju bättre...
Så har det alltid varit.....joachime skrev:Däremot vet jag att man kan överanvända i stort sett varenda teknik.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5nv0Ori3A_s[/youtube]
Reverb ena dagen, autotune nästa....

Annars ett väldigt bra inlägg.

Undrar lite vad som kommer bli nästa teknikpryl som kommer överanvändas.
- klasextas
- VIP medlem
- Inlägg: 1617
- Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
- Ort: Stockholm
Re: Sv: Ju förr ju bättre...
Hur funkar autotune om ni skulle förklara på ett enkelt sätt för en som inte begriper nåt? Sitter man med en spak och drar varje ton upp eller ner liksom? Eller spelar man melodin på ett piano och så hakar sångspåret på pianot? Autotune låter så...automatiskt, men man måste väl ge den instruktioner på nåt sätt?
- bassace
- Medlem+
- Inlägg: 1696
- Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Ju förr ju bättre...
+1Irbit skrev:... ett väldigt bra inlägg.joachime skrev:![]()
~ banden jag spelar i ~
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Sv: Ju förr ju bättre...
Det beror sig på vilken version av Autotune man har. Första versionen var en hårdvaruburk. Första programversionen funkade ungefär som hårdvaran och nu finns det ett flertal programversioner att välja emellan. Nu är man uppe i version 7 så det har hänt en del genom åren. Men i stort vad det gäller mjukvaran så känner den av en sångtagning i fråga vad det gäller pitch, vibraton och annat och sen kan man redigera melodin mm på olika sätt. Antingen genom att dra tonerna i en grid, rita om dom etc. Senaste Autotune har blivit mer lik Melodyne egentligen. Det var när Melodyne kom som pitchkorrigeringsverktyg blev användbara på riktigt kan jag tycka. Innan dess vart det mer av/på och ställa några grundläggande parametrar.klasextas skrev:Hur funkar autotune om ni skulle förklara på ett enkelt sätt för en som inte begriper nåt? Sitter man med en spak och drar varje ton upp eller ner liksom? Eller spelar man melodin på ett piano och så hakar sångspåret på pianot? Autotune låter så...automatiskt, men man måste väl ge den instruktioner på nåt sätt?
http://www.antarestech.com/products/auto-tune-7.shtml
http://www.celemony.com/cms/
Digital Performer har en Melodyne-liknande pitcheditor som är väldigt bra. Och man kan även integrera VocALign med DP och DET programmet är himla användbart. Det fanns till Soundscape redan för 18 år sedan och jag körde det i nästan 10 år på den platformen. En riktig tidsbesparare.
http://www.synchroarts.com/index.php?PA ... D=vocalign
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9048
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Sv: Ju förr ju bättre...
Man säger vilken skala och undefär hur snabbt man vill att den ska reagera och hur kraftigt...sen är det AUTO-jävlar...klasextas skrev:Hur funkar autotune om ni skulle förklara på ett enkelt sätt för en som inte begriper nåt? Sitter man med en spak och drar varje ton upp eller ner liksom? Eller spelar man melodin på ett piano och så hakar sångspåret på pianot? Autotune låter så...automatiskt, men man måste väl ge den instruktioner på nåt sätt?
Melodyne gör dock inte ett skit själv...där får du använda örat och flytta runt saker i pitch och time .
Eller, visst, du KAN markera allt och säga PITCH men det går fullständigt åt helvete...
Jag använder tonvis med melodyne. Jag tror dock inte att du skulle kunna säga var jag gjort det och var jag inte gjort det...kan låta en sur ton vara sur om den tappar på att bli ren.....osv...Det hela handlar om vad musiken säger...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion