Den digitala hemmastudions uppforande ar 2008

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Den digitala hemmastudions uppforande ar 2008

Inlägg av Sargaroth »

Hej och velkomna till en sammanstellning av frogor som annars skulle ha postats i 14 olika forum.

Forst och fremst forklarar jag avsaknaden av kapitalt nodvendiga bokstever som a, a och o med att jag skriver po en italiensk dator :D.

Sjelva amnet for denna trod er som rubriken anger en grundleggande trod for utrustning av en digital hemmastudio for en slutsumma runt 20000 SEK. Det er nemligen ungefer den mengd pengar som jag har att rora mig med ;).

Do setter vi igong.

Basen for min digitala studio kommer att bli en iMac 2.4 GHz. Derefter kan vi borja utforska utrustning som kan behovas efter det.

Listan som foljer er alltso olika punkter som kan behovas for en studio som inte har som mol att vara grunden till ett strolande liverum for inspelning av band, utan snarare en ministudio for soloinspelning (dock inte for den skull utan mojligheter till liveinspelning vid tillkoppling av ytterligare utrustning).

Listan nedan for ni gerna quota, legga till punkter, skriva forslag po utrustning osv.

Dator: iMac 2.4Ghz, Standardutrustning:
1 GB SO-DIMM 800MHz RAM
Firewire 400/800-stod
Ramminne som behover kopas till?

Ljudinterface:

Krav:
- Firewire-drivet
- Mojlighet till Simultaninspelning po minst tvo ingongar.
- Pris po max 4000 kr

Her har jag fott forslag po lite olika kort:

- Apogee Duet
- M-Audio Solo
- Motu Ultralite

Asikter?

Kondensatormick:

Krav:

Ljudkvalitet naturligtvis, men aven prisverdhet. Budgeten er som sagt begrensad.

Instrumentalmick typ SM57

Samma som for kondensatormicken.

Midisynt:

Krav:

- Minst 49 tangenter, men ingen flygelklaviatur.
- Pris runt 1000-lappen.

Har anvent mig av e49an tidigare, andra forslag?

Extern Horddisk

Krav:

- Firewireansluten!
- Minst 120 GB
- Shockproof

Monitorer:

Har har jag faktiskt ingen koll alls. Har en bra stereo hemma (Teak) med tvo Monitor Bronze-hogtalare. Skulle det funka? :?
daionsavage skrev: Jag tror att dina stereohögtalare funkar utmärkt som monitorer, bara du inte utför all lyssning enbart med dem.
Kablage:

Samma som ovan.

Horlurar:

Samma som ovan.

'END'


Novel, signalen till allmen brainstorming och presentation av egna listforslag med prisjemforelser er avskjuten.

Oppna eld :D
Senast redigerad av Sargaroth den ons 30 jul 2008, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Kondensator mik:
http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=419301
S_J_U_K_T mycket för pengarna.
Interface:
http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=417167
Låter asbra MEN du kan inte spela in med processad lyssning vilket jag tycker är jävligt trist när man tex sjunger....då vill jag ha komprimerat...men pallar man med det så är det ett kanoninterface.
Rimligen är detta ok också:
http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=487384

Ang lurar...om du tänkt sjunga mycket så tycker jag VERKLIGEN att du ska köpa ett par AKG k 240 (den tungdriivna (högimpedansiga?)) modellen av 240.
Dom läcker en hel del men var och varannan sångare jag spelar in med blir alldeles överlyckliga av att få ett öppet diskantregister vilket är viktigare än att det är mullrig bas.(Som dessutom gör det svårare att sjunga rent.)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

+1 på TSM-micken. Jag har flera stycken, och dom låter overkligt bra för att vara i den prisklassen. Drar man dom dessutom genom en OK rörpreamp så är det ju ännu roligare, och det har man ju råd med eftersom miken är så billig!

En Shure SM57:a ska du ha också. Den spelar du in allt med som du inte tar med MT87:an!

Presonus håller jag också med Figge om. Jag har 2st FP10, som väl såvitt jag förstår är samma sak som den Figge tipsar om, fast med fler kanaler. Låter fint! Processad lyssning kan man ju få om man kör en analogmixer... Vilket jag verkligen tycker att du ska överväga! Köp en Mackie 1604 för fyrafemtusen så har du ett gäng bra mikpreamps o eq:s, samt hörlursförstärkare etc i samma paket. Dessutom kan du lyssna med effekter o EQ fast ändå spela in rena signaler om du vill det.

Midikeyboard etc föreslår jag M-Audio Key rig 49.

datorer o hårddiskar är en smaksak. Se bara till att du har RAM-minne tillräckligt! (4 gig typ)

Lycka till, ha kul!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förresten Monitorer, köp ett par aktiva Phonic 8-tummare.
Mycket fint ljud om man ser till priset. Har haft ett par själv.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

fp 10, är det den med 8 in?
Jag funderar så smått på att byta system (jag sitter och kör ett protools mix i os9 och det börjar kännas jävligt segt eftersom det kommer nya saker som jag inte kan få tillgång till i mitt gala system och protools supportar inte den gamla riggen längre än till os 10.3....) och då vore det ju onekligen skönt med ett gäng riktigt bra ingångar....Det är inte så skönt att den har adat/lightpipe också?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:fp 10, är det den med 8 in?
Jag funderar så smått på att byta system (jag sitter och kör ett protools mix i os9 och det börjar kännas jävligt segt eftersom det kommer nya saker som jag inte kan få tillgång till i mitt gala system och protools supportar inte den gamla riggen längre än till os 10.3....) och då vore det ju onekligen skönt med ett gäng riktigt bra ingångar....Det är inte så skönt att den har adat/lightpipe också?
fp10 har tydligen utgått och ersatts av firestudio. Luthman skriver:

FireStudio är ett 18 in/utgångars FireWire inspelningsinterface laddad med åtta mikpreampar, MIDI, S/PDIF, Word Clock, åtta kanalers ADAT I/O samt en 36x18 DSP Matrix Mixer för routing av signaler.
• 24Bit/96kHz FireWire-interface
• 8 st. Klass-A mikrofonförstärkare
• 8 kanaler 96kHz ADAT I/O (dubbel SMUX)
• S/PDIF I/O, MIDI I/O, Word Clock I/O
• Upp till 3 st FireStudio's kan samköras för 54 kanaler I/O
• Levereras med Cubase LE, ACID XMC samt Presonus ProPak - över 2 GB av plugins, trumloopar och samplingar.
• Mac och PC-kompatibel
Pris: 7.995 kr

Finns även en "firestudio lightpipe".

Köpte en beggad fp10 för 3500 förra veckan. Den har inte ADAT eller lightpipe. 8 in/ut plus 2 kanaler SPDIF. Men 8 ok preamps, varav 2 med tele och XLR ("Linebox"-funktion, även insert på dessa!), fantommatning också.

Jag kör 2 st synkade och det lirar fint! (24/44,1)
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

dereborn skrev:+1 på TSM-micken. Jag har flera stycken, och dom låter overkligt bra för att vara i den prisklassen. Drar man dom dessutom genom en OK rörpreamp så är det ju ännu roligare, och det har man ju råd med eftersom miken är så billig!

En Shure SM57:a ska du ha också. Den spelar du in allt med som du inte tar med MT87:an!
Jag sitter i samma sits och ska köpa mig en kondensatormick och efter att ha lusläst på studio-forum så verkade Studio Projects B1 vara den bästa billiga alltiallo micken. Någon som har provat den och hur ställer den sig mot TSMen här ovan?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

köp en tsm87a och om du inte gillar den så köper jag den av dej. Kört samma erbjudande 4 ggr och jag har ALDRIG fått köpa mik... :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

Fan vad bra respons man fick :D

Her foljer version 1.1 po listan, nu even med priser!


Dator: iMac 2.4Ghz, Standardutrustning:
1 GB SO-DIMM 800MHz RAM
Firewire 400/800-stod. 9995 SEK
EDIT! Ramminne
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=892040
1 GB RAM 236 SEK

Ljudinterface:

Krav:
- Firewire-drivet
- Mojlighet till Simultaninspelning po minst tvo ingongar.
- Pris po max 4000 kr

Her har jag fott forslag po lite olika kort:

- Apogee Duet THOMANN.DE 3789 SEK

Dessa verkade inte vara av intresse?
- M-Audio Solo
- Motu Ultralite


Kondensatormick:

EDIT! TSM - MT87S MkII, 4SOUND.SE 695 SEK

Instrumentalmick typ SM57

EDIT! http://www.thomann.de/se/shure_sm57lc_bundle.htm
SM57 Bundle 940 SEK

Midisynt:

EDIT!
http://www.thomann.de/se/m-audio_keysta ... yboard.htm 769 SEK

Extern Horddisk


EDIT! IOMEGA e-go 169 GB extern horddisk 775 SEK KOMPLETT.SE
figgebass skrev:how bout this for hårddisk:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=320713 PLUS
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=307147
DÅ får du dubbelt så mycket utrymme (och tro mej...om du är lite produktiv och inte är världsmästare på att slänga så tar det plats...) och sen kan du dessutom bara köpa en ny hårddisk och stoppa i när den andra blir full.
(jag har för mej att det är billigare att backa upp på hd än på cd/dvd...)
Men om jag vill slenga ner den i veskan och ta med den nogonstans so er den ju grymt omtolig, vilket er ett kraftigt minus. Ett annat info som jag borde nemnt er att jag har en extern USB-horddisk po ytterligare 320 GB der jag kan lagra. USB segar dock ner datorn nogot fruktansvert so den er inte ett alternativ till onthefly-lagring.
Monitorer:

EDIT!
http://www.thomann.de/se/esi_near05_akt ... nitore.htm
1785 SEK
Vad tros om dessa? E Det vert att prova?
dereborn skrev:Förresten Monitorer, köp ett par aktiva Phonic 8-tummare.
Mycket fint ljud om man ser till priset. Har haft ett par själv.
Kablage:

Fortfarande inte en susning.

Horlurar:

EDIT! EDIT!
figgebass skrev: Jag skulle akta mej för tbone-lurar...köpte 4 par till min sons replokal och dom låter I N T E bra...men dom där kanske är bättre...och dom kostar bara en femtedel av akg'erna...
http://www.thomann.de/se/the_tbone_hd990d.htm
T-BONE HD990d 313 SEK
inte bra alltso...

ELLER

figgebass skrev: Ang lurar...om du tänkt sjunga mycket så tycker jag VERKLIGEN att du ska köpa ett par AKG k 240 (den tungdriivna (högimpedansiga?)) modellen av 240.
Dom läcker en hel del men var och varannan sångare jag spelar in med blir alldeles överlyckliga av att få ett öppet diskantregister vilket är viktigare än att det är mullrig bas.(Som dessutom gör det svårare att sjunga rent.)
Jag er inte mycket till songare men jag kanske kommer att behova dem i framtiden? Er det her ett par lurar som jag som (nestan)enbart musiker kan anvenda med gott resultat? Asikter, som sagt.

'END'[/b]
Senast redigerad av Sargaroth den fre 01 aug 2008, 17:55, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

OK för budget - det är väl bra att bestämma innan hur mycket det får kosta! det har ju en tendens att "springa iväg"! :wink:

Jag hade nog ändå tagit det en bit i taget. Rigga datorn och se till att få igång programmet så att altt funkar och är förberett. Eftersom du anger länkar till olika leverantörer antar jag att du inte tänkt köpa allt från samma ställe så då faller ändå det här med mängdrabatt. Att få hem rubbet på en gång är nog ingen riktigt bra idé. Du kommer att finna att utvecklingen springer ifrån dina grejer väldigt fort. Jag har grejer jag inte ens hunnit testa innan garantin gått ut för jag har haft fullt upp med att göra låtar!

Monitorerna kan du ta sist om du tycker de behövs. Börja med stereon och testa! Motu är utmärkta ljudkort. Som billig och enkel mixer (om det nu behövs alls - finns in många ljudkort som mjukvara) är Phonic som vann nån test om bästa preamp (!) finns nog från en femhundring och uppåt.

Som sagt - ta det bit för bit så känner du vad du behöver!

/Jocke
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

how bout this for hårddisk:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=320713 PLUS
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=307147
DÅ får du dubbelt så mycket utrymme (och tro mej...om du är lite produktiv och inte är världsmästare på att slänga så tar det plats...) och sen kan du dessutom bara köpa en ny hårddisk och stoppa i när den andra blir full.
(jag har för mej att det är billigare att backa upp på hd än på cd/dvd...)

Jag skulle akta mej för tbone-lurar...köpte 4 par till min sons replokal och dom låter I N T E bra...men dom där kanske är bättre...och dom kostar bara en femtedel av akg'erna...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

jocke skrev:OK för budget - det är väl bra att bestämma innan hur mycket det får kosta! det har ju en tendens att "springa iväg"! :wink:
Jo, slutpriset jus nu ligger po ca 18500
jocke skrev: Jag hade nog ändå tagit det en bit i taget. Rigga datorn och se till att få igång programmet så att altt funkar och är förberett. Eftersom du anger länkar till olika leverantörer antar jag att du inte tänkt köpa allt från samma ställe så då faller ändå det här med mängdrabatt. Att få hem rubbet på en gång är nog ingen riktigt bra idé.

Det positiva med det her er att jag kommer att kopa datorn over disk, vilket inneber att jag kan setta igong med den och programmet (Logic Express blir det nog) och leka lite med samplingar. Ram-minne, ljudinterface osv. kommer ju express fron tysken. Det jag tenker er vel mest att jag vill kunna rigga allt for serios inspelning. Ting som do skulle kunna "venta" er vel i mina ogon just monitorerna. Vad skulle jag annars kunna venta med mer (berbar horddisk mojligen)?
jocke skrev: Du kommer att finna att utvecklingen springer ifrån dina grejer väldigt fort.
Det er ju inte nogon tidsstemplad utrustning vad jag kan komma po. Datorn er av en typ som jag nog kommer kunna anvenda mig av ett bra tag till, vad menar du i sodana fall?
jocke skrev: Som sagt - ta det bit för bit så känner du vad du behöver!
Men ett grundkit er ju nodvendigt, vad tycker du kan ventas med forutom monitorer i sodana fall?
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

VERSION 1.3


Dator: iMac 2.4Ghz, Standardutrustning:
1 GB SO-DIMM 800MHz RAM
Firewire 400/800-stod. 9995 SEK
EDIT! Ramminne
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=892040
1 GB RAM 236 SEK

Ljudinterface:

Krav:
- Firewire-drivet
- Mojlighet till Simultaninspelning po minst tvo ingongar.
- Pris po max 4000 kr

Her har jag fott forslag po lite olika kort:

- Apogee Duet THOMANN.DE 3789 SEK

Dessa verkade inte vara av intresse?
- M-Audio Solo
- Motu Ultralite


Kondensatormick:

EDIT! TSM - MT87S MkII, 4SOUND.SE 695 SEK

Instrumentalmick typ SM57

EDIT! http://www.thomann.de/se/shure_sm57lc_bundle.htm
SM57 Bundle 940 SEK

Midisynt:

EDIT!
http://www.thomann.de/se/m-audio_keysta ... yboard.htm 769 SEK

Extern Horddisk


EDIT! IOMEGA e-go 169 GB extern horddisk 775 SEK KOMPLETT.SE
figgebass skrev:how bout this for hårddisk:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=320713 PLUS
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=307147
DÅ får du dubbelt så mycket utrymme (och tro mej...om du är lite produktiv och inte är världsmästare på att slänga så tar det plats...) och sen kan du dessutom bara köpa en ny hårddisk och stoppa i när den andra blir full.
(jag har för mej att det är billigare att backa upp på hd än på cd/dvd...)
Men om jag vill slenga ner den i veskan och ta med den nogonstans so er den ju grymt omtolig, vilket er ett kraftigt minus. Ett annat info som jag borde nemnt er att jag har en extern USB-horddisk po ytterligare 320 GB der jag kan lagra. USB segar dock ner datorn nogot fruktansvert so den er inte ett alternativ till onthefly-lagring.
Monitorer:

EDIT!
http://www.thomann.de/se/esi_near05_akt ... nitore.htm
1785 SEK
Vad tros om dessa? E Det vert att prova?
dereborn skrev:Förresten Monitorer, köp ett par aktiva Phonic 8-tummare.
Mycket fint ljud om man ser till priset. Har haft ett par själv.
Kablage:

Fortfarande inte en susning.

Horlurar:

EDIT! EDIT!
figgebass skrev: Jag skulle akta mej för tbone-lurar...köpte 4 par till min sons replokal och dom låter I N T E bra...men dom där kanske är bättre...och dom kostar bara en femtedel av akg'erna...
http://www.thomann.de/se/the_tbone_hd990d.htm
T-BONE HD990d 313 SEK
inte bra alltso...

ELLER

figgebass skrev: Ang lurar...om du tänkt sjunga mycket så tycker jag VERKLIGEN att du ska köpa ett par AKG k 240 (den tungdriivna (högimpedansiga?)) modellen av 240.
Dom läcker en hel del men var och varannan sångare jag spelar in med blir alldeles överlyckliga av att få ett öppet diskantregister vilket är viktigare än att det är mullrig bas.(Som dessutom gör det svårare att sjunga rent.)
Jag er inte mycket till songare men jag kanske kommer att behova dem i framtiden? Er det her ett par lurar som jag som (nestan)enbart musiker kan anvenda med gott resultat? Asikter, som sagt.

'END'[/b]
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

När det gäller lurar så har jag bara använt AKG K240. I andra inspelningssammanhang har jag blivit påtvingat annat och det finns (för mig) inget bättre än K240.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Ang. Ljudinterface så kanske en beggad "Mbox 2 Pro" från Digidesign kan vara nåt? Nypris ligger nu runt 8000:-, men om man väntar ett tag så...

Info från 4sound :

• Professionell ljudkvalitet
• Strömförsörjning via FireWire (6-pins anslutning krävs för strömförsörjning) eller via extern nätdel (ingår)
• Upp till 24-bit/96 kHz
• 4 analoga in (2 st XLR/tele & 2 st tele)
• 6 analoga ut (tele)
• 2 instrument DI in på frontpanelen
• 2 kanaler S/PDIF digital in/ut (RCA)
• Inbyggd phono preamp in (RCA) för skivspelare
• 1 MIDI in/ut (16 kanaler in/ut)
• MIDI Time Stamping (MTS) för bästa MIDI timing och noggrannhet
• BNC Word Clock in/ut
• Low-latency monitoring
• Separat studiomonitorutgång med volymkontroll
• 2 stereo hörlursutgångar med individuella volymkontroller
• 48V phantom-matning
• Fäste för wirelås på kortsidan




bas
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Apogeen BORDE vara bra....finns det ngn som provat dom?
Jag VET däremot att Presonus interfacen ÄR helt bra så om du inte vill chansa så köp ett sånt.
Säkert inget fel på m-boxen heller fast den gången jag använde den så tyckte jag inte att ingångarna kändes så jättebra...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

daionsavage skrev:Vad vi än skriver är det omodernt i övermorgon... Jag äger två hårdvarusamplers med 8 respektive 16 MB RAM... inköpskostnaden för dem var drygt 10 000:- år 1995 :x
heh...betalade 24000 för min Casio FZ-1 1988....16 bit , 4 meg RAM tror jag..
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

cub skrev:När det gäller lurar så har jag bara använt AKG K240. I andra inspelningssammanhang har jag blivit påtvingat annat och det finns (för mig) inget bättre än K240.
De verkar vara grymt bra, men de ligger po 1600 spenn po thomann. Ingen som har ett par beggade for 7-800 :D

Samma sak geller even Presonius Firestudio (Project?)

http://www.thomann.de/se/presonus_fires ... roject.htm

Billigaste priset ligger i och for sig po bara dryga tusenlappen till jfrt med Apogee-kortet, men jag har just nu ingen aning om vart priset i so fall skulle sluta (budgetmessigt).

En grej som ingen nogonsin har tagit upp er kablaget. Det ler ju vara en spok-kostnad som man inte har koll po. Vad for kablar behover jag kopa till?
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Sargaroth skrev:
cub skrev:När det gäller lurar så har jag bara använt AKG K240. I andra inspelningssammanhang har jag blivit påtvingat annat och det finns (för mig) inget bättre än K240.
De verkar vara grymt bra, men de ligger po 1600 spenn po thomann. Ingen som har ett par beggade for 7-800 :D
Jag har ett par Beyerdynamics DT250 och är supernöjd. Kostar runt 8-900kr. Man kan sitta jädrigt länge utan att bli trött i öronen. Jag själv gillar inte AKG:s lurar så värst, men det kanske är en smaksak?
]En grej som ingen nogonsin har tagit upp er kablaget. Det ler ju vara en spok-kostnad som man inte har koll po. Vad for kablar behover jag kopa till?
Det beror på vad du ska koppla in och ut för något. Men en mick-kabel och ett par tele-kablar kan vara bra att ha. RCA-kablar lika så. Jag själv har en mängd adaptrar så kan använda samma kablar till olika saker, bara genom att sätta på en adapter.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

Foljer exempelvis midikabel med till synten?
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Sargaroth skrev:Foljer exempelvis midikabel med till synten?
Ja, fast det är ingen synt, bara ett klaviatur. Brukar alltid finnas med en kabel som man kopplar rakt in i en USB-ingång.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

Meck meck meck...

Apropo det so kostar Beyerlurarna nestan lika mycket ;)


Allmen omrostning: Apogee Duet eller Presonius Firestudio Project?
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Sargaroth skrev:Meck meck meck...

Apropo det so kostar Beyerlurarna nestan lika mycket ;)


Allmen omrostning: Apogee Duet eller Presonius Firestudio Project?
Icke sa nicke, 995:- på 4Sound. http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=412851

Allt är inte billigare på Thomann.

Jag röstar på Apogee Duett
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

basmartin skrev:Sargaroth skrev:
Meck meck meck...

Apropo det so kostar Beyerlurarna nestan lika mycket Wink


Allmen omrostning: Apogee Duet eller Presonius Firestudio Project?


Icke sa nicke, 995:- på 4Sound. http://www.4sound.se
/ProductDetails.aspx?m=6&i=110&s=0&articleId=412851

Allt är inte billigare på Thomann.
Va?! Men jag trodde tyskarna var best po allting i hela verlden?! (Forutom att kriga:P)

For kika po det. Varfor rostar du po det btw?
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Skriv svar