MIXKRITIK TACK! [VERSION 2]

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

MIXKRITIK TACK! [VERSION 2]

Inlägg av Walka »

Sitter i mix med ett HC-band från Borås senaste EP och är väl framme vid någon form av tanke på hur låten kommer att te sig ljudmässigt. Skulle inte vilja påstå att det är färdigt, men grovjobbet är klart. Mina öron börjar krokna och låten är lite sönderlyssnad nu.

Så ge mig gärna lite KONSTRUKTIV kritik på mixen är ni snälla. Kommentarer som att man hör ju inte vad han sjunger, liknelser med strypta katter, stuckna grisar etc undanbedes å det bestämdaste.

TACK!

MIX VERSION 1.0
MIX VERSION 2.0

EDIT: Uppdaterat med nästa mixversion för dom som vill följa eventuell positiv utveckling...
Senast redigerad av Walka den ons 14 jan 2009, 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag skulle nog knuffa upp nivån på gitarren i det första partiet.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

noterat

tack!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Dom blir inte friskare o friskare dom gamla finnarna! ;)

Bra skit av bra människor!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

straightedge79 skrev:Dom blir inte friskare o friskare dom gamla finnarna! ;)

Bra skit av bra människor!!!
nej, och det är synd o säga att dom håller sig i samma fack...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
pilivili
Medlem
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 07:48
Ort: hårdrocks metropolen

Inlägg av pilivili »

Jag tycker kaggen å basen ligger långt bakom kommer inte
fram ordentligt..jävligt cool låt.
"different day same bullshit"
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

pilivili skrev:Jag tycker kaggen å basen ligger långt bakom kommer inte
fram ordentligt..jävligt cool låt.
en av nackdelarna att mixa med sub, bas och kick hamnar ofta lite långt bak...det är noterat. Tack!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Jag skulle ev skära lite bas från gitarrerna för att lyfta fram basen lite. Känns som att det krockar lite runt 100hz.
Sen undrar jag bara om du klippt virveln i första delen eller om det är någon kompressor / gate som ligger på?

Skön låt förövrigt och jäkligt egen stil :) Tummen upp från mig.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag tycker att trummorna ska sänkas och gitarrer upp i första delen.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Danny skrev:Jag skulle ev skära lite bas från gitarrerna för att lyfta fram basen lite. Känns som att det krockar lite runt 100hz.
Sen undrar jag bara om du klippt virveln i första delen eller om det är någon kompressor / gate som ligger på?

Skön låt förövrigt och jäkligt egen stil :) Tummen upp från mig.

/D
bara kompressor på virvel...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

TredoX skrev:Jag tycker att trummorna ska sänkas och gitarrer upp i första delen.
håller med helt och hållet...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

Skit cool låt först och främst och en bra mix också.. men jag tycker det blir lite av en matta av allt, specielt när båda sång stämmorna i första partiet är lika höga. Jag tror det skulle "sticka ut" mer om du la någon av stämmorna högre än den andra och den som är låg kan få lite mer effekter och skit på.. (menar bara i det lugna partiet alltså det andra kan jag inget om)

Men samtidigt är jag en riktig nybörjare på sånt. ;)
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

SmashMyAmp skrev:Skit cool låt först och främst och en bra mix också.. men jag tycker det blir lite av en matta av allt, specielt när båda sång stämmorna i första partiet är lika höga. Jag tror det skulle "sticka ut" mer om du la någon av stämmorna högre än den andra och den som är låg kan få lite mer effekter och skit på.. (menar bara i det lugna partiet alltså det andra kan jag inget om)

Men samtidigt är jag en riktig nybörjare på sånt. ;)
jag brottas lite med hur jag skall göra med sången i början, det finns ingen utpräglad leadstämma, dom växlar lite...detta eftersom marko som sjunger inte brukar sjunga utan bara låta på det vis han gör ett par minuter senare i låten...var för lat för att åka med sångstämmorna i början, men jag får nog lov o göra det ändå.

