Cubase!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Cubase!

Inlägg av TDHP »

Finns det ingen vänlig studiosjäl i Sthlmstrakten som skulle kunna tänka sig att hålla en grundkurs i Cubase en helg?
Blev vi några stycken som la några hundringar var så kunde det ju även bli worth while!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Cubase? Nä, men gärna Ableton ..

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Maila emusic.se, han är grym på Cubase!
Han kanske kan köra en snabbkurs i Cubase om han får sälja lite grejor också!
Lycka till!

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det som är svårast med cubase och som är lite meckigt är ju att bygga ihop interfacet baserat på hur många inputs man har mm. dvs, det som döljer sig under vst-connections. Annars är det sjukt enkelt att komma igång med.
EQ:n tar ju någon timme att få ut fullt av, men det lär man sig första gången.

Nu är jag inte direkt proffs på cubase, men vi har suttit ett stort antal timmar i cubase 4 och fått det att flyta jäkligt bra. Men Vst-pluggar och sånt har vi inte berört överhuvudtaget.

annars är ju manualen som kommer med grymt smart när man behöver söka upp frågeställningar.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

faktist så lönar det sig att läsa manualen steg för steg..den tiden det tar kommer man få tillbaka med råge..ta det steg för steg så kommer du igång inom kort
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har faktiskt lyckats få till det ganska ok på egen hand, learning by doing liksom! Det tog en stund innan jag fattade hur jag skulle adressera pluggar o dyl, men nu går det riktigt bra!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

fel ända av landet, annars hade jag gärna hjälpt till. Har jobbat med cubase sen -98, så lite koll har jag.

Men fråga gärna saker om ni kör fast så skall jag svara efter bästa förmåga.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hur i h-e raderar jag i ett spår?
Jag har markerat området som ska bort (en hostning) och deletat det men när jag ska limma ihop spåret igen kommer det tillbaks!
Vad gör jag för fel? (Det verkar funka på midispår men inte audiospår.)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag antar att du menar ett audiotrack. Du kan markera det ute till höger (där du ställer in monitorlyssning, solo, mute mm) och klicka delete. Har för mig att man kan högerklicka och välja delete också.

Jag har gått över till Ableton Live precis så jag kan inte testa själv, tyvärr.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nja, jag vill alltså inte radera HELA spåret utan bara en liten bit för att sedan limma ihop spåret igen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ingen som vet?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Snälla! Jag blir galen! Vad gör jag för fel? :cry:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fram med saxen, klipp på var sida om det du vill ha bort och press delete.. och tona ut och tona in respektive klipp.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jamen ska det inte gå att bara klippa bort det oönskade och klistra ihop sen? Jag vill slippa automation och bara rensa "skräp".
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jo, dubbelklicka på audiospåret så du kommer in i editorn och rita över hostningen med pennan.. det är också ett alternativ.. men det jag skrev tidigare är lättare..

man behöver inte ha ett sammanhängande klipp.

observera att det jag menar med att tona in och ut är genom att dra i de blå markörerna på varje klippdel, ingen automation.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har testat med editorn också, det kommer lik förbannat tillbaks när jag klistrar. Grejen är att jag måste kunna spara ner som Wav för att öppna det i ProTools hos polarn så jag måste klistra. Får väl i värsta fall rensa där, i PT är det inga problem. Men det BORDE ju gå även i Cubase?
Ringde trummisen, han hade exakt samma fenomen i sin SX som i min LE!
Det han klippte ut och raderade kom också tillbaks när han klistrade.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men alltså.. det är ju inte så konstigt eftersom det du gör i cubase är ju inte att du klipper i spåren utan att du klipper i en hänvisning till en audiospår.. om du klipper bort en del där och sen klistrar ihop är det väl inte helt ologiskt att det som händer är att du klistrat ihop hänvisningen igen. Varför ska du klistra? Du behöver inte ha ett sammanhängande klipp för att exportera en wavfil.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

För att få ihop spåret til EN wav-fil igen. Måste kunna exportera den till icke-Cubase! Om den inte klistras blir det TVÅ filer som är omöjliga att få till tidsmässigt sen. Hur ska man göra annars då?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det går ju förresten bra att göra detta med ett midispår, där är det bara att radera det man vill och klistra så är det borta! Varför inte på audiospår?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, alltså det förstår verkligen inte jag. När vi exporterar till wav i vårt cubase även om vi har 30 klipp så blir det ett wav-spår. Men du kanske använder något annat sätt.. använder du vanliga exportläget eller högerklickar du någonstans?

jo; för att som jag sa så redigerar man inte i audiospåret utan en hänvisning till ett audiospår vilket innebär att enda sättet att bli av med det är att spela in tystnad precis där hostningen är, och sedan klistra ihop.

edit: ett midispår är ju hela det hänvisningar till en programvara istället för en fil, så tar du bort hänvisningen så kommer inte materialet tillbaka, därför fungerar det i ett midispår.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hm, jag har iof inte testat att exportera oklistrat, jag har förutsatt att det inte går. Får testa ikväll! Jag exporterar som vanligt i menyn.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, då blir det spännande :D
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Går det inte att dubbelklicka på audiospåret och gå in i editläge och sedan markera och köra en "scilence" på hostningen?

Eller har jag fattat fel hur du vill göra?
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Även om du klipper i en fil så finns alltid allting kvar i Cubase. Det är så att säga storleken på din part (cubase språk) som avgör vad som hörs. Vill du göra en ny part av flera klippta delar kan du inte limma igen men du kan markera de delar du vill klippa ihop och sedan välja bounce audio eller audio bounce eller liknande (Sitter inte vid cubase nu) och har själv gjort ett eget kortkommando så jag kommer inte ihåg vad menyerna heter.

Annars kan man gå in i audioeditorn och göra det man vill ta bort tyst utan att klippa upp parten.

För övrigt går det alldeles utmärkt att exportera "oklistrat". Finns lite olika val i exportmenyn men det vanliga är att man exporterar alla spår som finns mellan left och right locator.

Sorry om det blir lite swinglish :)

edit: Under Audio menyn hittar du bounce selection
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

TDHP skrev:Hur i h-e raderar jag i ett spår?
Jag har markerat området som ska bort (en hostning) och deletat det men när jag ska limma ihop spåret igen kommer det tillbaks!
Vad gör jag för fel?
Funktionen du söker är inte att limma ihop, utan att bouncea ner det till en ny fil. Gör som du gjort... markera, deletea, men i stället för limtuben använder du bounce.

Markera de två filerna -> högerklick -> Audio -> Bounce Selection. Nu kommer du ev att få frågan om du vill ersätta det som är på skärmen med en ny version av filen, på det svarar du "ja".
Skriv svar