Ossler spelade in i Hansa Ton-studio. Den har lite kult-stämpel. Får väl knata bort och köpa skivan för att höra om det har smittat av sig på inspelningen. Låtarna funkade ju bra live.
http://hd.se/noje/2008/10/28/ossler-hit ... judbild-i/
Ossler i Hansa Ton
- alexon
- Medlem++
- alexon
- Medlem++
Oj oj oj, vilken platta! Jag sitter fortfarande däckad.
Rockis Ivarssons P-bas känns genom hela kroppen. Pelles gnisslande gitarrer får nackhåren att resa sig, och Gabels lågmälda komp är gott mos. Men att studion smittar av sig borde väl vara nys? Men icke i det här fallet.
Sedan får jag även nämna soundet. Fantastiskt hudnära. Man kan räkna årsringarna i träet på instrumenten, och svarvningen på hihaten syns i ljudbilden. Det verkar vara helt okomprimerat. Det är sådant jag går igång på.
Rockis Ivarssons P-bas känns genom hela kroppen. Pelles gnisslande gitarrer får nackhåren att resa sig, och Gabels lågmälda komp är gott mos. Men att studion smittar av sig borde väl vara nys? Men icke i det här fallet.
Sedan får jag även nämna soundet. Fantastiskt hudnära. Man kan räkna årsringarna i träet på instrumenten, och svarvningen på hihaten syns i ljudbilden. Det verkar vara helt okomprimerat. Det är sådant jag går igång på.
- peter_s
- Medlem++
Ja! Visst låter den fantastiskt, den plattan! (ursäkta alla utropstecken)
Jag tycker kanske inte att det är Osslers bästa platta rent låtmässigt (men kanske näst bästa
), men ljudet, ljudet, ljudet... Dessutom funkar, och låter, låtarna väldigt bra live också. Ossler kan onekligen det där med bra gitarrljud.
Jag tycker kanske inte att det är Osslers bästa platta rent låtmässigt (men kanske näst bästa

- alexon
- Medlem++
Många utropstecken is not enough. Kan hålla med dig om att alla låtarna inte är listettor. Men några är riktigt tunga. Borra hål & Svartare än blå, de är bra på riktigt. Textmässigt är detta den bästa plattan hittills.peter_s skrev:Ja! Visst låter den fantastiskt, den plattan! (ursäkta alla utropstecken)
*edit* glömde nämna Elvis på institutionen. Rolig, tung rockabillylåt i moll.
- peter_s
- Medlem++
Håller med om att just de låtarna hör till Osslers bästa hittills - tillsammans med min favorit "Ett brus", och "Ner i säcken" - och att texterna håller en genomgående högre klass än tidigare - vilket är ett väldigt gott betyg. Har alltid gillat Osslers texter.alexon skrev:Borra hål & Svartare än blå, de är bra på riktigt. Textmässigt är detta den bästa plattan hittills.
Årets svenskspråkiga platta? Ja, i min värld är den troligen det.
- alexon
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
Vet inte det jag. Audreys The Fierce and the Longing är nog snäppet vassare ändå, och är troligen årets engelskspråkiga svenska platta för mig. Det är alltid viktigt att ha många kategorier att tillgå när man ska sätta ihop årsbästalistor...alexon skrev:Jag lyssnade igenom den (igen) på pendeltåget imorse. Tänkte precis samma tanke, att det här är ju årets svenska platta.