skall försöka öka det dynamiska omfånget lite. Jag gillar kompressor, hör det?? :roll: :lol:
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Den låten var riktigt bra! :D inte jättemycket att klaga på när det gäller mixningen tycker jag, det låter bra :) bra jobbat!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

dra upp skriket lite till ;) i övrigt var det riktigt bra!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Stör mig också lite på sången i början. Vilken är lead och vilken är kör liksom? Jag skulle testa att lägga rätt mycket effekt, typ ett mjukt reverb på båda från start och gradvis dra bort det till noll! I övrigt låter det jävligt bra, rent mixmässigt alltså! (Lite för dystert för min smak, men mycket coolt med blåset i en sån här låt!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Inte min kopp te riktigt men jag tycker sången ligger lite starkt i första stycket. Jag hade nog jobbat lite mer med panoreringen, framför allt på slutet mellan gitarr och flygelhorn.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Skulle nog testa att lyfta fram blåset mer och sänka trummorna rejält i det lugna partiet. Och på nåt sätt (volym/panorering/reverb?) försöka separera sångstämmorna - lite lägre nivå på den mörka rösten?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Har låtit den vila över helgen men tar tag i lite korrigeringar nu under eftermiddagen. Postar en uppdatering när det finns.

Tack som f*n för allas åsikter. Man blir så insnöad efter ett tag och tycker framför allt att allt låter bajs. Och bandet kan man inte heller lita på, dom tycker bara att sitt eget instrument är för svagt, oavsett vem man frågar.
Spännande nog har ingen anmärkt på låg bas av er....fast det är ju å andra sidan en basist som proddar och mixar :D
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Ball låt.

Jag har lyssnat på den en massa gånger nu, för jag tänkte jag skulle "tycka till". Och varje gång har det slutat med att jag lyssnar på låten och glömmer att höra mixen.

Alltså: Det här är en fräck låt med en bra mix där det finns spänning i framförandet. Och trummorna är lagom höga, men gitarren i inledningen ska upp lite. IMHO.

* * * * *

OM du ska ändra något - fan vet om det ens behövs - så är det möjligen att arrangera om stämmorna på det inledande lugna partiet, och kanske lägga andrastämman lite tystare.

Örat kommer alltid att uppfatta den högsta tonen som melodin, men här krockar det lite med att sångarens röst upplevs starkare när han sjunger den lägre stämman. I alla fall låter det så i mina öron.

Det ger tillsammans ett lätt intryck av att melodin "hoppar" lite upp och ner.

Man borde alltså kunna jobba med volymen på den lägre stämman (=dra ner) och arrangera om stämmorna på några få ställen.

P.S. Påminner också församlingen om att Tjugondag knut har varit. Har ni fortfarande granen uppe hemma? Julstjärnan? Nähä, ni har tagit ner julsakerna. Men vissa här har ju fortfarande julbilder på sig i forumet! (Nu vill jag inte höra några syrligheter från någon Messerschmitt som påpekar att jag själv bytte bild för bara tio minuter sedan och borde hålla k-ft, även om det i och för sig är helt korrekt). D.S.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

inber skrev:--- P.S. Påminner också församlingen om att Tjugondag knut har varit. Har ni fortfarande granen uppe hemma? Julstjärnan? Nähä, ni har tagit ner julsakerna. Men vissa här har ju fortfarande julbilder på sig i forumet! (Nu vill jag inte höra några syrligheter från någon Messerschmitt som påpekar att jag själv bytte bild för bara tio minuter sedan och borde hålla k-ft, även om det i och för sig är helt korrekt). D.S.
Inte i år i varje fall... Saxat från jultraditionstråden.
toothpastemicael skrev:
bt skrev:
bootsy skrev:Tjugondag knut gäller.

Jag har aldrig haft koll på sånt där. Vilket datum?
13 januari = tjugo dagar efter jul.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjugondedag_jul
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Åh, fan. Kan man redigera korkade inlägg i efterhand? :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

JÄVEL vilken skön låt!!

Det enda jag har i kritikväg är sången i början, har du testat att antingen panorera dem mycket eller att mixa ner den ena och låta den andra vara framträdande?

Jag antar att slutet ska fejdas ut eller? Sånt där blir lätt irriterande ;)
Men ska det vara så ska det vara så.

I övrigt mycket bra!

EDIT : Vad var det för band förresten? Kanske måste skaffa mig den EP:n sen :D
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Jäkligt skön låt. Jag vill höra mer.

Det jag har att säga om mixen är redan sagt av andra, men det du själv nämnde om komprimering håller jag också med om till viss del, gör inte så mycket på helheten íofs men det får virveln att låta lite platt och triggad i mina öron.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Instämmer med många angående sången. Lite stark i början. Sen lät det lite grötigt när de ligger i så lågt register, så panorering och åk lite med volymerna för att hitta en bra nivå mellan stämmorna.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar